در حال بارگذاری ...
گزارش روز پایانی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی - تهران مبارک

حسین محب‌اهری در تالار هنر روی صحنه رفت

با اجرای نمایش های روز شنبه در سالن های تهران ، شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

اجرای نمایش‌های شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی، شنبه ششم شهریورماه به کار خود پایان داد. از مهمانان ویژه روز پایانی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی؛ می‌توان از آزاده پورمختار، هرمز هدایت، زهرا صبری، افسانه زمانی، رامین کهن و ... نام برد

چهارسو با گودو جشنواره تئاتر عروسکی را به پایان رساند

ششم شهریورماه و در روز پایانی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی، در دو نوبت 17:30 و 19:30 «ملاقات با گودو در کافه پایتخت» اثر غزل اسکندرنژاد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر ویژه مخاطبان بزرگ‌سال روی صحنه رفت.

عروسک‌ها تلفیقی هستند و ابعاد انسانی دارند. همچنین از تکنیک سایه و ماروت نیز در این نمایش استفاده شده است. داستان این نمایش از این قرار است که در کافه‌ای به نام پایتخت، قرار است گودو حضور پیدا کند و در آنجا سخنرانی کند و کارکنان کافه منتظر آمدن او می‌شوند و ...

سالن چهارسو با اجرای نمایش «ملاقات با گودو در کافه پایتخت» از جشنواره تئاتر عروسکی خداحافظی کرد. این نمایش همچون سایر آثاری که در تالار چهارسو روی صحنه رفته بودند با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد.

سایه در سایه

پایان‌بخش نمایش‌های جشنواره تئاتر عروسکی در سالن سایه، نمایش «اکو» نوشته شیما شادمانی و با کارگردانی امید انصاری بود که در دو نوبت 18 و 20:15 اجرا شد. این اثر هم برای بزرگ‌سالان و هم کودکان مناسب شناخته شد.

«اکو» نمایشی بی‌کلام است که به مسئله محیط‌زیست اشاره می‌کند. برای این نمایش تلفیقی از عروسک، بازیگر و سایه در نظر گرفته شده است. میزان استقبال از هر دو اجرای این نمایش به حدی بود که بسیاری از مخاطبان ناچار شدند روی زمین بنشینند و نمایش را ببینند.

نگاه خاص «ابر صورتی» به عروسک

پایان‌بخش اجراهای جشنواره‌ تئاتر عروسکی در تالار قشقایی، نمایش «ابر صورتی» نوشته کیوان سررشته و با کارگردانی حسن معجونی از تهران بود که ششم شهریور در دو نوبت 18:30 و 20:30 روی صحنه رفت. قبل از اجرای نمایش «ابر صورتی» اعلام شد این کار ویژه مخاطبان بالای 10 سال است. کیوان سرشته و الکا هدایت بازیگران نمایش بودند.

داستان نمایش در دهه ۶۰ می‌گذرد و درباره پسری است که به سربازی می‌رود طی اتفاقی تیر می‌خورد و می‌میرد. مخاطب در طول نمایش با شخصیت پسر آشنا می‌شود.

«ابر صورتی» در اجرای نخست دچار مشکل فنی شد. در پایان نمایش به خاطر این اتفاق از مخاطبان عذرخواهی شد. حسن معجونی کارگردان، طراحی صحنه و لباس نمایش، در این کار برخورد متفاوتی با عروسک داشت. نمایشنامه نیز توسط کیوان سرشته براساس داستانی از علیرضا ایرانمهر نوشته شده است.

از هر دو اجرای نمایش «ابر صورتی» استقبال شد و عده‌ای نشسته روی زمین این کار تماشا کردند.  

با حضور حسین محب‌اهری، «غول بزرگ مهربون» روی صحنه رفت

آخرین نمایشی که در قالب جشنواره تئاتر عروسکی در تالار هر روی صحنه رفت، نمایش «غول بزرگ مهربان» نوشته دیوید وود، با ترجمه حسین فدایی‌حسین و کارگردانی مریم کاظمی است. این اثر که تازه‌ترین تئاتر گروه تئاتر مستقل است، شنبه؛ ششم شهریورماه در دو نوبت 17 و 19 در این تالار روی صحنه رفت.

داستان نمایش «غول بزرگ مهربون» درباره جشن تولد یاسمن محب‌اهری با بازی مریم کاظمی است. یاسمن به همراه دوستانش منتظرند تا یک گروه تئاتر بیایند و در جشن تولدش، تئاتر اجرا کنند و تا زمانی که این گروه بیایند، با صدای بلند، کتاب «غ.ب.م» نوشته رولد دال را می‌خوانند. حسین محب‌اهری وارد می‌شود و به دخترش خبر می‌دهد که گروه تئاتر نمی‌تواند به جشن تولد بیاید. درنتیجه یاسمن و دوستانش تصمیم می‌گیرند خودشان تئاتری را بر اساس داستان رولد دال اجرا کنند. آن‌ها از پدر خانواده؛ حسین محب‌اهری می‌خواهند که نقش «غول بزرگ مهربون» را بازی کند اما او می‌گوید: «یاسمن جان حالم خوب نیست. آمپول زده‌ام و باید بیشتر استراحت کنم. مهراد نقش مرا بازی می‌کند. من نگاه می‌کنم و مواظبتان هستم» در ادامه، حسین محب‌اهری در گوشه‌ای که کودکان با آلات موسیقی اسباب‌بازی نشسته‌اند و در مهمانی شرکت می‌کنند قرار می‌گیرد و نمایش آغاز می‌شود. مهراد که بازیگر جایگزین نقش «غول بزرگ مهربان» است کار را ادامه می‌دهد.

یکی از نکات شایان توجه در نمایش «غول بزرگ مهربون» این بود که دو دسته کودک در این نمایش بازی می‌کردند که در هر اجرا تغییر می‌کنند و کودکان دیگری جایگزین آن‌ها می‌شوند. وقتی اجرای نخست نمایش به اتمام رسید، بسیاری از کودکانی که در اجرای نخست حضور داشتند، شدیدا تمایل داشتند در اجرای بعدی نیز حضور یابند اما دیگر نوبت سایر کودکان حاضر در سالن بود.

«غول بزرگ مهربون» در میان استقبال بسیار خوب خانواده‌ها در تالار هنر میزبان مخاطبان شد. کودکان و بزرگ‌سالانی که در سالن حاضر بودند، با اشتیاق فراوان نمایش را دنبال می‌کردند و با آوازهای اجرا شده در نمایش دم‌گرفته بودند.

مبارک و طیاره در آخرین روز تهران-مبارک

نمایش «سفرنامه طیاره خانم» نوشته هما جدی‌کار و سمیه گل‌باز و با کارگردانی هما جدی‌کار آخرین نمایشی بود که در دو نوبت ۱۸ و 20:15 در قالب شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در سالن گلستان روی صحنه رفت.

نمایش «سفرنامه طیاره خانم» درباره مبارک؛ ندیم دربار است که دل‌بسته طیاره شده است اما طیاره شرایط سختی برای خواستگارانش گذاشته است. دیو در لحظه‌ای که مبارک تور به سر در حال تمرین خواستگاری با مرشد است او را اشتباها جای طیاره می‌رباید. پس طیاره که خود ندیمه دربار است سفری طولانی را برای نجات مبارک از دست دیو آغاز می‌کند و ...

«سفرنامه طیاره خانم» که ویژه مخاطبان کودک و بزرگ‌سال تهیه شده است، با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بود که البته با توجه به این نکته که هما جدی‌کار کارگردان نمایش است، این اتفاق اصلا اتفاق غریبی نیست و انتظار استقبال شدن از این نمایش را داشتیم.

دایناسورهای اسپانیا برای آخرین‌بار چرخیدند

دایناسورهای اسپانیایی که نمایش خیابانی «دایناسورهای رنگی» را در چهار نوبت برای مخاطبان اجرا کرده بودند، ششم شهریورماه برای آخرین‌بار در محوطه مجموعه تئاتر شهر قدم زدند تا بالاخره از جشنواره تهران مبارک و مردم ایران خداحافظی کنند و به خانه‌های خود بازگردانند و به این صورت اجراهای شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک به پایان رسید




نظرات کاربران