در حال بارگذاری ...
گزارش روز سوم شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی - تهران مبارک

شوری که افزون می شود

شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در روز سوم نیز با استقبال گسترده مخاطبان از نمایش‌های حاضر در بخش های مختلف مواجه شد.

آلمانی های هیجان انگیز

در سومین روز جشنواره در دو نوبت؛ 17 و 19 نمایش «سفر شگفت‌انگیز» اثر دمیتری نوموکنف از کشور آلمان در تالار هنر روی صحنه رفت.

این نمایش که دوم شهریورماه در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته بود و با استقبال گسترده مخاطبان همراه شده بود، برای بار دوم در تالار هنر روی صحنه رفت و با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد.

در این نمایش گروه آلمانی، 12 آهنگ که هرکدام مختص به یک نقطه از جهان بود را با عروسک‌های طراحی شده برای آن نقطه خاص به نمایش گذاشتند و غافلگیری های مداوم اجرا هیجان بسیاری را در سالن ایجادکرد.
عروسک‌گردانان در این نمایش با شناخت خوبی که از عروسک‌هایشان داشتند در تمام طول کار با  نشان دادن اکت‌های جذاب عروسک‌ها، مردم را به وجد آوردند، به صورتی بعد از هر اجرا مردم برای عروسک‌های مورد نظر، ابراز احساسات می‌کردند.باوجود اینکه نمایش ویژه کودکان نبود اما توانست ارتباط خوبی با این گروه مخاطب هم ایجاد کند. 

 «کوزه عسل نیست» و هیاهوی دوران کودکی 

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر چهارشنبه؛ سوم شهریورماه، در دو نوبت، 19 و 21 میزبان نمایش «کوزه عسل نیست» اثر عادل بزدوده شد. میزان استقبال تماشاگران از این اجرا، سالن اصلی تئاتر شهر را کامل نکرده بود.

در این نمایش داستان خرسی روایت می‌شود که محبوب زنبورها است. به‌طوری‌که آن‌ها حاصل دست رنجشان را که عسل‌هایشان بود، به دست خرس می‌دادند تا او عسل‌های آن‌ها را برای روز مبادا نگه دارد ولی خرس درواقع دزدی بود در لباس دوست.

«کوزه عسل نیست» علاوه بر استفاده از عروسک‌های چوبی که با دست عروسک‌گردانان به حرکت درمی‌آمد، از تکنیک سایه‌بازی در نشان دادن عروسک‌ها در هوا نیز استفاده کرده بود.

با گذشت 15 دقیقه از این نمایش، همهمه‌ای در سالن به وجود آمده بود که نشان می‌داد گروه نمایشی در حفظ تمرکز تماشاگران خود موفق نیست که البته دلایلی را می‌توان برای آن شمرد، از جمله استفاده گروه از قسمت انتهایی سن سالن اصلی که باعث دوری تماشاگران از اجرا شده بود. نداشتن پوشیه برای عروسک گردانان که تمرکز مخاطب را از جادوی حرکت عروسک به عروسک گردان معطوف می کرد. حضور کودکان ردیف های جنبی  که بدون والدین و مربی بودند و بصورت گروهی شعر می خوانند و همهمه می کردند.  از مهمانان ویژه این نمایش شیرین یزدان‌بخش،علی اکبر عبدالعلی زاده ،رضا آشفته و آرزو افشار بودند.

«دایره» نگاه جدیدی به نمایش کودک دارد

نمایش «دایره» کاری از الکا هدایت چهارشنبه 3 شهریور در تالار سایه اجرا شد. مخاطبان نمایش کودکان و بزرگ‌سالان بودند.

این اثر که نخستین بار در پروژه میکرولیو به صحنه رفته است با تغییراتی چون بازنویسی متن و بازسازی عروسک‌ها در جشنواره «نمایش عروسکی تهران-مبارک» شرکت داشت.

بازیگران نمایش 11 کودک دختر و پسر 7 تا 10 سال بودند.

موسیقی «دایره» نیز توسط نوازندگان کودک نواخته شد.

نمایشنامه اقتباسی از داستان «دایره» نوشته سید نوید سیدعلی‌اکبر است و به نوعی به نقد رفتار والدین با فرزندان خود می‌پردازد. مادری دور دخترش دایره‌ای می‌کشد و به او می‌گوید اگر از دایره بیرون بیایید دعوایش می‌کند. دختر در دایره‌اش زرافه‌ای نقاشی می‌کند گردن زرافه از دایره بیرون می‌زند و دایره خراب می‌شود که اتفاقاتی را در پی دارد.

نمایش نگاه جدیدی به کار کودک داشت و سودابه سالم، آزاده پورمختار، هرمز هدایت، آزاده انصاری، خسرو احمدی، رامین کهن، سهند عبیدی و چند میهمان خارجی تماشاگر «دایره» بودند.  

استقبال از سولوی باغچه در تالار چارسو

نمایش «سولوی باغچه» به نویسندگی و کارگردانی علی اعتصامی‌فر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

در این اجرا خسرو احمدی، آزاده پورمختار، محمدحسین ناصر بخت، گروه تئاتر لهستان حضور داشتند و از نمایش دیدن کردند. در این نمایش قصه یک عروسک پیرمرد عاشق روایت می‌شود که همسرش را از دست داده است...

کودکان در تئاتر عروسکی بزرگ‌سال 

نمایش «بغلم کن تا دمپایی نیومده» اثر طلیعه طریقی چهارشنبه سوم شهریورماه در دو نوبت؛ 18:30 و 20:30 روی صحنه رفت. این نمایش ویژه مخاطبان بزرگ‌سال تهیه شده بود.

«بغلم کن تا دمپایی نیومده» داستان یک زوج سوسک را روایت می‌کند که یکی ویلن‌نواز است و دیگری به بیماری سرطان شاخک مبتلا است و این دو، رابطه بسیار عاشقانه‌ای دارند اما در نقطه مقابل انسان‌هایی را می‌بینیم که هیچ اهمیتی به اطرافیان خود نمی‌دهند و تنها یک انسان تا حدی مهربان وجود دارد که او هم به‌نوعی قربانی جامعه محسوب می‌شود

این نمایش در هر دو اجرای خود با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد به‌طوری‌که در زمان اجرای دوم، مخاطبان ناچار شدند روی زمین بنشینند.

در اجرای نخست نمایش، کودکان بسیار زیادی در سالن دیده می‌شدند. این نکته با توجه به اینکه اعلام شده بود نمایش ویژه مخاطب بزرگ‌سال است، اتفاقی نامطلوب بود اما در اجرای دوم؛ یکی از اعضای گروه اجرایی از مخاطبانی که به همراه کودکانشان به سالن آمده بودند درخواست کرد کودکان را از سالن خارج کنند. درنهایت اجرای دوم با شرایط خوبی روی صحنه رفت.

گروه هلند به تماشای «هتی هیس هیس» نشستند

سوم شهریورماه پلاتو اجرا ابتدا ساعت 16:30 میزبان نمایش «هتی هیس هیس» اثر گروه کانون شد. با مقایسه این نمایش با دیگر آثار اجرا شده کانون در دو روز ابتدایی جشنواره، درمی‌یابیم «هتی هیس هیس» مشتاقان زیادی داشت به‌طوری‌که تعداد زیادی از تماشاگران ناچار شدند روی زمین بنشینند.

عروسک‌های استفاده شده در این نمایش از تکه‌های کوچکی درست شده بودند، که با طراحی ساده اما خلاق با نخ به هم وصل می‌شدند. دلیل این طراحی زمانی مشخص شد که عروسک‌گردانان در صحنه‌هایی از نمایش با جدا کردن عروسک‌ها به‌صورت عامدان، تصویر خلاقه‌ای را برای تماشاگران به وجود می‌آوردند  و این اتفاق تاثیر به‌سزایی در رساندن حس صحنه به تماشاگران داشت.

از مهمانان ویژه در این اجرا، گروه نمایشی هلند بود که با توجه به آوازه کانون پرورش فکری، به دیدن این نمایش آمده بودند.

اما از حاشیه‌های قبل از اجرا، اتفاقی بود که در پشت در پلاتو اجرا اتفاق افتاد. این ماجرا، داستان خبرنگاری بود که در حال عکس گرفتن از تماشاگران منتظر، در پشت در پلاتو، توسط حراست سالن غافلگیر شد. این مسئله که عکس‌ها فقط به قصد رساندن خبر استقبال پرشور تماشاگران به مردم گرفته شده بود.

 

گروه آران در میان استقبال مخاطبان روی صحنه رفت

چهار‌شنبه؛ سوم شهریورماه ساعت 19:30 تالار فردوسی برای سومین‌بار میزبان اپرای عروسکی «سعدی» اثر بهروز غریب‌پور و محصول گروه آران شد. این نمایش باز هم با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد. «سعدی» سه روز دیگر اجرای در پی دارد. 

«بازتاب حقیقت» و نخ‌ریسی دسته‌جمعی

سوم شهریورماه ساعت 17:30 نمایش «بازتاب حقیقت» اثر ددی پودامجی که محصول کشور هند است نخستین اجرای خود را در این سالن تجربه کرد. این اثر برای آخرین‌بار امروز، چهارم شهریورماه ساعت 17:30 در تالار محراب روی صحنه می‌رود.

در این اجرا که با پخش موسیقی‌های متنوعی همراه بود، متن‌هایی در پاسداری از صلح و حقیقت میان تماشاگران تقسیم شد و در انتها الیافی که نماد استقلال هندوستان بودند، درمیان تماشاگران دست به دست شد و سرتاسر سالن از این الیاف پوشیده شد.

مرضیه برومند، زهرا صبری، سفیر هندوستان در ایران و موبد موبدان زرتشتیان ایران مهمانان ویژه این اجرا بودند.

در نمایش «بازتاب حقیقت» دو عروسک سیاه و سفید با یکدیگر چالش می‌کنند که عروسک سفید که نمایاننده طبقه مرفه و اغنیاست حریف را از میدان به در می‌کند. در ادامه عده‌ای مسافر قطار به مقصد آفریقا هستند و این مسافران نقاب‌دار ،ماهاتما گاندی را از قطار بیرون می‌کنند. کلیت این اجرا بازنماییخلاصه‌ای از تاریخ استقلال هندوستان و جدایی هندوستان در پاکستان است.

استقبال مخاطبان از «تاریخ دوران» و حکایت جنگ در جهان

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان در روز سوم جشنواره، در دو نوبت؛ 17 و 19 میزبان نمایش «تاریخ دَوَران» اثر ابراهیم شاکری شده است. این نمایش که در هیچ‌یک از اجراهای خود با تاخیر همراه نشد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

جذابیت این نمایش برای مخاطبان، تکنیک اجرایی بود. این نمایش عروسکی کاغذی است که در کتابی بزرگ درباره جنگ‌هایی که اتفاق می‌افتد و دیکتاتورهایی که در جهان وجود داشتند و دارند، همچون صدام، هیتلر، داعش و ... صحبت می‌َشود. این افراد از داخل یک کتاب بیرون می‌آیند و داستان خود را می‌گویند.

این نمایش در اجرای دوم روز نخستش میزبان حامد ذبیحی شد. «تاریخ دَوَران» امروز چهارم شهریورماه نیز در دو نوبت؛ 17 و 19 میزبان مخاطبان می‌شود

 




نظرات کاربران