در حال بارگذاری ...
گفت و گو با عاطفه تهرانی به بهانه برگزاری کارگاه حرکت

تئاتر فرم فیزیکال در سال های اخیرجایگاه مهمی پیدا کرده است

در سال های اخیرتئاتر فرم فیزیکال که مبتنی بر حرکت بازیگران است رونق و رواج زیادی داشته است و در ایران هم هنرمندانی نظیر عاطفه تهرانی و یاسرخاسب در این حوزه به دستاوردهای مهم و خلاقانه ای رسیده اند .

عاطفه تهرانی بازیگری را با گروه تئاتری نرگس سیاه شروع کرد و در ادامه در حوزه بازیگری با بزرگانی نظیر روبرتو چولی و آتیلا پسیانی همکاری داشته است. نمایش‌های «آنتیگونه»، ‌«سیاها»،‌ «خانه در گذشته ماست»،‌ «خانه برناردا آلبا»،‌ «مرگ ابریشم»،‌ «بر بال کلاغ شب»،‌ «ضحاک» و «نامه‌هایی به تب» از جمله آثاری است که تهرانی به عنوان بازیگر درآنها حضور داشته است. تهرانی  کارگردان نمایش‌هایی چون «وقتی وودی آلن، مادام بواری را ترجیح می‌دهد»،‌ «اتلوبخوان»، «برف نیمه مرداد» را انجام داده است .تهرانی عضوگروه تئاتری« ایندرا» است و در سینما  به عنوان طراح حرکت فیلم جدید بهمن فرمان آرا هم با این فیلمساز و رضا کیانیان به عنوان بازیگرهمکاری داشته است. با عاطفه تهرانی در برگزاری ورک شاپ حرکت، ریتم ، زندگی ، شناخت بدن معاصر و تئاتر فیزیکال گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

در مورد برگزاری ورک شاپ حرکت، ریتم، زندگی، شناخت بدن معاصر و تئاتر فیزیکال  توضیح بدهید؟

این کارگاه ها جنبه آموزشی به علاقمندان این حوزه دارد و از طرفی موقعی که قرار است کار جدیدی را شروع کنم.تلاش می کنم ار چهره های جدیدی هم استفاده کنم ...

 

 منظورتان استفاده از این هنرجویان در اجرای نمایش است؟

 بله، معمولا علاقمندان به این حوزه  با آموزشگاه های تئاتری تماس می گیرند و مدیران آموزشگاهها بر اساس این نیازها و درخواست ها با من تماس می گیرند و برای برگزاری دوره ها با توجه به توان و استعداد متقاضیان برنامه ریزی انجام می شود و البته رئوس کلی  این کلاس ها در شرایط و دوره های مختلف براین اصول استوار است که چطور بدن خود را بشناسیم.  چه گونه و با چه انرژی و به بهانه ی چه چیزحرکت کنیم. چه گونه احساس درون خود را به حرکت تبدیل کنیم. زندگی بدن چیزی فراتر ازتکنیک است. غالبا فراموش می کنیم که حرکت از کجا شروع می شود.حرکت و یا زندگی بدن از زمانی که به دنیا می آییم با شخص آغاز می شود ومهم نیست چطور حرکت می کنید،چیزی که مهم است این است که چه چیز شخص را به حرکت وا می دارد.بدون زندگی بدن،زندگی را از دست داده یم .زندگی بدن زبانی است پنهان شده از روح و روان است. بنابراین تلاش می کنیم در طی این دوره ها ضرورت توجه به این رئوس مورد توجه هنرجویان قرار بگیرد .

 

مدت برگزاری ورک شاپها به چه میزان است؟

 این ورک شاپ ها در مدت هشت جلسه برگزار می شود .

 

 معمولا در هر دوره در این کلاسها چند هنرجو حضور پیدا می کند؟

معمولا سقف تعداد هنرجویان برای کلاس ده نفرتعیین شده و بسته به استقبال و اندازه ابعاد سالن در اختیار قرار گرفته تا سی نفرهم در نوسان است .

 

برای پذیرس هنرجویان چه ملاک هایی را در نظر می گیرید؟

 معمولا الگو و متر خاصی وجود ندارد و از هنرجویان علاقمند پذیرش می کنیم و در روند برگزاری ورک شاپ ها میزان توانمند و استعداد و علاقه شان مشخص می شود .

 

با توجه به ضرورت داشتن بدن آماده و ورزیده برای حضور در این نوع کلاس های حرکتی و فیزیکی آیا میزان آمادگی جسمانی هنرجویان رصد نمی شود ؟

ببینید ما از بیس پایه و ابتدایی کار می کنیم و تلاش می کنم در روند برگزاری دوره های آموزشی بر برنامه هایی که طراحی می کنم بدن هنرجویان به مرز آمادگی برسانیم.  

 

اگر تعدادی هنرجو به لحاظ آمادگی جسمانی در شرایط پایین تری نسبت به بقیه باشند. برای هماهنگ شدن تمام هنرجویان چه کاری انجام می دهید؟

بسته به شرایط این نوع هنرجویان دارد و با استفاده از برنامه هایی تلاش می کنم آنها را به سطح آمادگی سایرین برسانم.

 

معمولا از چند درصد از هنرجویان ورک شاپهایتان  در نمایش هایی که روی صحنه برده اید استفاده می کنید؟

 در هر دوره متغییر است و بسته به کیفیت کارهنرجویان دارد و من همیشه تعدادی از این هنرجویان که کارشان خوب بوده در نمایش هایم مورد استفاده قرار داده ام.

 

آیا در تمام دوره های اموزشی شیوه تدریس یکسان است؟

 نه، من همیشه در تلاش هستم مسائل جدیدی را بیاموزم و در کلاسها از این مباحث جدید استفاده کنم. بهرحال با رشد تکنولوژی و ارتباط آسان اطلاعات میان انسان ها باید بر طبق این شرایط تلاش کرد که همیشه به روز باشیم و از سبک کاری هنرمندانی که در این حوزه در ان ور آبها فعالیت می کنند مطلع باشیم. من همیشه شرایط جدید در تئاتر روز دنیا در اروپا و امریکا را رصد می کنم و شیوه های تدریسم منطبق بر شرایط روز آداپته می شود .  

 

وضعیت تئاتر فرم فیزیکال را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

 تلاش های قابل اعتنا و نوآورانه ای از سوی هنرمندان علاقمند به این شیوه انجام می شود . شما اگر دقت کنید در اغلب کارهای تاریخی ، اجتماعی و دینی و مذهبی و تجربی به گونه ای از حرکان فرمی و فیزیکال استفاده می شود تا جنبه زیبا شناسانه اثر ارتقا پیدا کند و مخاطب با تصاویر چشم نوازی در حین دیدن اجرا مواجه بشود. در حال که یک دهه قبل حرکات فرمی و تئاتر فیزیکال برای خیلی ها در تئاتر ناشناخته بود و از آن اطلاعی نداشتند ودرتئاتر ما جایگاه خاص خودش را به دست آورده است. تنها مشکل این عرصه کار وتمرکز روری شیوه کلاسیک تئاتر فرم فیزیکال است و باید برای پویایی بیشتر این هنر به استفاده بیشتر ازتکنیک توجه بیشتری انجام شود و طراحی پیچیده حرکات در روی صحنه می تواند باعث جذابیت بیشتر تئاتر فرم فیزیکال بشود . خود من علاقه دارم در این حوزه یک اجرای تاریخی و یا مذهبی را روی صحنه اجرا کنم . اما متاسفانه شرایطش جور نشده است .

 

آیا این تکنیک های جدید و پیچیده به صورت تئوری توسط شما طراحی می شود و یا در روند تمرینات ایجاد می شود؟

تکنیک های عمومی وجود دارد که در تمام دنیا در تئاتر فرم فیزیکال مورد استفاده قرار می گیرد و من هم بر مبنای این شیوه ها عمل می کند. در مورد انجام حرکات دشوار فیزیکی بهرحال در حین روند کار به شیوه های جدیدی می رسیم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران