در حال بارگذاری ...
در دومین نشست پژوهشی گروه تئاتر «بین» عنوان شد

آیا تئاتر در آینده همچنان زنده می ماند؟

دومین نشست پژوهشی گروه تئاتر«بین» با عنوان«آینده پژوهی رویکردهای فرهنگی در خاورمیانه» با حضور عزیز علیزاده دکترای آینده پژوهی و علاقمندان به مباحث پژوهش تئاتر، در مرکز مطالعات تالار قشقایی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در آغاز این نشست عزیز علیزاده مترجم کتاب «دورنگری»  گفت: ارسطو می ­گوید که اگر می خواهید آینده یک کشور را ببینید ، ببینید هنرمندانش به چه فکر می­کنند؟ به این خاطر می توان گفت که آینده پژوهی مساله ای­ست که ارتباط مستقیمی با هنرمندان و اندیشه آنها دارد.

 

 علیزاده درباره آینده پژوهی گفت:آینده پژوهی به صورت نظام مند در اواسط قرن بیستم مورد تحلیل و بررسی با روش های مختلف قرار گرفت که یکی از این روش­ها، سناریونویسی ست. نیروهای پیش­رانی همواره در زندگی ما هستند که بر آینده تاثیرمی گذارند، مثلا پیرشدن جوامع ، یکی از آن نیروهای پیش­رانی ست که ما کنترلی برآن نداریم. اما نیروهای دیگری هم هستند، نیروهایی مثل شهرنشینی و گسترش فن آوری که برآینده بشر تاثیر بسیار دارند و نیاز داریم که تشریح شان کنیم.

 

او به دو رویکرد آینده پژوهی اشاره کرد و گفت: ما دو رویکرد داریم یکی این که حالت نهایی  یک سیستم را در نظر بگیریم و بعد بیندیشیم که این فاصله ما تاآن حالت نهایی در آینده را چگونه پر کنیم؟ و دوم اینکه وضعیت اکنون را تشریح کنیم که ببینیم چه اهرم های داریم که بتوانیم به آنها در آینده برسیم.

 

عزیز علیزاده درباره پدیده شهرنشینی که یکی از نیروهای پیش­ران به سمت آینده است، گفت: شهرها در دنیا  یک سری نقش­ های جدیدی را پیدا کرده­اند که این نقش ها آینده بشر را می تواند تغییر دهد. پس از شکست کمونیسم، پدیده جهانی شدن بوجود آمد. با حضور اینترنت و برداشتن مرزهای جغرافیایی، دیگر دولت و زمان مفهوم قدرتمند پیشین را نداشتند اما در قرن 21 با بروز پدیده تروریسم، متوجه شدند که چهانی شدن چندان هم امکان پذیر نیست و دوباره مسیر معکوس جهانی شدن آغاز شد.

 

او ادامه داد: به طور مثال در بریتانیا، پس از رای گیری برای ماندن با اتحادیه اروپا، گزینه ای وجود دارد که لندن به عنوان یک شهر روابطش را با اتحادیه اروپا ادامه دهد و باقی بریتانیا، مسیر خودشان را بروند. اگر این رخ دهد، شهر معنی پیدا می کند و برعکس جهانی شدن، شهر می تواند نقش های جدیدی را در آینده بشر ایفا کند.

 

علیزاده در ادامه سخنانش، با اشاره به تاثیری که شهرنشینی بر مردم  دارد و آنهارا به سمت انتخاب­هایی برای آینده پیش می­برد، گفت: در شهرنشینی، مردم ریسک گریز و محافظه کار می شوند به این شکل که عدم قطعیت به آنها استرس و اضطراب می دهد و آنها برای کم کردن استرس هایشان به یک سری باور رو می آورند. اغلب مردم دراین شهرها، یا به سمت بنیادگرایی می روند یا نوعی معنویت. یک عده ای از مردم هم هستند که بی تفاوت باقی می مانند.

 

او درباره این دو گرایش  گفت: بنیادگراها اغلب تمرکزشان روی اختلاف هاست و به دنبال انحصار و محدودکردن هستند.اما معنویت گراها ، به دنبال پلورالیسم هستند و روایت ها و اصولی دارند که تعداد بیشتری از مردم با آنها هماهنگ هستند. آنها همواره به دنبال یک گفتمان مشترک با مردم دنیا هستند و بسیاری از جنبش ها مثل فمینیسم، حرکتهای محیط زیستی ، بخشی به خاطر همین گفتمان مشترک در جهان است. ما در نیای پرتناقضی زیست می کنیم که همین تناقض ها دنیای مارا پیش می برد، در عین اینکه مدام تعادل را بهم می زند.

 

عزیز علیزاده درباره تئاتر گفت: به نظرمن تئاتر یعنی سرگرمی به علاوه  ارزش. اما وقتی تعریف مشترکی از معنویت ، معنا و ارزش وجود ندارد، یک مقداری هنر، متکثر می شود. اگر تئاتر در مسیرباورهای مردم حرکت کند مثلا بتواند ترس های آنها را کم کند، تئاتر می تواند در میان مردم آینده ای داشته باشد. یا اینکه تئاتر از لحاظ محتوایی تغییر کند.

 

او با اشاره به تئاتر و ارتباط انسانی نزدیک درآن گفت: در دنیای جدید ، ارتباط انسان با انسان در حال از بین رفتن است و همه چیز دارد به سمت دنیای مجازی پیش می­رود. در ارتباط های مجازی هم یک هویت واسطه ای برای ارتباط داریم. ما خودمان نیستیم ، آدمکی هستیم که دارد با پیام و کد با انسان دیگر ارتباط برقرار می کند. در این جهانی که به سرعت به سمت مجازی شدن همه چیز پیش می رود، ارتباط انسان با انسان از نوعی که در تئاتر داریم،  ممکن است در آینده برای ادامه مسیرش به سمت تکنولوژی و  فضاهای مجازی پیش برود.

در

در پایان دومین گفت وگوی پژوهشی گروه تئاتر «بین»، مهمانان برنامه به دیدن نمایش«مده آ» نشستند.

 

در هفته دوم اجرای نمایش«مده آ»، گفت وگوهای پژوهشی از 24 مردادماه با حضور پل آلن و موضوع«تئاتر جامعه در دوران گذار» ادامه خواهد داشت. 25 مردادماه «بدن ها در صحنه: تلاقی تئاتر و امرسیاسی»  با حضور حامد اصغرزاده، 26 مرداد ماه، «مویه­ها و آوازهای نیاکان» با حضور  ایرج رحمانپور نشست پژوهشی برگزار خواهدشد.

 

 27   مرداد ماه ، مرکز مطالعات اجرایی قشقایی، میزبان نشست «الگوهای جهانی و بررسی نقش اسطوره در جهان علم» با حضور پروانه خسروی زاده خواهد بود. و آخرین برنامه نشست پژوهشی گروه تئاتر «بین» در روز 28 مرداد ماه، پیرامون «از بداهه پردازی تا اجرا» با حضور مارتینا کوسسکا(موزیسین مهمان از لهستان)  و آیدین صمیمی مفخم خواهد بود.

 

حضور برای تمامی علاقمندان در این نشست ها آزاد است و گروه تئاتر «بین»، در این گفتگوهای پژوهشی، میزبان تمامی هنرمندان، دانشجویان و علاقمندان به تئاتر و مباحث پیرامون آن است.

 




نظرات کاربران