در حال بارگذاری ...
در مراسم تشیع هنرمند عنوان شد

علی نصیریان : داود رشیدی ستون استوار تئاتر ایران است

صبح امروز پیکر داود رشیدی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر ، سینما و تلویزیون با حضور هنرمندان و با مشایعت پرشور مردم هنردوست، از تالار وحدت روانه بهشت زهرا شد. در این مراسم علی نصیریان با یادآوری نقش این هنرمند فقید در عرصه نمایش او را یکی از ستون های استوار تئاتر کشور دانست .

به گزارش ایران تئاتر در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده عباس سجادی بود، امین تارخ رئیس انجمن بازیگران خانه سینما گفت:‌ براستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. جشن دریافت بزرگترین جوایز جهانی در سینما و از طرفی رفتن عباس کیارستمی، جشن عروسکی برای کودکانمان و از آن طرف "عزای رشید سینمای ایران "که سوگ عظیمی است.

وی افزود: خانواده این هنرمند درخواست کردند که جشن عروسک ها ادامه پیدا کند و این مهری است از جانب رشیدی بزرگ. در هیچ مقطعی از سینمای ایران این حجم از اتفاقات در کنار هم رخ نداده است. داود رشیدی رفت اما بسیاری از صفات هنرمندانه را باقی گذاشت. او هیبت یک مدیر متعهد و طنین صدای پرصلابتش را در گوش ما به ودیعه گذاشت. او همیشه زنده است.

 

می خواستم با تو روی این صحنه باشم

 

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت هنر نمایش با آمدن روی صحنه گفت: داود من هرگز نمی خواستم برای بدرقه ات در سفر آخرت به این تالار بیایم. می خواستم با تو روی این صحنه باشم.

این هنرمند گفت: داود رشیدی یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران است. تئاتر جدید ایران که می گویم، منظورم جنبشی است که فارغ التحصیلان مدرسه هنرپیشگی اواسط دهه سی شروع کردند و در دهه چهل به ثمر رسید. رشیدی ، سمندریان، پری صابری، منوچهر انور، خجسته کیا از فرنگ رفته هایی بودند که به ما پیوستند و به تئاتر ایران غنا بخشیدند.

نصیریان افزود: داود رشیدی بسیار معاصر و امروزی بود . زمانی که او ساموئل بکت را معرفی کرد، کسی در ایران بکت را نمی شناخت و معرفی بکت با نمایش در انتظار گودو اتفاق بسیار مهمی بود. دو نفر هوای تازه ای در تئاتر ایران آوردند. یکی بهمن فرسی بود و دیگری رشیدی . او با شهامت جسارت و مهارت اجرای بسیاری خوبی از بکت داشت.

نصیریان ممتازترین بخش عمر هنری رشیدی را کارگردانی تئاتر عنوان کرد و ادامه داد:  او علاوه بر بر این بازیگری و ترجمه هم می کرد. در عرصه های مدیریت و آموزش تلاشگر بود. رشیدی یکی از ستون های مهم پیشرفت و توسعه تئاتر ایران بود. به فرهنگ و هنر این سرزمین خدمت کرد. روانش شاد.

 

وقتی هنرمندی در بین ما هست از او سراغ بگیریم

 

جمشید مشایخی دیگر هنرمند پیشکسوت با اشاره به همکاری های بسیاری که با رشیدی داشته است، گفت:‌ امیدوارم زمانی که یک هنرمند در بین ما هست از او سراغی بگیریم و جویای احوالش بشوم. حالا تعریف و تمجید من از او چه فایده ای دارد؟ به همسرش احترام برومند تسلیت می گویم که در زمان بیماری رشیدی سختی بسیاری کشید.

 

مردم قدرشناس هستند

 

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن دعا برای آرامش روح این هنرمند گفت:‌ داود رشیدی خدمات بسیاری به تئاتر و سینمای ایران کرد و این قدرشناسی مردم که برای بدرقه اش امده اند، اجرا همان خدمات است .

به خانم ها احترام برومند و لیلی رشیدی که می دانم چقدر برایش زحمت کشیدند، تسلیت می گویم و هم چنین  به پسرش جناب پرفسور فرهاد رشیدی که راه دور خودش را رساند.

 

ما را با بلند نظری پذیرفت

 

داریوش فرهنگ بازیگر و کارگردان نیز گفت: اولین تئاتر حرفه ای من با آقای رشیدی بود در سال 1347 با نمایش دیکته و زاویه. آن زمان آقای رشیدی در انتظار گودو را کار می کرد. دانشجو بودم. رفتم پشت صحنه و گفتم آقای رشیدی می خواهم با شما کار کنم. او من و مهدی هاشمی را با بلندنظری پذیرفت. روحش شاد...

 

از گل فرهنگ و هنر پذیرایی کردید

 

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز در این مراسم خطاب به هنرمندان حاضر گفت: می دانم چه سختی هایی کشیدید که ایران سربلند باشد. به خانواده داغدار رشیدی تسلیت می گویم. خانم برومند به شما تسلیت می گویم که با شکوه و عظمت از این گل فرهنگ و هنر ایران مراقبت و پذیرایی کردید.

 

همه به آقای رشیدی توجه کردند

 

در ادامه مراسم احترام برومند همسر مرحوم رشیدی نیز گفت:‌ من قصد نداشتم صحبت کنم اما باید تشکر کنم از همه کسانی که به ما توجه کردند. دولتی ها و غیر دولتی ها، خبرنگارها، روزنامه ها و مردم از شهرهای دور و نزدیک. همه به آقای رشیدی توجه کردند و از همه تشکر می کنم.

لیلی رشیدی هم روی صحنه حاضر شد و از همه برای ابراز همدردی شان تشکر کرد.

 

در پایان مراسم حجت الاسلام دعایی نماز را بر پیکر زنده یاد داود رشیدی خواند و پیکر آن مرحوم روانه بهشت زهرا شد.

حسین فریدون نماینده ویژه رئیس جمهور، علی نصیریان، جمشید مشایخی، عبدالعلی علی عسگری، حجت الله ایوبی، علی مرادخانی، مهدی شفیعی ،حبیب ایل بیگی، سید عباس عظیمی ،علیرضا تابش ،ایرج راد،اصغر همت ، داریوش اسدزاده،اسماعیل خلج، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، عبدالرضا اکبری، امین تارخ، لیلا حاتمی،مریلا زارعی ، علی مصفا،حبیب رضایی، حسن اکلیلی، زهرا حاتمی، بهمن فرمان‌آرا، خسرو سینایی، فاطمه معتمد آریا، سیروس الوند، هادی مرزبان، پرویز پورحسینی، قطب الدین صادقی، الهام کردا، علی دهکردی، احمد مسجدجامعی، مرتضی کاظمی، ویشکا آسایش، عبدالحسین مختاباد، عبدالرضا اکبری، داریوش ارجمند، حبیب دهقان‌نسب، حبیب رضایی، لیلی گلستان، جعفر پناهی، علیرضا خمسه ، مانی حقیقی، اکبر زنجانپور، عبدالله اسکندری، مهدی فقیه، کوروش سلیمانی، پانته آ پناهی ها، بابک صحرایی، پوری بنایی، مسعود فروتن، شبنم فرشادجو، آهو خردمند، فریده صابری، فرشته طائرپور، کوروش تهامی، پرستو صالحی، حمیرا ریاضی و ... از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند. 

 

عکس ها از محمدرضا عباسی ، مریزاد ، صحرانورد، اکبر توکلی، حامد ملک پور




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد
نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه‌اش که به میزبانی پردیس سینمایی ملت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کار دیگری در عمرش به جز بازیگری انجام نداده‌ است، گفت تمام کارهایی که انجام دادم، دوست داشتم و جزو آرزوهایم بود و ...

|

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که در پای صندوق سیار مستقر در تالار وحدت حضور پیدا کرده بود، از کمیسیون فرهنگی آینده مجلس خواست منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

دعوت از هنرمندان تئاتر ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند

استقرار یک شعبه اخذ رای ویژه هنرمندان در تالار وحدت تهران 
دعوت از هنرمندان تئاتر ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند

استقرار یک شعبه اخذ رای ویژه هنرمندان در تالار وحدت تهران 

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه ای از همه هنرمندان تئاتر کشور برای حضور در گردهمایی ویژه ای به مناسبت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دعوت کرد. 

|

نظرات کاربران