در حال بارگذاری ...
با حضور جمعی از هنرمندان برجسته‌ی تئاتر کشور؛

زنگ افتتاحیه‌ی دومین "مهرواره تئاتر ماه" نواخته شد

کوروش زارعی: اعتقاد شدیدی به تئاتر و هنرمندان شهرستان‌ها دارم و به راستی چه کسی می‌تواند منکر توانایی‌های شگرف هنرمندان استانی باشد وقتی نام‌آوران و اساتید برجسته‌ی هنرهای نمایشی کشور، برخاسته از تئاتر استان‌ها هستند.

به گزارش ایران تئاتر و به نقل صحنه، زنگ افتتاحیه‌ی دومین "مهرواره تئاتر ماه" طی مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان تئاتر کشور، شب گذشته- 31 مرداد ماه- نواخته شد.

در ابتدای این مراسم کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ گفت: "مهرواره تئاتر ماه" در ابتدا به همت دوست خوبم دکتر رحمت امینی آغاز شد که حرکت خوب و قابل توجهی بود. متاسفانه‌ معمولا مدیران جدید، فعالیت‌های مدیران قدیم را نفی می‌کنند اما من این‌گونه نیستم. باید حرکت و قدم‌های خوب و ارزنده را ادامه داد. "مهرواره تئاتر ماه" نیز سال گذشته به همت مدیر وقت؛ دکتر امینی؛ برگزار شد و امسال نیز دوره‌ی دوم این رویداد را برگزار می‌کنیم تا ادامه دهنده‌ی حرکتی ارزشمند باشیم.

 

اعتقاد شدیدی به تئاتر و هنرمندان شهرستان‌ها دارم

وی اضافه کرد: اعتقاد شدیدی به تئاتر و هنرمندان شهرستان‌ها دارم و به راستی چه کسی می‌تواند منکر توانایی‌های شگرف هنرمندان استانی باشد وقتی نام‌آوران و اساتید برجسته‌ی هنرهای نمایشی کشور، برخاسته از تئاتر استان‌ها هستند. از این رو گزافه نیست اگر بگویم تئاتر استان‌ها، اساس و پایه‌ی تئاتر حرفه‌ای کشور بوده و هست که در خیلی اوقات مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار گرفته است. پس لازم و ضروری به نظر می‌رسد تا تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها توسط متولیان متعدد تئاتر در لایه‌ها و سطوح مختلف، مورد مراقبت بیشتری قرار گیرند.

 

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به سهم و نوبه‌ی خود، در توجه به تئاتر شهرستان‌ها، همواره سعی و ابرام داشته و برگزاری دومین "مهرواره‌ تئاتر ماه" نیز تلاش دیگری در همین راستا ست. این رویداد میزبان 9 گروه نمایشی برگزیده از مراکز استانی است و مجموعه‌ای از هنرمندان جوان و پیشکسوت استان‌ها این گروه‌ها را تشکیل داده‌اند که با استعداد و توانمندی‌ها خود، بارها در عرصه‌ها و رویدادهای گوناگون تئاتری، خوش درخشیده‌اند.

 

وی افزود: "مهرواره‌ تئاتر ماه" فرصتی را به وجود آورده تا آثار این هنرمندان در محک قضاوت مخاطبان خاص و عام پایتخت قرار گیرند و علاوه بر بهره‌مندی تماشاگران تهران از عرضه‌ی این آثار، تجربه‌ی افزونی باشد برای هنرمندان تئاتر استان‌ها تا در تولیدات آتی خود، با انگیزه‌ی بیشتر، قدم‌هایی استوارتر بردارند. معتقدیم اگر هنرمندان تئاتر استان‌ها بیشتر مخاطب نقد‌های سازنده قرار گیرند با قوت قلب بیشتری به شکوفایی خلاقیت‌ها و استعدادهای خود اهتمام می‌ورزند.

 

زارعی در پایان سخنان خود تاکید کرد: معتقدم اگر تعامل مضاعفی بین تئاتر پایتخت و تولیدات نمایشی مراکز استانی جریان یابد، بهرمندی آن، نصیب بدنه‌ی تئاتر کشور خواهد بود. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تمام وسع و توان خود، تلاش خود را برای توسعه‌ی تئاتر مردمی و متعهد را در همه‌ی مراکز استانی به کار خواهد گرفت تا نور امید طالع تئاتر شهرستان‌ها درخشان‌تر از همیشه تلالو یابد؛ ان‌شاءالله.

 

خبر برگزاری جشنواره‌های مناطق تئاتر سوره ماه از نیمه‌ی دوم سال

همچنین در ادامه این مراسم مهدی حبیبی؛ معاون هنری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری؛ نیز طی سخنانی گفت: واحدهای هنرهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری، جز واحدهای فعال محسوب می‌شود و مبلغی حدود 600 میلیون تومان در سال صرف برنامه‌ها و تولیدات این واحدها می‌شود که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آن توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مدیریت آقای زارعی صورت می‌پذیرد. به نظر می‌رسد در دوره‌ی آتی ملاحظات استانی، جدی‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد اگر چه که در دوره‌ی قبلی با مدیریت دکتر امینی نیز قدم‌هایی همچون برگزاری همین "مهرواره تئاتر ماه" برداشته شد.

 

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به ضعف و کمبود متن نمایشی جهت استفاده‌ی هنرمندان مراکز استانی اشاره کرده و اظهار داشت: به نظر می‌رسد در بخش نمایش‌نامه و متون نمایشی با کمبود و ضعف مواجه هستیم که در این بخش نیز تمهیداتی اندیشیده شده و آقای زارعی برنامه‌ای جدی برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سطح استان‌ها در نظر گرفته‌اند که امیدواریم شاهد ثمرات آن به زودی باشیم. امیدواریم شاهد تولید متون و نمایش‌هایی باشیم تا جریان‌سازی مدنظر حوزه هنری بیشتر محقق شود.

 

این مدیر فرهنگی همچنین از برگزاری جشنوارهای مناطق تئاتر سوره ماه در نیمه‌ی دوم سال خبر داد و گفت: جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه، رویدادی است که هنرمندان استان‌ها توجه ویژه‌ای به آن دارند. گمانم بر این است که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، دوره‌ی جدید این جشنواره در بخش منطقه‌ای در نیمه‌ی دوم سال برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله با طراحی جدید، بیست و پنجمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه در ابتدای سال 96 برپا می‌شود که بعدا جزییات آن توسط مرکز اعلام خواهد شد.

 

همکاری‌های حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش تئاتر بیشتر شود

مهدی شفیعی؛ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ به عنوان آخرین سخنران پشت میکروفن قرار گرفت و در سخنانی گفت: حوزه هنری پیشینه‌ای بسیار درخشانی در تولید تئاتر دارد و امیدوارم با مدیریت جدید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با حضور آقای کوروش زارعی، شاهد اتفاقات خوبی در بخش تولید نمایش‌های حرفه‌ای با موضوعات ارزشی باشیم؛ چه بسا در دوره‌ی دکتر امینی نیز شاهد تولیدات ارزشمندی بودیم.

 

وی همچنین با تاکید به تئاتر استان‌ها اظهار داشت: چندان به عبارت تئاتر شهرستان‌ها معتقدم نیستم. منشأ آنچه که در تئاتر تهران اتفاق می‌افتد هنرمندانی‌اند که با قومیت‌های مختلف، صرفا ساکن تهران هستند. آنچه‌ هم که در تئاتر خارج تهران رخ می‌دهد توسط هنرمندان تحصیل‌کرده‌ای رقم می‌خورد که به تهران مهاجرت نکرده‌اند. از این رو عبارت تئاتر شهرستانی را نمی‌پسندم.

 

این مدیر فرهنگی هنرمندان تئاتر را شریف، نجیب و متعهد توصیف کرد و اضافه کرد: "مهرواره تئاتر ماه" حرکت خوبی است که در آن گروه‌ها از استان‌ها برای اجرای آثارشان به تهران بیایند. اما آروزی همه‌ی ما و تئاتر ما، وجود جریان مستمر تولید و اجرا در همه‌ی شهرهای کشور است. این‌که مکان و فضاهایی وجود داشته باشد تا تماشاگران غیر تهرانی بتوانند در شهر خود تماشاخانه‌ی منحصر به تئاتر داشته باشند. ساخت مجموعه‌های تئاتر شهر در مراکز استانی و شهرهای دیگر، چند سالی است که در حوزه برنامه‌‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته و امیدوارم تمام شرایط تولید مستمر تئاتر در تمام شهرها فراهم آید. البته باید عرض کنم وضعیت تئاتر مراکز استانی حوزه هنری- به لحاظ وجود پلاتوها و برنامه‌‌ریزی مشخص برای تولید- بهتر از تئاتر استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی امیدوارم با حرکت‌های انجمن‌های نمایشی شاهد اتفاقات مبارکی در تئاتر استان‌ها باشیم.

 

مهدی شفیعی در پایان ابراز امیدواری کرد تا همکاری‌های حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌ی تئاتر بیش از گذشته شکل گیرد.

 

بنا بر اعلام این گزارش، در ادامه‌ی مراسم کلیپی در پاسداست شهدای غواص مدفون در حوزه هنری پخش که در آن بازیگران تئاتر حوزه هنری به این شهدای گمنام ادای احترام می‌کردند.

 

در پایان نیز با اهدای لوحی از احسان جانمی و مسلم سلیمانیان؛ به عنوان کارگردان‌های حاضر در "مهرواره تئاتر ماه" تقدیر شد.

 

گفتنی است در این مراسم، مدیران و هنرمندانی چون محسن مومنی شریف، مجید مصلحی، دکتر رحمت امینی، دکتر غلامرضا منتظری، دکتر حمید شاه‌آبادی، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر حسین فرخی، اصغر همت، اتابک نادری، ابراهیم ابادی، داریوش اسدزاده، خسروشهراز، محسن حسینی، فرهاد بشارتی، محمود صابری، رضا فیاضی، مسعود فروتن، ارمغان بهداروند، علی یازلو، امیرحسین شفیعی، میرنادر مظلومی، کاوه مهدوی، بهزاد خداویسی، مصطفی محمودی، حمید کاکا سلطانی و... حضور داشتند. ضمن این‌که اجرای برنامه نیز برعهده‌ی سروش طاهری بود.

 

خاطرنشان می‌شود زنگ افتتاحیه‌ی دومین "مهرواره تئاتر ماه" توسط هنرمند پیشکسوت، داریوش اسدزاده نواخته شد.

 

یاد‌آور می‌شود دومین "مهرواره‌ تئاتر ماه" با اجرای 9 اثر نمایشی از برگزیدگان تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، از 31مرداد تا 16مهرماه 95 به دبیری توحید معصومی در تماشاخانه‌های "مهر" و "ماه" برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران