در حال بارگذاری ...
یادداشت روزبه حسینی به مناسبت روز خبرنگار

پای تو را بندی نباشد هیچ!

روزبه حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر که سال های جوانی را با کار در حوزه خبر و نقد تئاتر گذرانده در یاداشت کوتاهی که برای سایت ایران تئاتر نوشت از آن تجربیات گذشته نوشت.

به گزارش ایران تئاتر ، در متن یادداشت این هنرمند و نویسنده تئاتر آمده است:

 

«برای خبرنگارانِ فرهنگ و هنرِ سرزمین‌ام»

خبر تهیه می‌شد. پیدا می‌کردی‌اش. به دنبال‌اش می‌رفتی تا هرکجا. راه‌ات نمی‌دادند. زیر دست و پا له‌ می‌شدی. در بند می‌شدی. امضا جمع می‌کردی. آزاد می‌کردی و هزار و یک کارِ دیگر در هزار و یک شبِ تاریک‌روشنِ فرهنگ و هنرِ این سرزمین. از بیست و چند سال پیش می‌گویم. روزنامه‌نگار بودم، هم‌زمان که شعر و نمایش و قصه می‌نوشتم. از مسیرِ گفت‌وگو با بزرگان، پژوهش می‌کردم. در بیش از 20 مطبوعه صفحه‌ی تئاتر و سینما و ادبیات درمی‌آوردم. فقط تلفن بود و اگر پای پیاده نداشتی تاکسیِ تلفنی هم بود که تو جایی کسی را پیدا کنی دشوار. بوی تندِ کاغذِ روزنامه وقتی صبح می‌آمد روی دکه یا در دفتر روزنامه و بریده‌های زحماتِ تو در اعلانِ نمایش‌ها یا خانه‌ی هنرمندان، پوشه می‌شد به یادگار، ذوقی داشتی که کاری کرده‌ای. بیزارم از فضاهای مجازی و همه آگاه‌اند از این بیزاریِ بسیارِ من.

 

حالا تو باید بیشتر بدوی تا از مجاز، حقیقت را جدا کنی. تو باید به وجدانی ناب، سره از ناسره جدا کنی و به آدم‌های بی‌شمار بگویی: ببین یا نبین! بشنو یا نشنو! برو یا نرو! ادای دموکراسی و چندصدایی و چندگونگی برای سرزمینی که هنوز در ابتدای واژه‌ی «شکل» در هنر و ادبیات ایستاده، مزاحی‌ست که هیچ خنده ندارد. تو باید جلوی کج‌راهه‌ها بایستی و بگویی: نه! ابتذال را تو بشکن. بی‌قانونی و بی‌مرامی و بی‌اخلاقی را تو در فرهنگ، در نطفه ساکت کن.

تو، تو پای در بند نخواهی داشت، حتا آن هنگامه که پای تو را در بندی کرده باشند. تو، تو می‌توانی. می‌توانی بسیارتر از این. نامِ زیبای تو «خبرنگار» است و تو توانسته‌ای بسیار و خواهی توانست، بسیارتر!

دوست‌دار و دست‌بوس‌تان: روزبه حسینی




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است

روزبه حسینی، عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، تاکید کرد به طرز شگفت‌انگیزی، کفه کیفیت تولیدات استان‌ها نسبت به نمایش‌های تهران سنگین‌تر بود.

|

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

روزبه حسینی: هنرهای نمایشی و بومی ما به‌عنوان میراث ناملموس قدمت بیشتری نسبت به برخی از دیگر داشته‌های فرهنگی و هنری‌ ایران زمین در طول سالیان دراز دارند اما متأسفانه کمتر موردتوجه قرار ...

|

نظرات کاربران