در حال بارگذاری ...
گزارش روز پنجم شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی - تهران مبارک

نمایش‌هایی که به یاد داوود رشیدی روی صحنه رفتند

شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در روز پنجم در روزی که داوود رشیدی از میان ما رفت، به این هنرمند برجسته تقدیم شدند و یادش را گرامی داشتند

تئاتر عزادار شد

روز پنجم جشنواره تئاتر عروسکی که با نخستین روز درگذشت داوود رشیدی همراه بود، با اقدامی شایان توجه از سوی مدیریت مجموعه تئاتر شهر همراه شد. از سوی مدیریت تئاتر شهر در سالن اصلی این مجموع میزی که بر روی آن شمع و عکس زنده‌یاد داوود رشیدی قرار داده شده بود برای ادای احترام به این هنرمند تهیه شد و هنرمندان با ادای احترام به داوود رشیدی روی صحنه رفتند.

از مهمانان ویژه پنجمین روز شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی؛ حبیب رضایی، زهرا صبری، محمد بحرانی، مونا احمدی، محمد اعلمی و ... گروه‌های خارجی همچون گروه اسپانیا مهمانان ویژه نمایش بودند.

سالن اصلی با مخاطبان جشنواره خداحافظی کرد

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، پنجم شهریورماه و هم‌زمان با روز پنجم جشنواره در یک نوبت میزبان نمایش «دیوان تئاترال» نوشته محمود استادمحمد و با کارگردانی لادن نازی شد و با این نمایش به کار خود در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی پایان داد.

«دیوان تئاترال» نمایشنامه‌ای است که به صورت نثر مسجع نوشته شده و این قابلیت را دارد که به صورت موزیکال و ریتمیک اجرا شود. این نمایشنامه درباره مردم شهری است که دچار بحران بی آبی هستند، این موضوع باعث می‌شود که درگیری‌هایی بین اهالی شهر به وجود آید. در این اثر، صحنه‌های ذهنی کاراکتر اصلی با تکنیک سایه نمایش داده شده است اما تکنیک غالب این کار، میله‌ای است. نمایش در بستری رئالیستی اتفاق می‌افتد که عروسک‌های میله‌ای شخصیت‌های این روایت هستند.

استقبال مخاطبان از این نمایش که ویژه عموم تولید شده بود و هم برای کودکان مناسب بود و هم بزرگ‌سالان، بسیار خوب بود.

اقتباس عروسکی از متن فریل روی صحنه رفت

اما در این روز، نمایش «چمدان و سگ ملوس» اثر آلبرت بیگ‌جانی در دو نوبت 18 و 20:15 در سالن سایه میزبان مخاطبانش شد. این نمایش با نگاهی به نمایشنامه «بازی یالتا» نوشته برایان فریل اجرا شد. البته فریل این نمایشنامه را بر اساس داستان «بانو و سگ ملوس» نوشته آنتوان چخوف نوشته بود.

نمایش «چمدان و سگ ملوس» داستان آشنایی زن و مردی در ایستگاه قطار پاریس است. میان آن‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد که وجدان منعطف انسان را نشان می‌دهد. این اثر با عروسک‌های ماروتی اجرا شد. این اثر که هم برای مخاطب بزرگ‌سال و هم برای کودکان مناسب تشخیص داده شده است، در سالن سایه مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از مخاطبان ناچار شدند روی زمین بنشینند و نمایش را دنبال کنند.

نقد سخن‌چینی در نمایش «آبجی آب‌انبار»

نمایش «آبجی آب‌انبار» نوشته فرهاد امینی به کارگردانی مهدی شاه‌پیری جمعه پنجم شهریور در دو نوبت 18:30 و 20:30 در تالار قشقایی میزبان مخاطبان بود. هر دو اجرای نمایش به روح هنرمند پیشکسوت داوود رشیدی تقدیم شد.

«آبجی آب‌انبار» برداشتی آزاد از داستان کوتاه «آبجی خانم» صادق هدایت است. روایت دختر زشتی به نام آبجی خانم که در خانواده فقیری زندگی می‌کند و خواهری زیبا به نام ماهرخ دارد. موی بلند و زیبا تنها ویژگی مورد توجه آبجی خانم است. با ازدواج ماهرخ، آبجی خانم از حسادت خود را غرق می‌کند ولی نجات یافته و پس از مدتی ازدواج می‌کند. با ازدواج او اتفاقاتی پیش می‌آید. نقد سخن‌چینی و پشت سر دیگران حرف زدند هدف اصلی نمایش است و تاکید دارد این خصلت زشت تا چه اندازه می‌تواند تاثیر مخربی داشته باشد.

تکنیک اجرای نمایش عروسک سیاه و تن‌پوش است. رویای آبجی خانم نیز با عروسک‌هایی درون شیشه نشان داده می‌شود. تمساح سه متری نیز در این کار وجود دارد. بازیگران در «آبجی آب‌انبار» بازی ثابتی ندارد و همه نقش‌ها چرخشی هستند. بازیگران چادر و روبند زن قجری داشتند و در بخش‌های روبندها بالا زده می‌شد تا عروسک‌گردانی صورت بگیرد و تنها روبند پایین متعلق به آبجی خانم به دلیل صورت زشت او بود.

پلاتو اجرای همچنان پرمخاطب

نمایش «بیست‌ویک» اثر بهادر مالکی، جمعه پنجم شهریورماه در دو نوبت؛ 16:30 و 19 به مدت 30 دقیقه میزبان مخاطبان خود در پلاتو اجرای تئاتر شهر بود.

 داستان در این نمایش، توسط تنها بازیگر آن اجرا می‌شد و صدایی از بیرون این داستان را برای تماشاگران روایت می‌کرد. عروسک‌های استفاده شده در «بیست‌ویک» از نوع عروسک‌های انگشتی بودند که در دست بازیگر این اثر، ماهرانه به حرکت در می‌آمدند. گذر زمان در این نمایش با چرخیدن بازیگر روی صندلی نشان داده می‌شد. نمایش «بیست‌ویکم» داستان خروسی را روایت می‌کرد که به دنبال جفتی برای خود بود.

استقبال از این نمایش به اندازه‌ای بود که افراد زیادی برای دیدن آن مجبور شدند روی زمین بنشینند و نمایش را دنبال کنند.

پیتر ببره دلبری کرد

جمعه؛ پنجم شهریورماه و همزمان با پنجمین روز جشنواره در دو نوبت؛ ۱۷ و ۱۹ نمایش «پیتر ببره» نوشته الف. یانوشوسکا و ی. ویلکووسکی و با کارگردانی دمیتری نویانزین در تالار هنر روی صحنه رفت. این نمایش هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان مناسب بود.

داستان «پیتر ببره» در یکی از جنگل‌های آفریقا اتفاق می‌افتد. این نمایش که از کشور اوکراین، در جشنواره شرکت کرده بود، داستان بچه ببری را روایت می‌کرد که در جنگل مراحل رشد و بزرگ شدن را طی می‌کند. این نمایش یک اثر موزیکال است که با بهره‌گری از تکنیک‌های مختلف تئاتر عروسکی به صحنه رفت.

«پیتر ببره» در میان استقبال بسیار خوب خانواده‌ها در تالار هنر میزبان مخاطبان شد.

 

اما در این روز، تالار محراب نیز اجرای نمایشی جدید را در برنامه خود گذاشته بود. سالن اصلی این تالار ساعت 17:30 میزبان نمایش «قایق کاغذی» نوشته سجاد بهره‌مند و با کارگردانی زهرا مریدی شد.

«قایق کاغذی» داستانی فانتزی را روایت کرد. طی حادثه‌ای، شخصیت اصلی نمایش از کشتی به آب پرتاب شده و امواج او را به جزیره‌ای می‌آورند که انسان‌های اولیه فارغ از تکنولوژی در آن زندگی می‌کنند و ... این اثر به نوعی به مساله محیط‌زیست می‌پردازد. در این نمایش از تن‌پوش، ماسک و تکنیک سایه استفاده شده است.

«قایق کاغذی» که در اجرای نخستش با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد، امروز، شنبه؛ ششم شهریورماه نیز ساعت 17:30 میزبان مخاطبان می‌شود.

استقبال مخاطبان از نمایش افغانستان

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان در روز پنجم جشنواره، در دو نوبت؛ 17 و 19 میزبان نمایش بی‌کلام «شیرین» اثر محمد آیریک شد البته این اثر امروز و هم‌زمان با آخرین روز جشنواره تئاتر عروسکی، در دو نوبت؛ 17 و 19 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

این نمایش که با تکنیک عروسک سایه روی صحنه رفته است، برگرفته از یک داستان فولکلور افغانی و درباره زنی به نام شیرین است که به نوعی به عنوان اسطوره مقاومت در افغاستان محسوب می‌شود. درواقع آیریک از طریق روایت قصه «چهل دختران»، به نوعی تاریخ افغانستان را روایت می‌کند.

این نمایش نیز با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و تنها نکته عجیب، حاضر نشدن سفیر افغانستان در سالن استاد انتظامی بود که امیدواریم در اجرای امروز، سفیر افغانستان به دیدار گروه تئاتر کشورش برود. هر دو اجرای نمایش «شیرین» به داوود رشیدی تقدیم شد.




مطالب مرتبط

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

نظرات کاربران