در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی درباره جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک بیان کرد:

جشنواره به تثبیت نمایش عروسکی کمک زیادی می‌کند

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تئاتر عروسکی را یک گونه تخصصی می‌داند که برگزاری جشنواره به معرفی و تثبیت نمایش عروسکی کمک زیاد می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر ، شهرام کرمی که سال‌هاست در عرصه نمایش عروسکی فعالیت می‌کند، در این باره به ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی توضیح داد:بدون شک برگزاری جشنواره به رشد کیفیت نمایش عروسکی کمک می‌کند . تئاتر عروسکی یک گونه تخصصی است و جشنواره آن یکی از آن فستیوال‌های ارزشمند و تخصصی است که برگزاری آن می‌تواند کمک مهمی به پیشرفت این نوع نمایش کند. جشنواره بزرگترین رویداد تئاتر عروسکی کشورمان است که برگزاری آن در معرفی و تثبیت این ژانر نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.

 

وی درباره استقبال جوانان از این جشنواره گفت:اساسا جوانان تمایل بیشتری به حضور در جشنواره دارند چون این کار فرصت ظهور و بروز استعدادهای جوان را می‌دهد. اما با این حال در جشنواره نمایش عروسکی از همه گروه سنی متقاضی حضور در جشنواره هستند اما به شکل طبیعی جوان‌ها به دنبال فرصتی هستند تا اثری از خودشان ارائه دهند

.

این کارگردان تئاتر با اشاره به غیر رقابتی بودن جشنواره نمایش تهران مبارک گفت: رقابت فقط درجشنواره‌های ما مرسوم شده است. معتبرترین جشنواره‌های دنیا بخش رقابتی را حذف کردند. یکی از خاصیت‌های جشنواره‌های بین‌المللی این است که به شکل رقابتی برگزار نمی‌شود. این جشنواره‌ها محل حضور گروه‌های حرفه‌ای است که رقابت برای آنها معنی ندارد. شاید تنها جوانان باشند که رقابت کردن برای آنها جذاب باشد اما گروه‌های حرفه‌ای تمایلی به این کار ندارند و رقابتی نبودن جشنواره عروسکی هم نشان از حرفه‌ای و به‌روز بودن آن دارند.

 

کرمی با یادآوری نقاط قوت و ضعف جشنواره گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره عروسکی حضور گروه‌های خارجی است که به نحو آبرومند در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و نمایش‌های خود را روی صحنه می‌برند و این نشاندهنده این است که برگزاری جشنواره به شکل مطلوبی صورت می‌گیرد. در این یکی دو دوره اخیر با حضور خانم برومند به عنوان دبیر جشنواره، شاهد این بودیم که گروه‌ها با شور و شوق زیادی در این فستیوال شرکت می‌کنند. اما به نظر دوسالانه برگزار شدن جشنواره نقطه ضعف آن است و جا دارد که این فستیوال مهم و معتبر سالانه برگزار شود . با دوسالانه بودن این جشنواره جریان نمایش عروسکی دچار وقفه می‌شود و این باعث خلل در اجرای نمایش عروسکی و تولید آن می‌شود.

 

دبیر جشنواره تئاتر کودک درباره علت عدم حضور خود به عنوان کارگردان در این جشنواره توضیح داد: نمایشنامه‌هایی که نوشتم گاهی اوقات در جشنواره عروسکی پذیرفته شده اما لازمه اجرای این نوع نمایش دانش و تخصصی زیادی است که هیچوقت به خودم اجازه ندادم وارد کارگردانی نمایش عروسکی شوم چون دنیای متفاوتی دارد و نمی‌توان بدون داشتن تخصص وارد این حیطه شد.

 

لازم به ذکر است تازه ترین نمایش شهرام کرمی با عنوان خروس می خواند روز یک شنبه  10 مرداد در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر  ساعت 19 روی صحنه می رود. اولین اجرای نمایش این کارگردان با حضور سه درام نویس مطرح کشور محمد چرمشیر ، حمید رضا نعیمی و محمد امیریاراحمدی همراه می شود. در این پروژه بازیگرانی همچون رویا افشار ، یعقوب صباحی ، سیروس همتی ، مهلقا باقری ، سروش طاهری ، بهنام شرفی و فرامرز قلیچ خانی ایفای نقش می کنند.

 




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران