پس از بازی در نقش روزولت نمایش «راپورتهای شبانه دکتر مصدق»
ایرج راد یک نمایشنامه خارجی را کارگردانی می کند
ایرج راد از نحوه پیوستن اش به گروه اجرایی نمایش «راپورتهای شبانه دکتر مصدق»، نقش روزولت و برنامههای آتی خود در حوزه تئاتر سخن گفت.
ایرج راد که این روزها با نمایش «راپورتهای شبانه دکتر مصدق» تثر اصغر خلیلی روی صحنه است، درباره پروسه پیوستنش به گروه بازیگران نمایش، به ایران تئاتر گفت: در ابتدا متن را خواندم، دیدم نمایشنامه بر اساس نامی که دارد؛ «راپورتهای شبانه دکتر مصدق» گزارشی از وضعیت 28 مرداد و کودتایی که در آن روز اتفاق افتاد میدهد و از آنجا به محاکمه دکتر مصدق و مسائلی که در حول و حوش این قضیه به وجود آمده است میپردازد. در این راه، وارد جزئیات و همچنین گروهها، مسائل سیاسی و درواقع حواشی آن دوران نمیشود. همچنین این اثر به هیچوجه جهتگیری نداشته و تلاش نکرده است توسط حاشیهها، بخشی را بزرگنمایی کند. بدون اینکه حتی راجع به افراد وارد شخصیتپردازی شود، گزارشی از 28 مرداد و بخشهایی از این واقع تاریخی را به مخاطبان ارائه میکند.
راد در ادامه افزود: «راپورتهای شبانه ...» نوع خاصی از نمایش برای ارائه یک موقعیت و وضعیت در یک دوره تاریخی بود درنتیجه نمایش را کار بدی نیافتم و دیدم میشود کار کرد. همچنین تمایل داشتم کارکردن با کارگردانهای جوان را تجربه کنم تا با زاویه دید و نگاه آنها و شیوه تمرینشان آشنا شوم. درنتیجه پذیرفتم که در این نمایش بازی کنم.
این هنرمند عرصه تئاتر درباره نقش خود در این نمایش، گفت: نقش روزولت تا آنجا که در نمایشنامه اصغر خلیلی آمده است، گزارش گونه است. موقعیت شخصیت و زمینهچینی او برای کودتا طبیعتا در متن مشخص است اما آنچه به خود روزولت مربوط است را ز طریق یکی دو کتابی که درمورد روزولت، ورودش به ایران و کودتای 28 مرداد نوشته شده است به دست آوردهام. یعنی باآنچه ذرباره گذشتهاش که در سیستمهای مختلف جاسوسی کار کرده است و درنتیجه این حضور، به طور کامل با وضعیت ایران از نظر موقعیت سیاسی، جغرافیایی و اجتماعی آشنایی دارد را از این طریق
وی در ادامه افزود: علاوه بر این کتابها، میتوان از طریق اینترنت نیز درباره این شخصیت بیشتر دانست اما در خود نمایش، یک یا دو صحنه وجود دارد که به شخصیت خود روزولت پرداخته میشود و برای پیشبرد خود نمایش از آن استفاده میشود. اصولا در زمان بازی، نمیتوان دیالوگ یا کلامی فراتر از متن افزود. درنتیجه سعی کردم خصوصیات این فرد و آنچه که در دوران زندگی کسب کرده است را تا آنجا که متن به من اجازه میدهد در شخصیت روزولت لحاظ کنم و مخاطب را با آن، مواجه کنم.
راد درمورد بازخوردهای نمایش «راپورتهای شبانه دکتر مصدق» گفت: به اصغر خلیل هم این مساله را گفتهام که تا کنون نقدی را بر این نمایش نخواندهام. درنتیجه چندان اطلاعی از نظر منتقدان ندارم اما از طرف مردم بازخورد خوب بوده است. به نوعی مخاطبان با کار ارتباط برقرار کردهاند. البته برخی از افراد، به کودتای 28 مرداد نگاه دیگری داشتهاند یا از این نمایش، انتظارات دیگری داشتهاند اما با تمام این حرفها از آنجا که اصغر خلیلی با سادگی با مخاطبان برخورد کرده است، کسی را ندیدهام که برخورد خوبی درباره این نمایش نداشته باشد.
ایرج راد در مورد برنامههای آینده خود در حوزه تئاتر گفت: حال که کمی از مشغلههایم در خانه تئاتر کم کردهام، قصد دارم در مقام کارگردان نمایشی را در سال جاری روی صحنه ببرم. فعلا نمیتوانم نامی از این نمایشنامه ببرم اما متن، ترجمه شده است.