در حال بارگذاری ...
نمایش علی رفیعی برگزیده شد

جعفر والی: هنوز یک تئاتری هستم

پانزدهمین جشن سالیانه «انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر» عصر پنجشنبه ۴ شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم با اجرای موسیقی سازهای بادی آغاز شد.

اجرای مراسم به عهده فرزاد حسنی بود و با دعوت از داوران این دوره متشکل از سیدوحید عقیلی، مجیدی رضاییان حسین پاکدل و حمید جبلی برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی تقدیر شدند.

در بخش «گزارش» احسان زیورعالم از خبرگزاری تسنیم، در بخش «مقاله» سعیدرضا خوش‌شانس از مجله نمایش، در بخش «یادداشت» مجید کیانیان از سایت صحنه، در بخش «ترجمه» علی منصوری از شبکه آفتاب، در بخش «گفت‌وگو» پیام رضایی از روزنامه اعتماد، در بخش «نقد» سولماز غلامی از مجله نمایش و مجموعه «عکس» حسین اسماعیلی جوایز خود را دریافت کردند.

سپس محمدرسول صادقی از هیات داوران تقدیر کرد و گفت: برای برپایی این جشن سه ماه تلاش شده است و امیدوارم از آن لذت ببرید.

وی تشکری نیز از همه افرادی که برای برگزاری جشن کمک کردند به ویژه هیات مدیره داشت.

در ادامه کلیپ «مرغ سحر» به مناسبت نکوداشت جعفر والی پیشکسوت عرصه هنر تئاتر و سینما پخش شد که در آن تاکید کرد: حضورم در سریال «معمای شاه» بزرگترین اشتباهم در عرصه بازیگری است.

همچنین با نواختن بخشی از موسیقی سریال «هزاردستان» صادق زیباکلام تحلیل‌گر سیاسی با حاضر شدن در سن و ایراد سخنانی درباره تفکیک هنر، از جعفر والی تقدیر کرد.

والی با تشکر از ابراز احساسات حاضران، اظهار داشت: 65 سال پیش تئاتر را آغاز کردم و خوشبختانه هنوز تئاتری هستم. در این مسیر بالا و پایین و فراز و نشیب دیدم ولی مردم را هیچگاه فراموش نکردم. وقتی یک نمایش تمام می‌شود و تماشاگر با ذوق استقبال می‌کند و هزار سال دارد یک گام و حرکت رو به جلو است. خوشحالم چند قدم به جلو را نسل ما برداشت.

سپس اکبر عالمی استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما، برای تقدیر از فریبرز گلبن تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو دعوت شد.

وی با این توضیح که علم بدون خرد علم نیست، افزود: نقد پذیر نیستیم. نقد به معنای نفی نیست به معنای تجزیه و تحلیل است. افرادی که نقد می‌کنند باید دانش تجزیه و تحلیل را در یک شاخه تخصصی هنر داشته باشند. در عصر هنرمندان متخصص زندگی می‌کنیم.

عالمی تئاتر را مادر همه هنرها دانست و تصریح کرد: وقتی فردی سراغ هنرهای دیگر می‌رود باید تئاتر بداند. هنر شاخه به شاخه با فلسفه گام برمی‌دارد. به هنرمندان احترام بگذاریم که سرمایه اصلی مملکت هستند.

وی تاکید کرد: مقابل انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر که یک اندیشه‌ورز را ستوده زانو می‌زنم.

فریبرز گلبن نیز گفت: این فضا مرا یاد (تئاتر سعدی) انداخت.

در ادامه با حضور اکبر عالمی و فریبرز گلبن از داوود آجرلو و سعید بشیری تهیه‌کنندگان برنامه «سفید» شبکه آموزش در بخش برنامه «تلویزیونی حوزه تئاتر» تقدیر صورت گرفت.

همچنین توسط جواد اعرابی عضو هیات مدیره انجمن، از صادق محمدی مدیرعامل شرکت مدیانا قدردانی گردید.

مهدی سلطانی استاد دانشگاه و بازیگر نیز از ناشر برگزیده حوزه تئاتر در سال 94، محمدحسن شاطریان مدیر انتشارات بیدگل، قدردانی کرد.

کتایون ریاحی بازیگر و فعال امور خیریه، نیز از مهرانگیز قهرمانی به عنوان خبرنگار برگزیده سال 94 قدردانی داشت. این جایزه به عضو فعالی که سال موثری را پشت سر گذاشته اهدا می‌شود و درون صنفی است.

محمدرسول صادقی دبیر این جشن، نیز ضمن توضیحاتی درباره بنیاد نیکوکاری ریاحی گفت: این هنرمند سه سال است یک بنیاد نیکوکاری را به قصد شنوا کردن گوش کودکان راه‌اندازی کرده است و تاکنون 220 کودک توسط این بنیاد شنوا شدند.

همچنین کتایون ریاحی دسته گلی را به پوری بنایی فعال امورخیریه، به دلیل اقدامات نیکوکارانه تقدیم کرد.

در ادامه این جشن، روح‌الله جعفری به عنوان پژوهشگر برتر سال 94، توسط مسعود فروتن کارگردان و کارشناس سینما، تقدیر شد.

جعفری ضمن تشکر از نشرافراز جهت انتشار کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر»، توضیح داد: فرهنگ چهار کارکرد هویت بخشی، انسجام بخشی، سازگاری و شخصیت سازی دارد. باید به امر پژوهش بها داد. از راه پژوهش می‌توان فرهنگ را منتقل کرد. برای امر پژوهش باید سال‌ها مرارات کشید.

سپس کلیپی به مناسبت نکوداشت غلامرضا کاظمی‌دینان کارشناس ارشد علوم ارتباطات، با عنوان «سرو چمان» درباره ویژگی اخلاق و رفتاری این فعال عرصه ارتباطات پخش گردید.

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر، تقدیر از کاظمی‌دینان را به عهده داشت.

وی با حضور در سن در پاسخ به اکبر عالمی که تئاتر را مادرهمه هنرها دانست، گفت: موسیقی نیز پدر هنرها است.

کاظمی‌دینان نیز با این توضیح که برای ترسیم زندگی زیبا انسان‌ها باید بتوانند ارتباط صمیمی و موثری با هم داشته باشند، اظهار داشت: توقع داشتم این تقدیر توسط همایش روابط عمومی صورت می‌گرفت. ولی امروز به خودم می‌بالم که در جمعی از من تقدیر شد که هنرمند فرهنگ‌ساز و ارتقا دهنده هنر و فرهنگ جامعه هستند. جمعی که با آگاهی دهی درست یک جامعه را دانا می‌کند و با سه کلمه می‌تواند جامعه زنده، زیبا و توسعه یافته ایجاد کند.

وی تاکید کرد: باید قدر هنرمندان را دانست. جامعه‌ای که قدر هنرمندان را نداد رو به فنا است. جامعه برای توسعه یافتگی باید به هنر و هنرمند احترام بگذارد.

هدایای نیز از روابط عمومی‌های مختلف به کاظمی‌دینان تعلق گرفت.

در ادامه پوری بنایی فعال امور نیکوکاری، نصرت‌الله وحدت را استاد خود دانست و افزود: در سن 19 سالگی بازیگری را آغاز کردم. حضورم در این عرصه را مدیون وحدت هستم.

نصرت‌الله وحدت نیز خود را جاده صاف کن هنر تئاتر و سینمای کمدی قبل از انقلاب دانست و گفت: افتخار می‌کنم امشب در حضور والی بودم و محبوبیت ایشان را در اوج دیدم.

سپس با حضور محمود دولت‌آبادی نویسنده معروف معاصر، از سه نمایش برتر سال 94، که با رای اعضای انجمن از میان 600 نمایش اجرا شده انتخاب شدند تقدیر صورت گرفت.

نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» علی رفیعی، نمایش «اسم» لیلی رشیدی و نمایش «داستان‌های میان رودان» علی شمس برگزیده‌های این بخش بودند.

همچنین از سه کارگردان به پاس مسوولیت پذیری توسط کیومرث شریفی از صندوق اعتباری هنر، امیر روشن و رضا بابک تقدیر شد.

علی‌اصغر دشتی برای نمایش «متاستاز» و پرداختن به تاثیرات اجتماعی بیماری سرطان، حمیدپورآذری  و امیررضا کوهستانی به عنوان کارگردانان تاثیرگذار در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

پایان بخش پانزدهمین جشن سالیانه «انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر» نواختن تصنیف سپیده محمدرضا شجریان بود.

کلیپ‌های پخش شده در این مراسم توسط مجید توکلی ساخته شده بود.

پانته‌آ پناهی‌ها، رضا حامدی‌خواه، عاطفه رضوی، بیوک میرزایی، مهدی قلعه، عباس جهانگیریان و احترام برومند نیز در این مراسم حاضر بودند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتیه جاوید، بازیگر و کارگردان تئاتر

زندگی‌ام را برای بازیگری گذاشته‌ام
گفت‌وگو با آتیه جاوید، بازیگر و کارگردان تئاتر

زندگی‌ام را برای بازیگری گذاشته‌ام

آتیه جاوید، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه تئاتر چیزی جدا از من نیست، می‌گوید که زندگی‌اش را برای بازی گذاشته و اگر نمایشنامه او را برای آمدن روی صحنه ترغیب کند، با تمام وجود به تئاتر بازمی‌گردد.

|

نظرات کاربران