در حال بارگذاری ...
به قلم هادی حوری

نمایشنامه کیارش به چاپ رسید

نمایشنامه "کیارش" به قلم هادی  حوری  به بازار  نشر  آمد.

هادی  حوری در باره نمایشنامه کیارش به ایران تئاتر گفت: این نمایشنامه که پیش  از  این در  تالار  سنگلج به صحنه رفته است ، روایتی  است از  چگونگی  شکل  گیری  اسطوره "آرش". کیارش  به همراه نمایش اگر سپیده از  این پنجره سر زد توسط  انتشارات مهر  به چاپ رسیده است و کیارش این توفیق را داشت که در  نمایشکاه کتاب  امسال  به غرفه فروش  رسید اما آن کتاب دیگر علی رغم اتمام چاپ هنوز به بازار  نیامده و به زودی  با اتمام امور  اداری  وارد بازار  خواهد شد.

 

وی  در  پاسخ به این سوال که جز کیارش به اسطوره های دیگری  نیز  مثل  پرومته در  نمایشنامه نقل  پرومته ، یپژن و منیژه در  نمایشنامه عشق در  چاه ، صنعان و ترسا در  نمایشنامه "ترسا"، اسطوره گرد آفرید در  نمایشنامه "خالی  که دشنه در  کوک شور  میخواند" ، رستم و سهراب  در  نمایشنامه سیه نامه باستان و .... پرداخته اید، آیا فکر  می کنید هنوز  طرح موضوع اساطیر  در ادبیات نمایشی  ضرورت دارد، پاسخ داد: اساطیر و افسانه ها بخش بزرگ و تاثیرگذار ادبیات و فرهنگ جامعه ما و هر  کشوری ست . شاهنامه و داستان های  آن نه تنها در  ایران و نه تنها در  تمامی  کشورهای  فارسی زبان بلکه در  تمامی  کشورهایی که سابقه حماسه سرایی  و قصص  پهلوانی  دارند ، همچنان پر طرفدار  و جریانی  زنده است. در  کشور  ما نیز  که خاستگاه بسیاری  از  اساطیر  مردمی  است ،تکرار  این موضوعات با توجه به عمق معنایی و گستره تاثیر گذاری آنها و همچنین قابلیت به روز  بودن شان همچنان ضروری  می نماید .

 

وی افزود: اعتقاد دارم نسل  امروزین به دلیل هجمه اطلاعات (بیشتر  غیر ضروری) و تنوع و تکثر اخبار و قصه و تاریخ سازی هایی  که می شود، نیاز دارد هر از  گاهی  به داشته های  خویش  رجعت کند. هر ملتی  باید در  میان جریانات روزمره خویش  گاهی  رجعتی  به داشته ها و تاریخ خود داشته باشد تا هرگز فراموش  نکند که در  کجای  جهان ایستاده است و ملت بزرگ ایران هرگز از این قاعده مستثنا نیست.

 

حوری در پایان درباره اینکه آیا مایل است، این نمایش دوباره اجرای عمومی شود، خاطر نشان کرد: ذائقه تماشاچیان امروز  تئاتر  بسیار  عوض  شده اما به معنای  آن نیست که تماشاچی  امروز  تحمل  موضوعات جدی  و تاریخی  را نداشته باشد . مایل هستم فرصتی  باشد تا چند نمایشنامه ام را خودم کارگردانی  کنم و کیارش  نیز یکی از آنهاست . هرچند از  اجرای  آن توسط  آقای  تینو صالحی  راضی  بودم .

 

از  این نویسنده تاکنون نمایشنامه های نقل پرومته نشر نیستان، ایلکوچ ستاره نشر نیستان، دایره انتشارات نمایش، گور و باران از انتشارات نمایش، ملکه جنیان و پرده خوانی افلاک اسپید قلم، یه خونه قد و کوچ ستاره قربیل کانون پرورش  فکری بالهایش و برف  می بارد از انتشارات سازمان بهزیستی  کشور، اگر سپیده از  این پنجره سر زد سوره مهر به چاپ رسیده است.




نظرات کاربران