در حال بارگذاری ...
حجه الاسلام رحیم جعفری دبیر یازدهمین دوره:

جشنواره تئاترمریوان یک فرصت فرهنگی در عرصه بین الملل است

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان معتقد است این جشنواره یک فرصت جدی فرهنگی و هنری با تاثیر ماندگار در عرصه بین الملل است.

حجه الاسلام رحیم جعفری به ایران تئاتر گفت:‌ جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان مهم ترین  جشنواره خیابانی ما در ایران است و امروز بدلیل تجارب موفقی که در سالهای گذشته پشت سر گذاشته در مناطق مختلف کشور از جمله مریوان بعنوان مرکز اصلی جشنواره، ریشه دار شده است.

 

وی افزود: این جشنواره یک جریان فرهنگی مهم با تاثیرات ماندگار است. در حوزه های مختلف اجتماعی فرهنگی سیاسی اثر گذاشته و خوب و منطقی حرکت کرده است. هم چنین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان یک رویداد بین المللی با پیام های بین المللی است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان ادامه داد:‌ امروز در بخش دیپلماسی فرهنگی از طریق این جشنواره می توانیم پیام های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را به دنیا منتقل کنیم.

 

جعفری در ادامه تمرکززدایی را یکی از آرمان های این جشنواره دانست و گفت: اگرچه این جشنواره بین المللی است اما دوستانی که در کردستان برای جشنواره فعالیت می کنند، مایل هستند کلیه امور جشنواره به آنجا محول شود. برخی امور از جمله بخش بین الملل را با مرکز هنرهای نمایشی به شکل مشارکتی انجام می دهیم اما خود مرکز هم چنین نظری دارد که امور جشنواره به استان محول شود و دبیرخانه دائمی جشنواره در استان امور را به عهده بگیرد.

 

وی هم چنین با اشاره به غیر رقابتی بودن، بخش بین الملل  درباره این بخش گفت:‌ بخش بین الملل یکی از بخش های مهم برای ما است. کیفیت آثار این بخش برایمان اهمیت دارد و هر سال این وجه را در نظر می گیریم مثلا سال گذشته از ایتالیا و اسپانیا کار داشتیم. از آمریکا هم برای کارگاه آموزشی مدرس داشتیم. اعلام کردیم حداقل سه و حداکثر پنج گروه در این بخش حضور داشته باشند. یکی از پیشنهادهایی که در این راستا پیگیری می کنیم،  حضور دبیران برخی جشنواره های تئاتری دنیا بعنوان مهمان ویژه است. دبیر دو جشنواره را امسال به عنوان مهمان ویژه در جشنواره خواهیم داشت. هم چنین از سفرا و رایزنان فرهنگی برخی کشورها دعوت خواهیم کرد.

 

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مریوان درباره شرایط برگزاری جشنواره در مریوان گفت:‌ شرایط برگزاری جشنواره در مریوان بطور کامل مهیاست. در بحث سخت افزاری مریوان شهر توریستی است و جاذبه های گردشگری خوبی دارد و امکان برگزاری جشنواره خوبی را داریم.

 

جعفری درباره تعداد آثار برگزیده و اعلام نتایج بازبینی خاطر نشان کرد:‌ زمان ارسال آثار تمام شده و 228 اثر به دست ما رسیده است. 185 اثر در بخش آزاد، 43 اثر در بخش آئینی به دبیرخانه ارسال شده است. طی روزهای آینده اسامی هیات بازبینی و هیات داوران را اعلام خواهیم کرد. پنج نفربه عنوان بازبین آثار انتخاب شدند. سعی کردیم هم از چهره های ملی و هم از چهره های بومی کردستان درترکیب این هیات استفاده کنیم. نتایج بازبینی آثار نیز تا ده روز دیگر اعلام می شود.

 

وی به بخش پژوهش در جشنواره اشاره کرد و گفت‌:‌ از سال 93 به عنوان یکی از رویکردهای جدی مان در جشنواره، بخش پژوهش را اضافه کردیم که بسیار مفید است. هدف بخش پژوهش این است که اطلاعات علمی و تحقیق در حوزه تئاتر خیابانی را داشته باشیم.

این بخش رقابتی است و از برگزیده ها تجلیل می شود. اولویت هایی هم درباره این بخش اعلام کردیم که مد نظر قرار می دهیم.

 

حجه الاسلام جعفری گفت: یکی دیگر از اقداماتی که برای جشنواره در نظر گرفتیم بزرگداشت، بهروز غریب پور به عنوان یکی از بزرگان نمایش کشورمان از خطه کردستان درمراسم اختتامیه است.

 

دبیر این جشنواره در پایان خاطر نشان کرد: ما یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان را بهانه ای می دانیم برای معرفی استان کردستان . استان کردستان به تمدن تاریخی و ملی ما خدمت کرده و پیشینه کاملا مشخصی دارد. وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند این استان فرزانگان بزرگ و ادبیات غنی و فرهنگ غنی دارد، ناظر به همین موضوع است . ایشان فرمودند استان هنر و فرهنگ استان کردستان، قصدشان این نبود نگاه هایی که نسبت به استان کردستان هست را تعدیل نمایند بلکه واقعا به این موضوع معتقد هستند.

استان کردستان همیشه نقش تاثیرگذار خود را در توسعه تمدن ایرانی و دینی کشورمان داشته است. به تعبیر دیگری می توان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را  یک فرصت کاملا جدی فرهنگی و هنری در عرصه بین الملل دانست.

در فراخوان جشنواره نیز اولویت های مد نظر مقام معظم رهبری را در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل به عنوان محورهای جشنواره مطرح کردیم .

 

یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از 25 تا 30 شهریور در مریوان برگزار می شود.




نظرات کاربران