در حال بارگذاری ...
مرضیه برومند مطرح کرد:

مردم نقش اصلی جشنواره را ایفا کردند

دبیر شانزدهمین جشنواره بین الملیل تئاتر عرسکی تهران – مبارک معتقد است: اینکه مردم با شور و عشق و علاقه به جشنواره می آیند تا برای فرزندانشان ساعات خوشی را رقم بزنند ، اتفاق خوبی است.

 

مرضیه برومند به ایران تئاتر گفت: حضور مردم با فرزندانشان و به شکل خانوادگی بسیار به من روحیه داده است و عزم من را جزم کرده که بیش از پیش به فکر اوقات فراغت مردم و مسایل فرهنگی بچه ها باشم.

 

این کارگردان و بازیگر درباره ارزیابی از جشنواره تصریح کرد: من فکر می کنم، جشنواره گرم و خوبی است. به بخشی از اهدافمان هم رسیدیم. یکسری نکاتی هم هست که با خودم گفتم، ای کاش این کار را انجام نداده بودم. مثلا در بخش تخصیص سالن ها. به حرف بچه ها گوش کردیم، اگر کسی می گفت من فلان سالن را می خواهم ، در اختیارش قرار دادیم. دموکراسی مان زیاد بود اما در مجموع من فکر می کنم، نقش اصلی این جشنواره مردم بودند و این اتفاق مهمی است.

 

برومند ادامه داد: به بخشی از اهدافم رسیدم و متوجه شدم که ما به عنوان کسانی که در این حیطه فعالیت می کنیم و مسئولین فرهنگی ، نسبت به این حوزه مسئولیت و وظیفه داریم. 

 

در جشنواره تئاتر عروسکی مخاطب نمایش ها با علامت مشخص شده است که چه نمایشی مخصوص خانواده هاست اما در برخی موارد خانواده ها فرزندانشان را به نمایش هایی می برند که مخصوص کودکان نیست مثلا در نمایش نویسنده که مخصوص کودکان نبود، کودکی از ترس گریه کرد طوریکه والدینش او را از سالن بیرون بردند. برومند در این راستا می گوید: نویسنده کار گروه هلند روز اول بود و عده زیادی در شادپیمایی شرکت کرده بودند و مایل بودند، کار ببینند. درها را باز کردند و عده زیادی بطور رایگان به داخل سالن آمدند ضمن اینکه اگر با هلند شروع کردیم، چون محدودیت زمانی داشتیم. آنها در جشنواره دیگری بودند و باید می رفتند از طرفی اشکالی ندارد، بگذاریم مردم به تئاتر بیایند. همین که کودکان با فضای تئاتر آشنا شود، اتفاق خوبی است. خود من بسیاری از خاطرات کودکی ام مربوط به زمانی است که مادرم ما را به تئاتر می برد. 

 

این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا برای جشنواره در سال آینده برنامه ها و ایده هایی دارد، گفت: این روزها بیشتر فکر و ذهنم این است که امسال جشنواره را به خوبی برگزار کنیم . ایده خودش می آید. بچه های تئاتر باید عملکرد ما را ارزیابی کنند تا به نتیجه خوبی برسیم.

مثلا من می دانم بچه های شهرستان در زمینه تئاتر عروسکی کاستی ها و مشکلاتی دارند و باید از نظر آموزشی برایشان امکاناتی را مهیا کرد.

یک روز از جشنواره با آقای شفیعی به هتل بچه های شهرستان رفتیم. ناهار را با آنها بودیم. در همان وقت اندک حرف های خوبی زده شد و تصمیم هایی گرفتیم. مثلا اینکه یکی از بچه های شهرستان پیشنهاد داد که در انجمن تئاتر استان ها، رابط  تئاتر عروسکی هم داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی های آموزشی داشته باشیم، از ابتدای ساخت عروسک تا اجرا. آنها در زمینه ساخت عروسک و پیدا کردن عروسک ساز مشکل دارند در حالی که می توانند خودشان یاد بگیرند. مثلا برای ساخت یک عروسک ، 8 میلیون پرداخت می کنند. در حالی که با 4 میلیون می توانید آموزش ببینید. این یکی از موضوعات است و مسلما ایده های دیگری نیز پیدا خواهد شد.

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران