در حال بارگذاری ...
نوبت یعنی بعدی در مشهد اجرای عموم می رود

مرتضی شاه کرم: نمایشنامه هایم را بارها بازنویسی می کنم

نمایشنامه « نوبت یعنی بعدی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم که در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سه استان البرز، مشهد و یزد به روی صحنه رفت، از دهم مرداد ماه در مشهد اجرای عمومی می شود

مرتضی شاه کرم نمایشنامه نویس و کارگردان نمایش« نوبت یعنی بعدی» در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: نمایشنامه نوبت یعنی بعدی یکی از نمایشنامه هایی است که من برای نگارش آن وقت و تمرکز خوبی گذاشتم و به این نمایشنامه احساس تعلق خاطر خاصی دارم. شیوه کار من به گونه ای است که حداقل چهار ماه برای نگارش یک نمایشنامه وقت می گذارم و بارها متنم را بازنویسی می کنم تا به آن چیزی که می خواهم برسم و بعد برای روی صحنه بردن آن را نیز حداقل شش ماه وقت می گذارم و همین امر موجب می شود که در نهایت از کاری که یک سال زمان برده احساس رضایت کنم و به آن تعلق خاطر خاصی داشته باشم.


او افزود: این نمایشنامه با این که هنوز در تهران اجرای عموم نرفته و در تهران تنها در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا داشته با اقبال خوب مخاطبان روبرو شده و برای نخستین بار یزدی ها بودند که از گروه ما برای اجرای عموم این نمایش دعوت کردند وما چندین اجرا در مشهد داشتیم و پس از آن از دهم مردادماه اجرای عموم این نمایش در مشهد آغاز خواهد شد.


به گفته شاه کرم، نمایش «نوبت یعنی بعدی» داستان پیرزنی را روایت می کند که به دنبال یافتن اهداکننده عضو است تا پسر در بستر بیماری اش سلامتی خود را باز یابد.  او طبقه بالای خانه اش را اجاره می دهد در همین حین مستاجر نیز که قصد عمل جراحی یکی از دخترانش را دارد برای یافتن عضو، پیرزن را همراهی می‌کند.

 

شاه کرم در خصوص شیوه اجرایی این نمایش، گفت: مفاهیم ارائه شده در این نمایش در بازیگران خلاصه می شود میزانسن ها با سکون مواجه هستند چرا که به رفت و آمد و میزانسن شلوغ اعتقادی ندارم.

 

کارگردان نمایش نوبت یعنی بعدی با تاکید بر اینکه امروزه انسان به مکانیک تبدیل شده و آدمی محدودیت ها را در زندگی پذیرفته است، گفت: چنین ویژگی های را در نمایش نوبت یعنی بعدی می توانید ببینید چرا که ما آدم ها محدود هستیم با اینکه در کنار هم دیگر هستیم ولی هر کس در دنیای خودش سیر می کند.

 

شاه کرم بازیگران این نمایش را به ترتیب حروف الفبا، پروا آقاجانی، هما پارسایی(پریسان)، علی غابشی، ترانه کوهستانی، مهناز میرزایی و حامد نساج بخارایی معرفی کرد.


نمایش« نوبت یعنی بعدی» تا 30 مردادماه در مشهد  روی صحنه خواهد بود.این بازیگر و کارگردان قصد دارد، بزودی این نمایش را در تهران نیز اجرای عموم برود.

 

نمایش «تمام من عدو»  در محراب روی صحنه می رود


شاه کرم همچنین از اجرای عموم نمایش تمام من عدو در شهریورماه سال جاری در تالار محراب خبر داد و گفت: نمایشنامه تمام من عدو نیز از جمله نمایشنامه هایی است که سال ها پیش نوشته ام و به آن علاقه خاصی دارم. داستان آن درباره دو پیرمرد است که 30 سال است با هم در خانه ای زندگی می کنند و در عین حال که از یکدیگر متنفرند، عاشق یکدیگر نیز هستند و نمی تواند دور از هم باشند.


او افزود: این دو مرد در جریان جنگ تحمیلی با هم آشنا شده اند و سرباز بعثی خانواده سرباز ایرانی را کشته است و سرباز ایرانی با حبس کردن سرباز عراقی در واقع در تمام این سال ها به تنهایی او را مجازات کرده است. این نمایش تک پرده ای است و تمام اتفاقات آن در یک خانه قدیمی می گذرد.


"«تمام من همه عدو» با موضوع دفاع مقدس تنها نمایشی از در جشنواره استانی که یک بار دیگر اجرا شده و جوایزی هم در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر در بخش نویسندگی و کارگردانی برده است. در این نمایش مرتضی شاه کرم و علی غایشی ایفای نقش می کنند.

 

آخرین نمایشی که مرتضی شاه کرم در آن ایفای نقش کرد نمایش» شش و بش به کارگردانی جواد روشن بود که هفتم مرداماه اجرای عموم آن در سنگلج به پایان رسید.


نویسنده این نمایشنامه در پنجمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در بخش نمایشنامه‌نویس به عنوان نویسنده برگزیده شناخته شد.

 

از دیگر موفقیت های مرتضی شاه کرم در حوزه تئاتر می توان به کسب عنوان جوان برتر تئاتر کشور و «نشان جوان نخبه تئاتر ایران» اشاره کرد. 

 

مرتضی شاه کرم از اهالی خرمشهر است که این امر باعث شده تا درک بیشتری از فضای جنگ داشته باشد لذا نوشتن در مورد هشت سال دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر توسط مردم، اتفاقات بعد از جنگ، مردم شهر، آسیب‌شناسی جنگ از دغدغه‌های همیشگی او به شمار می‌رود.

 




نظرات کاربران