در حال بارگذاری ...
در قالب پایان نامه اقتصاد هنر بررسی شد

تعین مرز بهینه مداخلات دولت در بازار هنرهای نمایشی

زهرا (طاها) خوشبویی ، کارشناس ارشد اقتصاد هنر در پایان نامه خود که با عنوان "تعیین مرز بهینه مداخلات دولت در بازار هنرهای نمایشی " نوشته به بررسی رابطه دولت و کارآیی بازار در تئاترهای تهران پرداخته است.

به گزارش ایران تئاتر ، خوشبویی در مسیر تحقیق این پایان نامه از راهنمایی دکتر محمد علی ابوترابی و مشاوره دکتر سید محمد حسینی بهره برده است.

وی در بخش چکیده پژوهش خود آورده است: نوع نگرش به اقتصاد هنر و جایگاه هنر و دولت در اقتصاد با توجه به دیدگاه های نظری بسیار متفاوت است. این تفاوت در دیدگاه ها منجر به تفاوت در نگرش اقتصاددانان به بررسی هنر ، بازار و در نهایت رفتار دولت شده است. برخی از اقتصاددانان موافق مداخلات دولت در بازار و برخی دیگر مخالف مداخلات دولت در بازار هستند.

وی در این متن اختلاف نظر اقتصاددانان را نشات گرفته از نوع نگرش متفاوت نسبت به مطلوبیت فردی تولیدکنندگان و خریداران و یا در ویژگی عمومی بودن کالا و خدمات و توجیه دریافت یارانه با توجه به ویژگی های خاص و متفاوت کالا و خدمات دانسته و ادامه می دهد: یافته های این تحقیق گویای آن است که بر خلاف انتظارات تئوریک ، اثر انواع مداخلات دولت بر کارآیی تولید تئاتر های تهران معنی دار نشده است. این در حالی است که توجه به مدل پیشنهادی ، انتظار بر این است که مداخلات دولت در سطوح پایین مداخله منجر به افزایش کارایی بازار شود. در عین حال ، مداخله دولت نتوانسته اثر معنی داری بر کارآیی تولید داشته باشد و تمامی انواع مداخله نیز ناکارا بر آورد شده است.

وی در این پژوهش از مدل U  وارون و مدل خطی ساده استفاده کرده که نتایج برازش های خطی نیز تایید کننده نتایج برازش مدل U وارون است و نتیجه می گیرد که برازش مداخله نوع اول در تصریح خطی گویای این نکته است که عدم مداخله دولت در تولید منجر به کاهش کارآیی تولید تئاتر در این سطح از مداخله شده است.

وی در بخش دیگری از چکیده پژوهش خود آورده است: یافته های این تحقیق آشکار می کند که مداخلات دولت تاثیری بر کارآیی تولید نداشته و مساله بر خلاف ادعای دولت مینی بر مداخله جهت تخفیف شکست بازار است. این نتایج پیشنهاد می کند که متغیر های توضیحی بسیار مهمتری از مداخله دولت بر کارآیی تولید تئاتر های بررسی شده موثر بوده اند.

پایان نامه خوشبویی محدوده زمانی سال های 89 تا 94 را در بر می گیرد و شش نوع مداخله دولت را مورد دقت قرار داده است. این کتاب در 5 فصل تنظیم شده و همراه با نمودار ها ، جداول بررسی داده ای ، معرفی و تحلیل داده ها و نتیجه گیری است.

خوشبویی این طرح پژوهشی را با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی به انجام رسانده است.

مطالعه پایان نامه یاد شده می تواند برای مدیران تئاتر ، اساتید و دانشجویان مدیریت هنر و به خصوص هنرهای نمایشی دستاورد های جالب توجه داشته باشد.

 

 




نظرات کاربران