در حال بارگذاری ...
گفت وگو با شهروز دل افکار بازیگر نمایش رویای یک نیمه شب تابستان

شکسپیرهم مناسبتی کار می کرد !

شهروز دل افکارجزو نسل بازیگر جوان تئاتری است که در سال های اخیر حضورهای موفقی در بازیگری داشته است و در جشنواره تئاتر فجردو سال قبل هم به خاطر برای بازی در نمایش باد شیشه را می لرزاند به کارگردانی مصطفی کوشکی از بخش تازه های تئاتر جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست اورد. دل افکاربا بازی در نمایش وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در نقش عاصم توانست بازی متفاوتی در یک نمایش رئالیسم جادویی ارائه کند.کاراکتری که به خاطر گناه کرده در ناکجا آبادی خودش را ایزوله کرده است و سال قبل هم در نمایش تخلفک میزانسیک سهراب در نقش یک پیرمرد شخصیتی جذابی را ایفا کند . دل افکار در نمایش کمدی رومانتیک رویای یک نیمه شب تابستان شهروز دل افکارجزو نسل بازیگر جوان تئاتری است که در سال های اخیر حضورهای موفقی در بازیگری داشته است و در جشنواره تئاتر فجردو سال قبل هم برای بازی در نمایش باد شیشه را می لرزاند به کارگردانی مصطفی کوشکی از بخش تازه های تئاتر جایزه بهترین بازیگر مرد

 اغلب بازی شما در قالب شخصیت های جدی و چند وجهی در نمایش رئالیستی بوده است. بازی در یک نقش کمدی برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

 

تجربه نقش کمدی برایم تجربه جدیدی بود.در این نمایش نامه شکسپیرعموما نقش ها ویژگی شخصیتشان کم رنگ و وجوه تیپکالشان پر رنگ تراست . این تیپ بازی کردن برایم متفاوت بود. تلاش کردم در بازیم مرزی میان تیپ – شخصیت به وجود بیاورم و صرفا تیپک بازی نکنم. در این مدتی که از اجرا می گذرد مخاطب هم با نقش ارتباط برقرار کرده و برایم خیلی جالب بود.

 

 در خیلی از لحظات بازی شما با دیالوگ و کارهایی که انجام می دادید و عموما به سمت کمدی موقعیت می رفت . تماشاگر می خندید و با فضا ارتباط برقرار می کرد؟

 

خوشحال شدم که توانستم درفضای کمدی نمایش و خندیدن مخاطب سهمی داشته باشم و فکر کردم که تجربه بازی کمدی را ادامه بدهم .

 

بنابراین دیگر نقش های رئال و عجیب و غرییبی مثل نقش موسی باد شیشه را می لرزاند را بازی نمی کنید؟

 

دوست دارم نقش های متنوعی را بازی کنم. درنمایش تخلفک میزانسنیک سهراب هم فضای فانتزی وجود داشت و با این نوع فضاها بیگانه نبودم. در نمایش زخم های وحشنتناک زمین بازی که ماه قبل در تئاتر شهر بازیش کردم هم نقشم متفاوت بود. قدیم ترها در نمایش خسیس  نقش ژاک را بازی کرده بودم وهمواره تنوع نقشی در این مدت درکارهایم دیده می شود . در این نوع  نمایش ها فضای فانتزی وجود دارد که اگر بازیگر درکش نکند. بازیش چفت و بست پیدا نمی کند و مخاطب هم با نقش و نمایش ارتباطی برقرار نمی کند .موقعی که این نوع نقش ها را بازی می کنم . مثل یک ناظر ویا تماشاگرازبیرون به نقش و بازیم نگاه می کنم و اگر برای خودم خنده دار بود. ساختار بازیم را روی این شیوه متمرکز می کنم و اگرنه مدام رتوش می زنم تا بازیم شکل دلخواهم را به دست بیاورد .

 

 یکی دیگر از مختصات بازی در نمایش رویای یک نیمه شب تابستان داشتن آمادگی جسمانی بالا با توجه به نوع دکورها و اکت و حرکتی بود که باید بازیگران می داشتند؟

 

بله، رویای یک نیمه شب تابستان از جمله نمایش هایی است که دستمزدش حلال حلال است.  در حدود سه ماه تمرینات نمایش ادامه داشت و این در شرایطی که بیست روز یک نمایش را برای اجرا آماده می کنند. خود من به خاطر تمرینات این نمایش پارسال پایم شکست و برخی از بچه ها هم دست و پایشان زخمی شد .برایم ارزشمند است که پاسخ این زحمات را در پایان هر شب اجرا می بینیم و مخاطب با علاقه بعد از خاتمه اجرا سالن را ترک می کند و احساس می کند چیزی درصحنه توسط بازیگران خلق می شود که نباید از دستش بدهد . من این جنس تئاتر را که در ذهن مخاطب تصویر سازی می کند دوست دارم .تئاتر مدرن دارد به سمتی می رود که فقط گوش تماشاچی را با خودش همراه می کند. اما نمایش های کلاسیک ذهن و فکر و گوش مخاطب ر ا با خودش همراه می کند. معتقدم شکسپیر این نمایش نامه اش را برای مناسبت خاصی مثل ازدواج و جشن و شادی نوشته است و اینقدر رنگ و نور واجنه و موجودات عجیب و غریب دارد که به بازیگر اجازه می دهد خودش را امتحانی کند و درصحنه بازی رهایی ارائه کند . به نظرم اگر بازیگر می خواست در برابراین فضا مقاومت کند وخودش را رها نکند . از روند کار جا می ماند . موقعی که متن خوب در اختیار بازیگر قرار می گیرد بیش از نیمی ازشرایط شکل گیری یک نمایش خوب به وجود می آید

 

به نظر می رسد دمیتریوس بیش تر از آنی که از علقش استفاده کند به زوربازویش متکی است؟

 

 در نمایش نامه شکسپیردمیتریوس در راه رسیدن به عشقش ناکام می ماند. اما در نمایش مصطفی کوشکی دردراماتورژی که انجام شد از پایان خوش استفاده کرد و نویسنده باقر سروش با این شخصیت شوخی های زیادی انجام داد. دیمیتریوس در متن اصلی دارای همه چیز است الا عشق، در اجرای ما سعی شد این شخصیت که با عمله و بنا و گچ و سیمان سر وکار دارد و آداب و معاشرت با خانم ها را بلد نیست رنگ و بویی به خودش بگیرد.

 

در برخی از لحظات با ریزکارهایی مثل با کف دست روی موها دست کشیدن تلاش کردید ویژگی هایی را به نقش اضافه کنید. آیا این مسائل پیشنهاد خودتان بود و یا در متن وجود داشت؟

 

 موقعی که وارد بازی در قالب شخصیتی می شوم تلاش می کنم چیزهایی را به نقش اضافه کنم. در این نمایش حین بازی قرار شد من کلاه گیسی روی سرم داشته باشم و بتدریج فکر کردم این مدام دست به سر کشیدن دمیتریوس شخصیتش را جذاب تر می کند. جاهایی هم در لحظات کمدی که مدام دمیتریوس  ازجیب هایش گل در می آورد. تلاش کردم با اضافه شدن چنین کارهایی که با نظارت مصطفی کوشکی بود دمیترویش درخلق کمدی موقعیت هم نقش داشته باشد.

 

 گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار، به عنوان بازیگران نمایش «ژیلت‌» که قرار است با کارگردانی حسن‌ جودکی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود، معرفی شدند.

|

نظرات کاربران