در حال بارگذاری ...
در نشستی با حضور کیومرث مرادی و ستاره اسکندری عنوان شد

تبادل تولیدات نمایشی بین ایران و ایتالیا توسط تئاتر باران

نشست رسانه‌ای تئاتر باران به منظور پیوستن ستاره اسکندری و کیومرث مرادی به این کمپانی و رونمایی از پوستر تئاتر «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» یکشنبه ۳۱ مرداد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، دراین نشست ستاره اسکندری، فهیمه امن‌زاده، خیام وقارکاشانی و کیومرث مرادی حضور داشتند.

 

تئاتر باران فقط مکانی برای اجاره سالن نیست

 

در ابتدا وقارکاشانی با این توضیح که نشست به دو منظور پیوستن ستاره اسکندری به بخش مدیریت تئاتر باران و کیومرث مرادی به بخش آموزش و بین‌الملل برگزار شده، افزود: پس از افتتاح کمپانی تئاتر باران در سال 93 جریانی به نام تئاتر خصوصی حرفه‌ای راه افتاد. از آغاز این حرکت در این فکر بودیم که تئاتر باران فقط مکانی برای اجاره سالن نباشد و برنامه‌های جانبی نیز داشته باشیم. بیشتر تمرکزمان نیز بر جریان تئاتر خصوصی بود نه اجرا و حرکتی به سمت کمپانی شدن داشتیم. در این راه به فعالیت‌های دیگر همچون  بحث آموزشی و هفته تئاتر دانشگاهی که زیربنای تئاتر حرفه‌ای است پرداختیم.

وی با بیان این که پیشنهاداتی جهت همکاری با تئاتر باران داشتیم ولی با ما همسو و همفکر نبودند، گفت: پس از مدتی بررسی توسط اسکندری و ما، ایشان وارد بحث مدیریت تئاتر باران شد و دغدغه این کار را دارد. البته اسکندری در این یک سال به صورت غیر رسمی در کنار تئاتر باران بود. همچنین او قرار است تهیه‌کنندگی همه نمایش‌های دانشگاهی را به عهده بگیرد.

مدیر کمپانی تئاتر باران درباره حضور کیومرث مرادی نیز توضیح داد: به پیشنهاد مرادی در تیرماه تور آموزشی با حضور هنرجویان و عده‌ای از بازیگران درایتالیا به منظور تجربه بینافرهنگی تئاتر تجربی برگزار شد. برای ادامه فعالیت‌های بین‌المللی مرادی مدیریت بخش آموزش و بین‌الملل تئاتر باران را به عهده گرفته است.

 

تاکید به کار دانشجویی

در ادامه نشست ستاره اسکندری با تاکید بر این که هنرمندانی که ریشه در تئاتر دارند مسوولیت پذیرند، اظهار داشت: در دوره‌ای تئاتر دولتی شرایط داشت و گاه و بی‌گاه به خودش اجازه می‌داد به اجرا شدن یا نشدن نمایش‌ها ورود کند. در نمایشی قرار بود بازی کنم و متن پذیرفته شده بود ولی کار توقیف شد گروهی نامه‌ خداحافظی نوشتیم ولی این جمله استاد سمندریان که «این صحنه خانه ماست» موجب شد به جای عقب نشینی شخصا به عنوان بازیگری که ریشه در تئاتر دارد دوباره به فعالیت بپردازم. تهیه‌کنندگی خصوصی را شروع کردم و در نخستین قدم تهیه نمایش «33درصد نیل سایمون» را به عهده گرفتم. این کار جریانی را به همراه داشت مانند راه‌اندازی تئاتر باران که موجب ایجاد سالن‌های دیگری گردید.  

بازیگر«شب هزار و یکم» با بیان این که اعتراف می‌کنم فردی کار در تئاتر را دنبال کردم، تصریح کرد: خیام وقارکاشانی و فهیمه امن‌زاده جسارت و شهامت داشتند و فردی زیر بار جریانی رفتند و مسوولیت راه‌اندازی سالن را به عهده گرفتند. تئاتر باران فقط به پر کردن سالن و اجرا بسنده نمی‌کند و به فکر جریان‌های زیرساختی است که مهم‌ترین آن جریان تئاتر دانشگاهی محسوب می‌شود.

وی با این توضیح که آرمان‌ها و چرایی تئاتر فراموش شده، گفت: به غیر از استثنا کردن عده‌ای، بازیگر و کارگردانان فقط به فکر تولید هستند بدون این که اندیشه قوام پیدا کند و همه چیز در سطح برگزار می‌شود. کمپانی تئاتر باران به عنوان نخستین سالن خصوصی تئاتر به جریانات فکر می‌کند و مطمئنم با این روند خود را به عنوان نخستین سالنی که به چیزهای دیگر از جمله کار گروهی فکر می‌کند در تاریخ ثبت شود. علت علاقه و حضورم نیز در این کمپانی تاکیدی است که به کار دانشجویی  و آموزش دارد.  

بازیگر«هم هوایی» با بیان این که اتفاق نامیمون سینما و تلویزیون گریبان‌گیر تئاتر نیز شده، افزود: (تئاترهای زود پز) زیاده شده و نفس تئاتر زیر سوال رفته است. امیدوارم مدیریت در تئاتر باران الگوی برای سپردن مدیریت‌ها به متخصصان این حرفه باشد و جریان‌های درستی را رقم بزند.

 

تبادل تولیدات تئاتری

 

سپس مرادی ادامه داد: جهان ارتباطات وسیع شده و بسیاری از مسیرهای جدید راه را برای گفت‌وگو باز کرده است تا این خانواده گسترده‌تر شود. امروزه کارگردانی خوبی مانند امیررضا کوهستانی، افسانه ماهیان و همایون غنی‌زاده مشغول فعالیتند و بازار ارتباطات را عمیق‌تر کردند.

کارگردان «شکلک» با بیان این که به نگاه توریستی آموزشی اعتقاد دارم، گفت: سال‌ها دوری دستاوردهای برایم داشت که امیدوارم برای نسل بعد از خودم نهادینه شود. استاد سمندریان از (تئاتر الگو) می‌گفت و هنوز تئاتر الگو شکل نگرفته است. کمپانی در ایتالیا مشغول فعالیت است که با استراتژی یوجین باربا مدیریت می‌شود. نکته جذاب این است که هنرمندان این کمپانی حدود 32 سال به شکل ثابت با هم همکاری دارند. بازیگران بزرگی گروه را تشکیل می‌دهند و حضور در تئاتر بهانه‌ای برای رسیدن به سینما نیست. این موضوع یکی از دستاوردهای تئاتر الگو است که الگوی بسیار خوبی است.

وی با اظهار امیدواری از این که کمپانی تئاتر باران بتواند برای نخستین بار در تئاتر خصوصی همکاری مشترک بین کمپانی تئاتر باران و کمپانی تئاتر پوتلج به وجود آورد، تصریح کرد: برنامه ریزی دو ساله برای «تبادل تولیدات تئاتری بین دو کشور ایران و ایتالیا» و «تبادل دانشجویان علاقه‌مند از هر دو کشور برای آموزش» انجام شده است. امید دارم بتوانیم در هر فصل از کشوری کمپانی تئاتر به ایران بیاوریم که اجرای عمومی داشته باشند و دانش خود را در ورک شاپ تقسیم کنند.

کارگردان «رویای نیمه شب پاییز» نداشتن دانش کافی را از مشکلات تئاتر امروز دانست و افزود: نمایش «بیست هزار فرسنگ زیردریا» که 9 سال است اجرا می‌شود مشخصه‌های تئاتر الگو را دارد. هدف از اجرای این نمایش ارائه هدف تئاتر الگو و برقراری گفتمان بین دو فرهنگ است. این نمایش در بیش از 27 کشور جهان اجرا شده با تمام تجهیزات خود در ایران به شکل سه بعدی به صحنه می‌رود. علاوه بر این کمپانی تئاتر ایتالیایی با همراهی ناتالی سنتا به عنوان یکی از بازیگران بزرگ ایتالیا یک تک اجرا از زندگی شاعر و خواننده بزرگ جنگ جهانی دوم  یعنی «ادیت پیاف» خواهد داشت که فقط برای خانم‌ها اجرا خواهد شد.

وی از مرکز هنرهای نمایشی برای حمایت معنوی از این اقدام تشکر کرد.

 

در ادامه از پوستر نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» با حضور مدیران موسسه تئاتر باران رونمایی شد. این گروه 24 شهریور به ایران می‌آید.

 

 

 




مطالب مرتبط

همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد
همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد

نخستین برنامه نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» اختصاص داشت.

|

نظری بر نمایش «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» نوشته سجاد افشاریان و کار کیومرث مرادی

ذهن و پیکر به مثابه میدان جنگ
نظری بر نمایش «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» نوشته سجاد افشاریان و کار کیومرث مرادی

ذهن و پیکر به مثابه میدان جنگ

بهنام حبیبی: جنگ‌ها پیامدهای بسیار دارند؛ از کشتار بی‌رحمانه انسان‌ها تا خرابی خانه و کاشانه و... آدم‌های پس از جنگ، نه‌تنها در جسم خود کشته و زخمی شده‌اند که در درون و روان خود نیز کشته و ...

|

نظرات کاربران