در حال بارگذاری ...
همزمان با برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی:

کمدی ترین نمایشنامه آرش عباسی منتشر شد

همزمان با برگزاری یازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی، نمایشنامه «اگر می توانی مرا بگیر» نوشته آرش عباسی از سوی انتشارات نمایش منتشر شد. موضوع این نمایشنامه بست نشستن در حرم امام رضا (ع) در یک مقطع تاریخی است.

آرش عباسی در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: نمایشنامه «اگر می توانی مرا بگیر» را در سال 1390 نوشته ام و داستان چگونگی نوشتن این نمایشنامه من به علاقه شخصی ام درباره مطالعه کتاب هایی که گردشگران خارجی درباره سفر به ایران نوشته بودند بازمی گردد. سال ها پیش در یکی از این خاطرات به موضوع بست نشستن در حرم امام رضا در دوره قاجاریه برخوردم و این موضوع آن قدر برایم جذاب بود که تصمیم گرفتم این موضوع را با رویکرد طنز بنویسم.

 

او با بیان این مطلب که نمایشنامه «اگر می توانی مرا بگیر» کمدی ترین نمایشنامه ای است که تاکنون نوشته است، گفت: زمانی که نگارش این نمایشنامه را شروع کردم، متوجه شدم که قصه ای که در آن بیان می کنم از ویژگی های طنز قویی برخوردار است و کمدی ترین نماشنامه ام نیز به شمار می رود. این نمایشنامه برخلاف سایر نمایشنامه هایم از ویژگی خاصی برخوردار است که با سایر آثارم متفاوت می شود. من پیش از نگارش این نمایشنامه همه نمایشنامه های با تعداد شخصیت محدود می نوشتم و این نخستین نمایشنامه ای بود که چند شخصیت دارد و فضای متنوعی دارد.

 

این نمایشنامه نویس ادامه داد: موضوع این نمایشنامه درباره بست نشستن در حرم امام رضا (ع)  است. این نمایشنامه در دو محور پیش می رود. محور اصلی درباره دزدی است که برای فرار از دستگیری به حرم امام رضا پناه آورد و بست نشسته است. تا زمانی که او در حرم امام رضا بست نشسته حاشیه امن برایش بوجود آمده و نمی توان او را دستگیر کرد. محور دوم نمایشنامه نیز درباره دختر شاه است که قصد دارد به زیارت امام رضا بیاید و این دو موضوع در هم تنیده شده اند و با هم پیش می روند. به واسطه زیارت دختر شاه، افرادی قصد دارند که این دزد را به ترفندهایی از جایی که بست نشسته بلند کنند و او بست اش را بشکند.

 

عباسی ادامه داد: یکی از موضوعات این نمایش نامه طنز و کمدی است و محور دیگر آن موضوعی تلخ دارد که در هم تندیگی این دو موضوع که در یک نقطه به هم به نتیجه می رسند جنبه های خوبی به نمایشنامه اضافه کرده است.

به گفته خالق نمایشنامه زیرزمین، این نمایشنامه را پیشتر با عنوان حریم نوشته بوده و پس از بازنویسی با عنوان اگر می توانی مرا بگیر منتشر شده است و پیشتر نیز توسط آرش دادگر روی صحنه رفته است.

 

او درباره این که آیا قصد دارد این نمایشنامه را روی صحنه ببرد گفت: زمانی که این نمایشنامه را نوشتم در حال و هوای دیگری سیر می کردم و دلم می خواست خودم نیز این نمایشنامه را روی صحنه ببرم، اما با تجربه کردن فضاها و موضوعات دیگر، قصد ندارم که این نمایشنامه را روی صحنه ببرم و تنها نگارش متن آن برایم جذاب است.

 

 

این نمایشنامه‌نویس افزود: طی سال‌های اخیر استقبال خوبی از آثارم در شهرستان‌ها شده و در نقاط مختلف کشور به صحنه رفته‌اند. اما همیشه هنرمندان تئاتر شهرستان گله‌ می‌کردند که دسترسی به نمایشنامه‌ها آسان نیست از این رو بهتر دیدیم که نمایشنامه‌ها را در سایتی شخصی قرار دهم تا راحت‌تر قابل دسترسی باشند.

عباسی ادامه داد: البته اجرای این آثار منوط به دریافت مجوز کتبی است و برای اجرای عمومی برخی آثار هم شرایطی را مد نظر دارم که با متقاضیان اجرای عمومی آن‌ها در میان می‌گذارم. در این سایت نمایشنامه‌ها به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی هم ارائه می‌شوند. این معضل درام نویسی ما بوده که نمایشنامه‌های ما به زبان‌های دیگر ترجمه نمی‌شوند.

آرش عباسی برنده جایزه نمایشنامه نویسی از کانون جهانی منتقدان تئاتر در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجراست و علاقه‌مندان جهت دسترسی به این نمایشنامه‌ها می‌توانند به نشانی اینترنتیwww.arashabbasi.com مراجعه کنند.

نمایشنامه «اگر می توانی مرا بگیر» ششمین کتاب منتشر شده آرش عباسی است که در 80 صفحه با تیراژ1000 نسخه و با قیمت پنج هزار تومان از سوی انتشارات نمایش منتشر شده است.




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

نظرات کاربران (1)