در حال بارگذاری ...

رضا کیانیان: نبض صحنه در دستم است

خبرگزاری مهر نشستی با حضور رضا کیانیان، بابک محمدی، امیر جعفری و احمد ساعتچی، عوامل نمایش " حرفه ای ها " برگزار کرده است. خواندن درباره یک نمایش از قول و زبان کارگردان و بازیگران آن لطف زیادی دارد، به خصوص وقتی یکی از این بازیگران رضا کیانیان باشد. از دست ندهید.

مهر: نشست خبری نمایش " حرفه ای ها" با حضور بابک محمدی کارگردان نمایش ، رضا کیانیان و احمد ساعتچیان بازیگران نمایش عصر روز گذشته در خبرگزاری "مهر " برگزار شد
بابک محمدی کارگردان "حرفه ای ها" دراین نشست در باره علت انتخاب این متن گفت:" دوستا کواچویچ" ، نویسنده این نمایشنامه اهل یوگسلاوی است و "حرفه ای ها" را بعد از دوران حکومت تیتو نوشت .این نویسنده از دوستان قدیمی یکی از دوستان من بود ومتن این نمایشنامه را 22 سال پیش به من داد. من 22 سال این اثر را در جیب خود نگاه داشتم تا امروز توانستم آن را اجرا کنم.
وی افزود: موضوع این نمایشنامه درباره حال و روز یوگسلاوی سابق است . نویسندگان یوگسلاوی همواره درتلاش بودند تا با آثار خود کاری نکنند که موضوعات داخلی کشورشان به جنگ جهانی کشیده شودوروشنفکران آنها اصلا تمایلی نداشتند تا خارجی ها ازمسایل داخلی کشورشان سوءاستفاده کنند.
بابک محمدی متذکر شد: انگیزه اصلی من از انتخاب این متن، نوع نوشتاری نویسنده روشنفکراثر است که سعی کرده جنبه های انسانی متن را بدون دخالت ارزشها ارائه کند.
کارگردان حرفه ای ها بابیان این مطلب که معمولا کارهای خوب با مشکلات زیادی مواجه هستند، درباره مشکلات اجرایی این نمایش گفت: علی رغم این مسئله که بازیگران این نمایش از بهترین ها هستند ما مشکلات فراوانی برای اجرای این نمایش داشتیم ازمشکل مکان اجرا گرفته تا مشکلات مالی.
وی همچنین درباره استقبال تماشاگران ازاین اجرا افزود: تماشاگران استقبال خوبی از نمایش ما در هردو اجرای خود چه فرهنگسرای نیاوران وچه تئاتر شهر کرده اند ، ومن بسیار خوشحالم که تماشاگران این نمایش به خاطر مسایل ساده ازنمایش ما لذت نمی برند و نمی خندند وبه خاطر مسایل قابل توجه است که می خندند.
بابک محمدی تغییر متن اصلی را درهنگام ترجمه رد کرد و تصریح کرد: من با تغییر متن مخالفم و فقط در جزئیات این متن را برای اجرا درایران تغییر دادم. مترجم باید دیالوگها ترجمه شده نویسنده را برای طبیعی جلوه دادن، ازآن خود کند.
"رضا کیانیان" بازیگر نمایش "حرفه ای ها" نیزدرباره این نمایش گفت: این نمایش ظاهر سیاسی دارد، اما در باطن در باره آدمها صحبت می کند. این نمایش می گوید مدافعان ومخالفان سیستم هردو باهم قربانی می شوند و مشخص نیست چه کسی می برد که همین موضوع برای من بازی درچنین نمایشی را جذاب کرده است.
رضا کیانیان افزود: آدمهای بزرگ سیاسی، تصور می کنند چون برای مردم وقت می گذارند، می توانند طلبکارمردم باشند. درحالی که ما (مردم) می خواهیم برای ما کاری انجام ندهند و فقط وظایف شان را به خوبی انجام دهند. من در بازی خودم می خواهم اینها را نشان دهم.
وی در مورد میزان نقش وحضورش در جذب مخاطبان این نمایش توضیح داد: ممکن است یکی ازجذابیت های این تئاتر من باشم، اما این را نباید مطلق کرد و یک سلسله ویژگی موجب جذب تماشاگر شده است. بازیگر یکی ازمؤلفه ها در جذب تماشاگراست. اما در کنارآن مسایل بسیار دیگری هم وجود دارد. یک تماشاگر شاید به شوق دیدن بازیگر محبوب سینما وتلویزیون خود به تئاتر بیاید. اما وقتی نمایش موفق نباشد، این استقبال دیگر ادامه پیدا نمی کند. چون همان طور که می دانید دراستقبال تماشاگران سینما وتئاتر از یک اثر، معمولا به این گونه است که عده ای تماشاگر به دیدن اثری می روند و باعث می شوند تا عده ای دیگر به دیدن آن اثر ترغیب شوند یا برعکس.
بابک محمدی نیز دراین باره توضیح داد: این یک امر طبیعی است و درهمه دنیا هم این گونه است که تماشاگران برای دیدن هنرپیشه به تئاتر می آیند، نه کار. اما این بازیگر است که کار را به تماشاگر انتقال می دهد.
درادامه رضا کیانیان یکی از دلایل استقبال تماشاگران از این نمایش را مطبوعات دانست و تصریح کرد: حمایت خبرگزاری ها و مطبوعات ازنمایش حرفه ای ها یکی ازعلتهای فروش این نمایش است و در زمانی هم که نمایش ما با مخالفت برای اجرا مواجه شد، همین مطبوعات بودند که حمایت کردند و ما امکان اجرا را پیدا کردیم. که باید همین جا از این مطبوعات تشکر کرد.
وی درمورد نوع بازی در این نمایش گفت: من به عنوان بازیگر همیشه نبض صحنه در دستم است و می دانم که چه کنم تا تماشاگر بخندد یا درصحنه دیگری کاری کنم که دیگرنخندد به طوری که در صحنه های اول این نمایش تماشاگران می خندد اما در صحنه های پایانی دیگر نمی خندندو دیگر دلشان برای شخصیتها می سوزد.
بابک محمدی نیز درباره مشخص نبودن مرز بین تراژدی وکمدی در این نمایش توضیح داد: در این نمایش یک فروپاشی درونی آرام صورت می گیرد و این ایده را باید در نظر داشت که انسان همیشه در تراژدی ترین لحظات زندگی با کمدی ترین چیزهای زندگی مواجه می شود. باورپذیری در نمایش مهم است که این به بازی بازیگران برمی گردد کافی است کیانیان نوع صحبت کردن خود را تغییردهد، آن وقت همه چیز تغییر پیدا می کند.
وی همچنین با بیان این مطلب که از اجرای چنین متن خوبی بسیار خوشحالم متذکر شد: خوشحالم که توانستم حداقل متن خوب این نویسنده را در اجرا خراب نکنم زیرا متن بد نمایشی را هیچ گاه نمی توانی تبدیل به یک تئاتر خوب کنی، اما یک متن خوب را به راحتی می توانی در کارگردانی خراب کنی .
این کارگردان متذکر شد: مشکل اساسی ما با نقد تئاتر وخبرنگاران هنری کشور است. برخی از این منتقدان و خبرنگاران اصلا نمی دانند که یک تئاتر چگونه به روی صحنه می رود؟ و یک گروه برای اجرای آن چقدر زحمت می کشد؟ نقد در تئاتر ایران ضعیف است در اروپا کمترین سن منتقدان تئاتر حداقل 40 سال است و به اندازه ای از تئاتر آگاه هستند که مواردی که به کارگردان می گویند برای کارگردان کاملا تازگی دارد.کدام منتقد ما 5 نمایشنامه از کشورهای کمونیستی سابق خوانده که بتواند نمایش مارانقد کند. یا کدام منتقد درایران امکان دسترسی ودیدن نمایشهای مختلف کشورهای دنیا رادارد ؟ یا به سفر علمی فرستاده می شود.تئاتر هنر بسار عمیق و قدیمی است.
وی در پایان متذکر شد: من در نمایش حرفه ای ها اصلا به بازیگر خود نمی گویم در صحنه اینجا بشین یا آنجا برو. اصلا هیچ چیز را خط کشی نمی کنم و کوتاه و ساده اجرا می کنیم. بدون پیچیدگی خاص .
امیر جعفری دستیار کارگردان نیز که در این نشست حضور داشت اظهار داشت: هنگامی که به دنبال اخذ مجوز و انجام امورجهت اجرا در تئاتر شهر بودم شنیدم که بیان شد نمایش حرفه ای ها بهترین نمایش طی پنج سال گذشته و بالاترین امتیاز را دارد که برای من افتخار بزرگ و خوشحالی فراوانی را در پی داشت.
احمد ساعتچیان نیز از تجربه بازی در این نمایش اظهار خوشحالی و رضایت کرد.