در حال بارگذاری ...
یادداشت جواد اعرابی به مناسبت روز خبرنگار

آسیب های خبرنگاران حوزه تاتر

جواد اعرابی: در آستانه روز خبرنگار برگی دیگر از تاریخ حیات این حوزه شغلی و پرمخاطره را ورق می زنم ونگاه خود را در حوزه اطلاع رسانی تئاتر متمرکز می کنم.

در حوزه اطلاع رسانی تاتر افرادی که فعال هستند از دو جایگاه جذب این حوزه شده اند:
یکم : کسانی که پایه انتخابی شغلی شان همین زمینه اطلاع رسانی و ارتباطات است .
دوم: کسانی که پایه انتخابی شغلی شان تاتر بوده ولی جذب این حوره شده اند.
اشتراکات این دوگروه درکجاست؟ 
١- یکی از اشتراکات دغدغه پشتیبانی از تاتر به عنوان پیشانی فرهنگی جامعه است که در افکار عمومی جهان ملاک ارزیابی یک کشور است.
٢- چالش های داخلی رسانه هاکه عمدتاً با پایداری این افراد بخش های تاتر را در رسانه های متبوع خود فعال نگه داشتند و خیلی باب طبع مسئولین رسانه ها نیست  و در اولویت برایشان قرار ندارد.
٣- هر یک از افراد این گروه در حوزه دیگری در رسانه ویا تاتر فعالیت کنند، وضعیت بهتری خواهند داشت ولی وفاداری به این حوزه ، چالش های آنها را دو چندان می کند.
( ضمن آنکه باید اضافه شود که فعالیت در رسانه وتاتر خود به تنهایی مشکل و پر حاشیه هست.)
آسیب هایی که فعالین رسانه ای تاتر با آن روبرو هستند عبارتنداز؛
١- نرسیدن به تعاریف استانداردهای جدید با وجود فضای مجازی و بی توجه ای به رسانه های مکتوب ، ممکن است خبر رسانی تنها به خبرهای خشک و گاهی غیرحرفه ای تبدیل شود.
در غوغای گوشی های همراه، هر کس خود یک خبررسان شده است، خبرنگار حرفه ای چه معنایی دارد؟
٢- در تاریخ تاتر ما زمان هایی وجود دارد که بزنگاه های تحول چشمگیر تاتر ما بوده است و قبل از دوران فعلی یعنی نزدیک به دو دهه قبل اتفاقاتی در تاتر افتاد و افرادی وارد تاتر شدند و گروههایی شکل گرفتند که تاثیری بسزا در این هنر داشتند و آن چهره های گمنام الان چهره های نامدار تاتر شده اند و نقش رسانه و اهالی آن در معرفی این افراد و گروه های ناشناخته به جامعه تاتری و مخاطبین تاتر بسیار موثربوده است. آیا امروزبا وجود تاسیس سالن های متعدد شخصی وخصوصی ، ما برنامه ای جهت معرفی آنها داریم؟
آیا وظیفه ما که معرفی نیروها و گروه های خوب در کنار آثار خوب است، به این امرمبادرت می کنیم؟ برنامه ای برای آنها داریم؟ یا فقط کارهای افراد و گروه های خاص را رصد می کنیم و به جای تحلیل آثارشان ، تنها به تمجید ایشان مشغولیم؟

دوستان روزتان مبارک باشد ولی این مبارکی را تا سال آینده تداوم بخشیم و آن هم تنها با کنار هم بودن و تبادل نظر کردن و به تعاریف جدید در دنیای جدید حرفه ای خود با حفظ ارزش های بنیادی حرفه مان امکانپذیر است.




نظرات کاربران