در حال بارگذاری ...
کارگردان بهشت با طعم چای تلخ مطرح کرد:

روایتی از دو داستان واقعی از سال های دفاع مقدس

نویسنده و کارگردان نمایش بهشت با طعم چای تلخ گفت: این نمایش در بستر دو داستان واقعی روایت می شود.

خسرو امیری به ایران تئاتر گفت: درعملیات کربلای 4 که در آن بیش از ده هزار نفر از رزمندگان ما به شهادت رسیدند، عده ای آرپیجی های تقلبی را از کره شمالی وارد کردند، در حالی که عراق برای اولین بار از تانک های t72 استفاده می کرد و حتی آرپیجی هفت هم نمی توانست با آن تانک ها مقابله کند.

 

وی افزود: داستان دیگری که در این نمایش از آن استفاده کردم، قصه دو برادر ناتنی است که یکی خلافکار بود و دیگری رزمنده . زمانی که برادر رزمنده در جبهه مجروح شد و در بیمارستان قائم مشهد تحت مراقبت قرار گرفت، برادر خلافکار به بهانه عیادت از برادرش به سراغ لباس و چفیه و کارت او می رود و در مرز خراسان مواد مخدر جابجا می کند.

 

امیری ادامه داد: داستان اصلی نمایش روایت این قصه ها است. این نمایشنامه، جزو اولین نمایشنامه هایی است که به رئالیسم جنگ می پردازد و آدم ها و قصه های واقعی جنگ را روایت می کند.

 

نویسنده و کارگردان نمایش بهشت با طعم چای تلخ با اشاره به اینکه سه سال پیش این نمایشنامه آماده اجرا بود، گفت:‌ سه سال پیش در حالی که متن آماده اجرا بود، احساس کردم هنوز در میزانسن ایراداتی هست که باید اصلاح شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با روایت این داستان ها، نگرانی نسبت به این موضوع که متهم به سیاه نمایی شوید، نداشتید، گفت: خیر، نگرانی نداشتم . چون زمان زیادی را صرف تحقیق و نگارش متن کردم. زمانی فردی سواد مطرح کردن آسیب های اجتماعی را ندارد و بدون پژوهش درست داستانی را روایت می کند. طبیعی است که به شکل سیاه نمایی جلوه کند اما درباره نمایش خودم چون وقت زیادی را صرف پژوهش کردم، اینگونه نیست.

 

امیری درباره بازتاب های اجرای نمایش تصریح کرد:‌ در گمنامی تبلیغاتی که این نمایش دارد، از تعداد تماشاگران راضی هستم. تعدادی از رزمنده های دفاع مقدس نیز نمایش را دیدند و معتقد بودند که واقعیت ها را مطرح کردم.

 

نویسنده و کارگردان این نمایش در پایان خاطر نشان کرد:‌ بهشت با طعم چای تلخ شنبه هفته آینده اجرای ویژه هنرمندان خواهد داشت.

 

در این نمایش علی رجایی، کوروش شاهونه و بهار ارجمند بازی می کنند. آهنگساز بهشت با طعم چای تلخ محمد فرشته نژاد است.

 

دیگر عوامل این نمایش آوا کمری طراح صحنه، حمید رضا اسماعیلیان دستیار کارگردان، ساحل بستار نور، امیر کرمی مدیر صحنه، کوروش برزی عکاس، الناز پیکری دستیار عکاس هستند.

 

بهشت با طعم چای تلخ از 29 تیر تا 29 مرداد هر شب ساعت 19:30 تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است.

 




مطالب مرتبط

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

نظرات کاربران