در حال بارگذاری ...
هنرمندان از روزخبرنگار گفتند

در ستایش قلم

هفدهمین روز از دومین ماه تابستان برای خبرنگاران روز مهمی است. روزی به نامشان و روزی که قرار است تلاششان گرامی داشته شود. خبرنگاران حوزه های خبری مختلف با جان و دل سعی در انعکاس شفاف و درست آن بخش دارند. تلاش های صادقانه شان بیشتر اوقات با قدردانی مواجه می شود و گاهی هم با بی مهری اما این بی مهری ها هیچگاه تلاششان برای هدفشان که همان رشد و تعالی اجتماعی متوقف نمی شود.

به گزارش ایران تئاتر ،  به بهانه روز خبرنگار با چند تن از هنرمندان تئاتر گفتگو کردیم که می خوانید...

 

خبرنگاران برنامه های فرهنگی مدیران را بپرسند

 

ایرج راد گفت: به اعتقاد من آنچه در این راستا وجود دارد، به دو بخش تقسیم می شود. خبرنگار تئاتر و منتقد تئاتر که هر کدام از این قشرها وظیفه خاص خودشان را دارند. خبرنگاری در جریان قرار دادن اخبار و وضعیت آثار هنری و شرایط هنرمندان و هر آنچه در ارتباط با هنرمندان و تولید یک اثر هنری ، وجود دارد، است اما منتقد تکیه می کند به یک اثر در حال اجرا و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی و ذکر می کند.

مدیر عامل سابق خانه تئاتر درباره مطالبات اهالی تئاتر از اهالی رسانه تصریح کرد: خبرنگار باید صادقانه و با حسن نیت کامل مسایل و مطالبی که درباره جامعه هنری وجود دارد را منعکس کند و برای بهبود وضعیت هنری و وضعیت هنرمندان همه تلاشش را انجام بدهد. با مسئولین درباره برنامه های فرهنگی شان مصاحبه کند و از آنها بخواهد برنامه هایشان را درباره بهبود فضای هنری بازگو کنند. با هنرمندان نیز گفتگو کند تا خواسته هایشان را به گوش مسئولین برساند.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: خبرنگاران باید کمبودهایی که نسبت به آثار هنری وجود دارد و مسایلی که باعث پیشرفت اهداف فرهنگی می شود، را دنبال کنند و سعی بر این داشته باشند که نگاهشان باعث گسترش بهبود فضای فرهنگی وگستردگی فضای فرهنگی شود.

راد ضمن تبریک روز خبرنگار در پاسخ به این پرسش که مهم ترین خبری که امسال از تئاتر شنیده است، چیست، خاطر نشان کرد:‌ خبری که باعث شعف من بشود را نشنیدم . جامعه هنری خصوصا اهالی تئاتر تلاش می کنند تا با وجود مشکلات، کارشان را انجام بدهند. امید من این است که همه دست به دست هم بدهند تا فضای فرهنگی و هنری در کشور گسترش یابد.

 

این قلم حرمت بالایی دارد

 

اردشیر صالح پور گفت: بین گروه تولید کننده که هنرمندان و آفرینش گران هنر هستند و گروه تولید پذیرنده که همانا مخاطبان و تماشاگران هستند، قشری هستند به نام خبرنگار که به عنوان حد واسط و عامل ارتباطی و پیوند دهنده و کمک کننده میان این دو مقوله قرار می گیرند. بعبارتی خبرنگاران منتقدان و قلم زنان این پروسه می توانند ارتباط این دو گروه را حاصل کنند.

این پژوهشگر تئاتر افزود: همواره خبرنگاران و اصحاب رسانه تلاششان این است که در پیشبرد اهداف ماهوی تئاتر، زمینه های ارتباطی تحکیم و تسهیل و امر انتقال ،نقش موقر و تاثیرگذاری را ایفا کنند.

در دروه های گذشته هنر تئاتر کمتر در رسانه ها انعکاس داشت و خوشبختانه با کوشش اهالی رسانه ، در همه رسانه ها مدام پیرامون مقوله تئاتر خبر نقد تحلیل گزارش و اطلاع رسانی داریم و این امر مدیون زحمات خبرنگاران است که با دستمزدی بسیار ناچیز و رنج فراوان وگاهی بی حرمتی ها توانسته چراغ معرفت و تنویر افکار عمومی و اجتماعی و فرهنگی را روشن نگه دارند.

صالح پور ادامه داد: به همین دلیل باید از کوشش اهالی رسانه جهت معرفی و بقای این هنر سپاسگذاری کرد. نقش آنها در تنویر افکار عمومی و تعالی فرهنگی جامعه بسیار مهم است.

یک خبرنگار فقط مسایل شخصی خودش را ابراز نمی کند بلکه از حقوق اجتماعی مردم هم دفاع می کند و همه این فعالیت ها در جهت رشد کیفی فرهنگ و هنر جامعه است.

وی درباره مهم ترین خبری که از حوزه تئاتر شنیده است، تصریح کرد: زندگی من در تئاتر خلاصه می شود. همه اخباری که در حوزه تئاتر منتشر می شود را دنبال می کنم و برایم مهم هستند اما اینکه از طرف دولتمردان سال به عنوان سال تئاتر نامگذاری شد، برایم بسیار خوشحال کننده بود. این موضوع نشان از اهمیت تئاتر دارد و اینکه دولت به فرهنگ خصوصا تئاتر توجه ویژه دارد.

این کارگردان تئاتر خاطر نشان کرد: تلاش و کوشش خبرنگاران را ستایش می کنم و برایشان حرمت قائل هستم اما معتقد هستم یک خبرنگار باید وجدان ، عدالت و حقیقت جویی را مدنظر قرار بدهد و خودش را به آلودگی های سیاسی مبتلا نکند. این قلم حرمت بالایی دارد. باید از حب و بغض ها و وام دادن ها وجانبداری های یکسویه و پیش فرض ها دوری جست و با صداقت و امانتداری حقایق را جاری کرد. در این صورت خبرنگار توانسته رسالت خودش را متعهدانه انجام بدهد البته باید در نظر گرفت؛ این یک موضوع دو طرفه است. هم خبرنگارها باید به رسالتشان عمل کنند و از سوی دیگر جامعه و دولتمردان و هنرمندان حقوق و منزلت خبرنگارها را حفظ کنند.

 

خبرنگاران مسئولیت سنگینی بر عهده دارند

مسعود دلخواه خبرنگاران را پل ارتباطی هنرمندان و مردم دانست و گفت:‌ خبرنگاران در اطلاع رسانی آثار هنری و در پررنگ جلوه دادن و کمرنگ جلوه دادن یک موضوع نقش مهمی دارند.

این کارگردان تئاتر گفت: ما خبرنگارهای حرفه ای داریم که کارشان را خوب بلد هستند و اجازه نمی دهند که سلایق شخصی و مسایل دیگر، گزارش ها و مطالبشان را تحت تاثیر قرار بدهد. برخی از آنها هم آماتور و جوان هستند و هنوز به پختگی نرسیده اند. خبرنگار باید ذهنش باز باشد و سلایق مختلف را تحمل کند. خبرنگار حرفه ای و تاثیرگذار باید همیشه آگاه باشد که در یک جامعه چند صدایی به سر می بریم و همه صداها باید شنیده شود.

وی افزود: خبرنگاران باید در تشخیص اثر اصل از کپی مهارت داشته باشند و می توانند باعث رشد، تشویق نیروهای جوان در جامعه بشوند.

دلخواه ادامه داد: انتظارم خصوصا از خبرنگاران با تجربه تر این است که مخاطب تئاتر را به مسیرهای انحرافی که در این عرصه ایجاد شده، نکشانندمتاسفانه تئاتر ما به سمت تجاری شدن به معنای بد کلمه رفته و خبرنگار تئاتر باید این موضوع را هشدار بدهد. هدف ما باید تعالی تئاتر ملی باشد.

این کارگردان تئاتر درباره تخصص در خبرنگاری تئاتر معتقد است:‌ خبرنگارهایی داریم که اساسا رشته تحصیلی شان تئاتر است یا اگر تئاتر نخوانده اند، دغدغه تئاتر دارند. وقتی تخصص نباشد، ممکن است مطالبشان به مشکل بر بخورد. به عنوان یک کارگردان تئاتر انتظار دارم وقتی با خبرنگاری مصاحبه می کنم، حداقل اطلاعات را داشته باشد تا صحبت های من را درست منتقل کند.

وی درباره روزخبرنگار گفت: شایسته است که یک روز به نام خبرنگار نامیده شود تا هم ارزش زحمات خبرنگاران دانسته شود و هم یاداوری شود که حضور خبرنگاران در جامعه تاثیرگذار است. از طرفی برای خود خبرنگاران نیز یادآور این است که چه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و کارشان بسیار اثرگذار است.

 

خبرنگاران، حلقه اتصال بین اثر هنری و مخاطب

 

ایوب آقاخانی نیز معتقد است: اصلی ترین و رک ترین موتور محرک فضای رشد و اثرگذاری در فرآیند تولید اثر هنری بعد از خود هنرمند بدون تردید اصحاب رسانه و خبرنگارها هستند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: درست به همین دلیل است که آنها رسالت بسیار سختی به دوش دارند، طوری که اگر کوتاهی کنند، نه تنها در فضای حرفه ای بلکه در فضای اخلاقی و وجدانی خودشن نیز دچار خسارت می شوند. حلقه اتصال بین اثر هنری و مخاطب بدون تردید خبرنگارها هستند. پس ببینید تا چه اندازه حضور آنها زمینه ساز رشد و یا انحطاط این عرصه تئاتر باشد.

این نمایشنامه نویس در ادامه درباره مطالبات هنرمندان تئاتر از اصحاب رسانه تصریح کرد: تصور می کنم خط کشی ها و جهت گیری های گاه ناسالم، کمی این فضا و سلامتی اش را مخدوش کرده است. این جهت گیری ها گاه کاملا به دوستان خبرنگار من تحمیل شده و گاهی هم مواضع شخصی به مطالبشان ورود می کند و این اتفاق در صورت باعث می شود، آنها به رسالتشان پشت کنند و این اتفاق نتیجه سویی برای همه ما در بر خواهد داشت.

آقاخانی هم چنین تاکید کرد:‌ از شمار و تعداد کمی از افرادی اینچنینی حرف می زنم. کسانی که به غلط وارد این حرفه شده اند وگرنه بیشتر دوستانی که در این فضا می شناسم و نامشان هم بیشتر شنیده می شود، وظیفه و رسالتشان را می شناسند .آرزوی قلبی ام این است که آنها از این ویروس در امان بمانند و دست در دست هم تلاش کنیم رابطه معقولی بین اثر و مخاطب برقرار کنیم تا اینگونه آمار کمی و کیفی ارتباط هنر و توده های جامعه را افزایش دهیم. این وظیفه پیامبرگونه ای است که در این دوران گذار بر دوش همه ماست از جمله همکاران نازنین من یعنی خبرنگاران و اصحاب رسانه.

 

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران