در حال بارگذاری ...
گزارش روز چهارم شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی - تهران مبارک

از درخشش نابینایان در پلاتو اجرا تا صداپیشگی دبیر جشنواره در سالن گلستان

شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در روز چهارم با رضایت مخاطبان از نمایش‌های اجرا شده در سالن چهارسو، سایه، قشقایی، پلاتو اجرا، هنر و بوستان همراه شد

نیمه شب تابستان بی رویا در تئاتر شهر

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روز چهارم جشنواره تئاتر عروسکی، در دو نوبت، ۱۹ و ۲۱ میزبان نمایش «رویای شب نیمه تابستان» نوشته ویلیام شکسپیر، با ترجمه  مسعود فرزاد و با کارگردانی مریم ضیایی شد.

برای نخستین‌بار در ایران نمایشنامه «رویای شب نیمه تابستان» اثر شکسپیر به شکل عروسکی روی صحنه رفت. داستان این نمایشنامه درباره پادشاهی است که دستور می‌دهد جوانان سرزمینش برای چند روز پی در پی شادی کنند اما با ورود پری‌ها و اجنه به قصه، عشق در چشمان برخی از کاراکترها تدبیل به نفرت می‌شود.

میزان استقبال تماشاگران از دو نوبت اجرای «رویای نیمه شب تابستان» در ابتدا بسیار خوب بود اما به مرور از تعداد مخاطبان اثر، کاسته شد. شاید یکی از دلایل ضعیف بودن اجرای این نمایش، نخستین‌بار اجرا شدن اثر به‌صورت عروسکی باشد. البته حضور کودکان در نمایشی که مختص مخاطب بزرگ‌سال اعلام شده است نیز از نکات قابل توجه بود.

میکرو تئاتری دیگر در جشنواره تئاتر عروسکی

نمایش «پرواز شماره 745» اثر مرجان پورغلامحسین پنج‌شنبه چهارم شهریورماه در دو نوبت؛ ۱۸ و ۲۰:۱۵ در سالن سایه اجرا شد. مخاطبان این نمایش بزرگ‌سالان بودند.

«پرواز شماه 745» داستان دختری است که بعد از سی سال به ایران بازمی‌گردد؛ او فکر می‌کند همه چیز مانند روزهایی است که کشور را ترک کرده است اما .... در این نمایش نیز همچون «دایره» از میکروتئاتر بهره برده شده است. عروسک‌های این نمایش در سایزهای بسیار کوچک هستند و تماشاگران می‌توانند از طریق دوربین فیلم‌برداری و پروژکشن کار را ببیند.

«پرواز شماره 745» با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد و بسیاری از تماشاگران ناچار شدند روی پله‌ها و زمین سالن بنشینند و نمایش را ببینند.

«ادیسه» و استقبالی غریب

چهارم شهریورماه در دو نوبت 17:30 و 19:30 نمایش «ادیسه» به کارگردانی الکسی للیاوسکی از روسیه در تالار چهارسو اجرا شد. این نمایش نیز مختص مخاطبان بزرگ‌سال روی صحنه رفت.

داستان این نمایش، همان ادیسه هومر است که امروزی شده است. ادیسه نمی‌تواند بمیرد؛ نمی‌تواند به خانه بازگردد. این نمایش با دکوری می‌نیمال؛ چهار بشکه، تعدادی صورتک و تعدادی عروسک روایت اجرا شده است.

مهمانان ویژه «ادیسه» شیرین یزدان‌بخش، رضا آشفته، مهرداد یارانی‌مخصوص، آزاده پورمختار، یارتا یاران، رضا آشفته و گروه تئاتر اوکراین بودند. این اثر که در هر ئدو اجرا با استقبالی بیش از ظرفیت چهارسو روی صحنه رفت، امروز نیز به اجراهای خود ادامه می‌دهد و در دو نوبت؛ 17:30 و 19:30 میزبان مخاطبان می‌شود

نمایش عروسکی سنتی ایرانی روی صحنه رفت

نمایش « گنبد به دوش» نوشته سجاد طهماسبی و با کارگردانی پوپک عظیم‌پور چهارشنبه سوم شهریورماه در دو نوبت؛ ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ روی صحنه رفت. این نمایش نیز ویژه مخاطبان بزرگ‌سال تهیه شده بود.

این نمایش اقتباسی آزاد از «هفت پیکر» اثر نظامی است که با تلفیق تکنیک‌های مختلف عروسکی روی صحنه رفت. پوپک عظیم‌پور با استفاده از شیوه‌های اصیل ایرانی همچون؛ پرده‌خوانی و خیمه‌شب‌بازی در کنار تکنیک‌های مدرنی مانند انیمیشن، ویدئو گرافیک و ویدئو آرت این نمایش را برای اجرا آماده کرده است. در این اثر سعی شده است با وفاداری به عناصر دراماتیک و ادبی متون کهن خوانش جدیدی از «هفت پیکر» ارائه شود.

این نمایش در هر دو اجرای خود با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد.

پلاتو اجرای همچنان پر مخاطب

چهارم شهریورماه پلاتو اجرا تنها میزبان یک نمایش بود. نمایش «نمکی بلا و دیو ناقلا» نوشته علی بهروزنسب و با کارگردانی لیلا مکانی در دو نوبت ۱۶:۳۰ و ۱۹ در این سالن اجرا شد.

 

این نمایش همان طور که از نام آن پیداست، روایت‌گر داستان مشهور نمکی بود که توسط دیو دزدیده می‌شود. از نقاط قوت این نمایش، همکاری اعضای فراگیر و عادی کانون، برای به ثمر رساندن اجرایی در خور بود. اعضای فراگیر با صدای تیپیکال خود دیالوگ‌ها را ادا می‌کردند و اعضای عادی عروسک‌گردانانی بودند که متناسب با حس صدای شنیده شده، عروسک‌ها را روی صحنه حرکت می‌دادند.

طراحی صحنه در این نمایش از دو قسمت تشکیل می شد؛ قسمت اول، از چوب‌های کوچکی درست شده بود که به هم متصل می‌شدند و به این صورت تصویر صحنه مورد نظر را می‌ساختند اما قسمت دوم، قسمتی بود که با تکنیک سایه‌پردازی، صحنه‌هایی که رویاگونه بودند را تصویر می‌کرد.

یکی از صحنه‌های تاثیرگذار این نمایش زمانی بود که نمکی و دیو، هر دو برای پیروزی بر دیگری در حال انجام نقشه خود بودند. تاثیرگذاری این صحنه از آن حیث بود که هر دو را در حال انجام نقشه می‌دیدیم؛ نمکی در صحنه چوبی از هفت در عبور می‌کرد تا به شیشه عمر دیو برسد و دیو در صحنه سایه نشان داده می‌شد که دیگ را بار گذاشته تا نمکی را درون آن بپزد و در آخر تقابل دیو و نمکی اتفاق افتاد که پیر‌وزی نمکی را در بر داشت.

میزان استقبال در این نمایش همچون روز سوم جشنواره، به قدری بود که تماشاگران زیادی را به روی زمین نشاند. از مهمانان ویژه در این نمایش علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده بود.

 

صدای مرضیه برومند در سالن بوستان پیچید

سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سوم شهریورماه میزبان نمایشی نبود، از پنج‌شنبه چهارم شهریور اجراهای جشنواره‌ای خود را از سر گرفت و میزبان نمایش «موش تا موش» اثر رامین کهن شد.

نمایش موزیکال «موش تا موش» ملودرام عشقی برگرفته از قصه‌های کهن ایرانی است که نگاهی اسطوره‌ای به عشق و سفر دارد. در این نمایش به داستان‌های عاشقانه «خاله سوسکه»، «کی از همه قوی‌تر است» و «شیرین و فرهاد» اشاره شده است. داستان از این قرار است که هر شب در کوچه پس‌کوچه‌های شهر، آواز غمگین آقا موشه که عاشق و دلباخته است شنیده می‌شود، خاله موشه بی‌خبر از اینکه آواز غمناک در هجر او خوانده می‌شود هر شب ستاره‌ها را می‌شمارد و به زیبایی ماه خیره می‌شود تا اینکه گربه‌ای به شهر حمله می‌کند...

مرضیه برومند و هنگامه مفید دو نفر از صداپیشگان این نمایش بودند. این نمایش نیز در تالار هنر با استقبال بسیار گسترده مخاطبان مواجه شد. این نمایش امروز نیز در دو نوبت در سالن گلستان اجرا می‌شود.

نمایشی که پس از اجرای عمومی، خوش درخشید

پنج‌شنبه؛ چهارم شهریورماه و همزمان با چهارمین روز جشنواره در دو نوبت؛ ۱۷ و ۱۹ نمایش «لاکی عجق وجق» نوشته امیر مشهدی‌عباس و با کارگردانی آناهیتا غنی‌زاده در تالار هنر روی صحنه رفت.

این نمایش داستان لاک‌‏پشتی است که فکر می‏‌کند لاکش میان او و دوستانش فاصله ایجاد کرده است. به همین دلیل لاکش را تنها می‏ گذارد تا از تنهایی دربیاید. بدین ‏ترتیب او با شکلی جدید در جنگل ظاهر می‏ شود و این بار موجودات جنگل او را نمی‏ شناسند و او را عجق و جق می‏ نامند. این سفر، لاکی را با دشواری‏ ها آشنا می‏‌کند و ...

«لاکی عجق وجق» که تیر و مردادماه امسال، اجرای عمومی خود را در تالار هنر پشت سر گذاشته است، با استقبال گسترده مخاطبان و شعف کودکان مواجه شد.

پاتوقی شاد در روز چهارم جشنواره تئاتر عروسکی

پاتوق که پس از اتمام اجراها  هر شبدر کافی‌شاپ تالار وحدت برگزار می‌شود، چهارم شهریورماه میزبان دو گروه تئاتر شد. ابتدا گروه تئاتر آلمان، اجرایی عروسکس و شاد را به مخاطبان ارائه دادند که در آن با موسیقی اسپانیایی مخاطبان با فرهنگ و موسیقی این کشور آشنا شوند. سپس نوبت به گروه تئاتر «اوینار» با سرپرستی مهدی صالح‌یار رسید تا با موسیقی آذری و حرکات آیینی، مخاطبان را به وجد آورند. درنهایت شبی خوش برای حاضران در پاتوق رقم خورد و مخاطبان با لبی خندان و دلی شاد تالار وحدت را ترک کردند

 




مطالب مرتبط

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

نظرات کاربران