در حال بارگذاری ...
با اجرای«مده آ» و برگزاری کارگاه و نشست های گروه تئاتر«بین»

پروژه تبادل، در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی آغاز شد

همزمان با برگزاری آیین افتتاح نمایش مده آ که با حضور مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد، پروژه تبادل که هفتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی است، آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، در آیین افتتاح نمایش مده آ در ابتدا شهاب آگاهی به اختصار درباره چگونگی شکل گیری این گروه نمایشی گفت: موسیقی به عنوان عنصر مهم پژوهشی گروه تئاتر بین همواره به عنوان یک ماهیت وجودی در طبیعت و رفتار های انسانی مورد توجه بوده است.

 

او افزود:گروه ما از سال 1389 راه اندازی شده است و همان گونه که عنوان کردم گروه ما یکی از مهم ترین بخش فعالیت تئاتری خود را متمرکز بر موسیقی کرده است و موسیقی نخستین عنصری است که موجب اتحاد اجراگران و مخاطبان می شود.

 

در ادامه بیانیه این گروه توسط یکی از اعضای گروه خوانده شد، در این بیانیه آمده است:

 

«تئاتر چه نباید باشد؟ مطالعۀ تجربۀ تاریخ و مشاهدات تاریخی که دارد امروز به دست ما رقم می خورد، نشانمان داده و می دهد که نقطۀ مقابل پرسش بالا - یعنی تئاتر چه باید باشد – احتمالاً پرسشی با بی شمار پاسخ خواهد بود. ملال و دلزدگی اگر نه شاخص ترین، ولی بی شک یکی از ویژگی های اصلی این جهانی است که برساختۀ ماست  و تئاتر آن موجود یگانه و آن مکان بی همتایی است که «می تواند» برای ملال ما ملال زدگان چاره ای و یا دست کم گریزگاهی موقتی باشد.

 

 تئاتر برای اینکه «بتواند» کارکرد بی همتایش را داشته باشد به ناچار خودش باید ملال زده نباشد و در روزگار و جغرافیایی که ما در آن هستیم، تئاتر و کنشگران آن باید دست رد بزنند به سینۀ همۀ پدیده هایی که ما را به هم شکل شدن، هم سلیقه شدن، هم فکرشدن دعوت می کنند.

 

 تئاتر، امروز باید سرحدّات خود را در چنان ارتفاع و مساحتی گسترش دهد که از دسترس تمامی پدیده های میان مایه و فرومایه دور باشد. تئاتر باید از هم ارتفاع شدن با هنرهایی که خود را تا مقام یک خبررسان فرومی کاهند، فرار کند.

یقیناً چنین گریزی باید گریزی رو به جلو باشد، و این یعنی سفری اکتشافی به قلمروهای کمتر شناخته؛ یعنی پژوهیدن.  تئاتر ورزیدن در «گروه تئاتر بین»، پرداختن به یک پژوهش عملی‌ است، و موضوع پژوهش هم همان اساسی ترین عنصر تئاتر است؛ انسان. انسانی که خودش را برای تماشایی شدن آماده می کند، و انسانی که ملاقات میان این انسان را با آن انسانی که به تماشایش می آید، فراهم می کند.

 

 این پژوهش، ناگزیر در میدان انسانشناسی (Anthropology)  جای دارد و از آنجا که خواندن ذهن و ضمیر انسان ادعایی –اگر نه گزاف ولی بی شک- بزرگ و خارج از توان ماست، نمود بیرونی آن یعنی بدن بیش از هر چیز مورد توجه ماست؛ حجمی که فضا را با آن اِشغال کرده ایم و خطوط پیرامون آن، که درک و دریافت ما از هم دیگر را ممکن می کند؛ بدنی که با آن صدا تولید می کنیم؛ بدنی که با آن آواز می خوانیم؛ بدنی که سازِ موسیقی ماست. و تئاتر برای ما ملاقات انسان با انسان است. دعوت انسان از انسان است در شکلی از تئاتر که موسیقی و پیکره ها درام آن را میسازد. و باور ماست که موسیقی، یگانه ابزاری است که اجراگران و تماشاگران را بی درنگ متحد می سازد.

 

اما دورنمای این پژوهش، این راه، بی‌نهایت است و پاسخ به هر پرسشی در این مسیر، پرسش های چالش‌برانگیز تازه ای را پیش می کشد. مسیری که طی کردن آن نیازمند انسان هایی است هم‌پیمان، سخت‌کوش، دغدغه‌مند و مهربان؛ شرط سعادتمند بودن. ما هفت سال است که در کنار هم، رویاهای مان را به پیش برده‌ایم، در مسیری پر فراز و فرود. و حالا در قالب «تبادل» و در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی بر آن هستیم تا به داد و ستد بپردازیم. تجربه هایمان را به اشتراک بگذاریم و در طلب پاسخ پرسش هایمان به گفتگو بنشینیم؛ پرسش هایی که دغدغۀ امروز ماست.»

 

پس از خوانش بیانیه گروه تئاتر«بین»، حاضران به دیدن نمایش«مده آ» دعوت شدند. «مده آ»، که اقتباسی از نمایشنامه اوریپید است، با دراماتورژی مهدی اعتماد سعید وبه کارگردانی شهاب آگاهی و طراحی موسیقی، نوید گوهری، در کنار کارگاه ها و گفتگوهای پژوهشی درباره شیوه اجرایی این نمایش، از 17 تا 29 مرداد ماه در مرکز مطالعات اجرایی  قشقایی بر صحنه می رود.

 

این نمایش، که براساس پژوهش هایی بر روی لالایی های بومی، مویه های باستانی کردی و مراسم زار در جنوب ایران اجرا می-شود، با بازی سارا اکبری، نهال فرجادی، طاهره هزاوه، مهدی اعتماد سعید، امیر افشار، آرش فتاحی و محمد طاهری از 17 تا 29 مرداد، در ساعت 19،  میزبان تماشاگران و هنرمندان در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی ست.

 

پروژه تبادل، هفتمین پروژه مرکز مطالعات قشقایی، با اجرای نمایش«مده آ» به کارگردانی شهاب آگاهی، با حضور مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، جلال مشفق، مشاور معاونت هنری وزارت ارشاد، دکتر حمیدرضا افشار،  ناصح کامگاری، نویسنده و کارگردان و تعدادی از خبرنگاران حوزه تئاتر و تماشاگران آغاز شد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران