در حال بارگذاری ...
اتابک نادری به ایران تئاتر گفت‌:

برای انجام گرفتن طرح توسعه سنگلج ثانیه‌شماری می‌کنم

اتابک نادری انجام شدن طرح توسعه سنگلج را برای مدیریت شهری قدرتمند فعلی تهران کاری راحت اما بسیار مهم و تاریخی دانست و اعلام کرد ثانیه‌شماری می‌کنم که این خبر خوش را بشنویم

به گزارش ایران تئاتر ، همزمان با درگذشت داوود رشیدی در روز پنجم شهریورماه، محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران متنی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد. قالیباف نوشت: «داوود رشیدی یکی از هنرمندان خوب شهر و سرزمین‌مان بود. کسی که همه به بزرگی او اذعان داشتند. فقدان او برای همه ما سخت است. امیدوارم خدای بزرگ رحمتش کند. ایشان چندی قبل نامه‌ای به من ارسال کرده بود و یکی از آخرین آرزوهای خود را بهسازی تئاتر سنگلج عنوان کرده بود. امیدوارم به‌زودی این آرزوی او را برآورده کنیم.»

اشاره شهردار تهران به نامه‌ای است که زنده‌یاد داوود رشیدی مهرماه 93 به او نوشته بود. رشیدی در آن نامه نوشته بود: «جناب آقای دکتر قالیباف؛ شهردار محترم تهران، سلام، خسته نباشید.... درخواستی برای تحقق آرزوی 40 ساله، آرزوی نشدنی، آرزوی گره خورده خانواده تئاتر. برای ایجاد یک مکان تئاتر در جنب تئاتر سنگلج، تئاتری که همپای ما و نسل ما پیر شده است و نیاز دارد توسعه یافته و احیا شود و چندین و چند هدف دیگر که در این طرح دیده شده است و مجال سخن از آن‌ها نیست. من داود رشیدی 81 ساله که پس از سالیان سال خدمت به کشورم خواسته‌ای نداشته و ندارم اما به خاطر حفظ تاریخ نسل خودم و بقای نسل بعد از خودم در تئاتر دستان توانمند شما را که با انجام پروژه‌های عظیم و نشدنی پایتخت ایمان و باور شهروندان را صد چندان کرده است، به گرمی می‌فشارم و می‌گویم که واگذاری یک ساختمان کوچک برای خانواده بزرگ تئاتر توسط این مدیر محال نخواهد بود و از شما می‌خواهم که دستور فرمایید این مهم عملی شود. آقای قالیباف دوست عزیز تنها شنیدن خبر خوش از جانب شما و اجرای طرح توسعه تئاتر سنگلج روح و جانی دیگر به من خواهد بخشید که با شناخت و تعریفی که از شما مدیر هنردوست و سخت‌کوش سراغ دارم، مرا چشم به راه این لطف بزرگ برای خانواده تئاتر و تاریخ هنر کشورمان از جانب شما کرده است.»

نامه داوود رشیدی به داستانی قدیمی باز می‌گردد. سال 89 طرح توسعه تماشاخانه سنگلج توسط اتابک نادری رئیس وقت تماشاخانه مطرح شد. این طرح که در سال 90 رسانه‌ای شد، هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی و داود رشیدی از شهردار تهران خواستار صدور دستورات لازم برای اجرایی شدن توسعه تماشاخانه سنگلج شدند. در همان ایام نیز طوماری با امضای تعدادی زیادی از هنرمندان شناخته شده و فعال تئاتر به دفتر شهردار تهران ارائه شد.

به همین دلیل به سراغ اتابک نادری؛ مسئول پیگیری و کارشناس طرح توسعه سنگلج رفته‌ایم تا به‌صورت دقیق از چند و چون این ماجرا با خبر شویم.

اتابک نادری درباره تاریخچه این درخواست داوود رشیدی گفت: متاسفانه همان‌طور که می‌دانید زمانی‌که تماشاخانه سنگلج ساخته شد چندان امکانات اجرایی و فضای اجرایی برای آن پیش‌بینی نشد و در آن زمان سالن ساده‌ای ساخته شد. به همین دلیل طرح توسعه تماشاخانه سنگلج از دهه پنجاه؛ یعنی قبل از انقلاب مطرح شد و به دلایلی این طرح توسعه فیزیکی سالن انجام نشد؛ یعنی در آن زمان هم می‌خواستند زمینی که کنار تماشاخانه سنگلج واقع بود و الان اداره حقوقی در آن تاسیس شده است را به‌نوعی به ساختمان اضافه کنند تا نیازهای فعالیتی ساختمان تماشاخانه سنگلج برطرف شود. متاسفانه بعد از انقلاب نیز هیچ اقدامی روی آن انجام نشده است. با توجه به این مسائل، سال 1389 و زمانی‌که استاد عزت‌الله انتظامی در خانه هنرمندان جزء هیات مدیره خانه هنرمندان بود، نامه‌ای را به او نوشتم و طرح توسعه تماشاخانه سنگلج را به‌عنوان فعال‌ترین تماشاخانه قدیمی پایتخت مطرح کردیم. استاد انتظامی برای اولین‌بار نامه‌ای را شورای شهر و شهرداری تهران نوشت و دنبال این پرونده بودیم. این پروسه یک سال و نیم به طول انجامید تا این‌که استاد رشیدی ماجرا را فهمید و مصر شد که باید این ماجرا را حل کنیم.

وی در ادامه افزود: تاکید داوود رشیدی بر این بود که چون تماشاخانه سنگلج خواست‌گاه تئاتر ملی ما است، عزم ملی نیاز دارد و نباید سنگلج را به‌عنوان یک سالن کوچک و تحقیرآمیز ببینیم. این سالن به تاریخ کشور تعلق دارد و باید بال و پر داده شود. سال 93داوود رشیدی نامه‌ای را خطاب به دکتر قالیباف نوشت. زنده‌یاد رشیدی نوشته بود: به‌عنوان کسی که هفت دهه در تئاتر و سینمای این کشور فعالیت داشتم از شما خواهش می‌کنم سنگلج پیر را تنها نگذارید. این تنها خواسته من است. این را برای خودم نمی‌خواهم بلکه برای نسل بعدی تئاتر کشور، برای جوان‌ها و هنر این مرز و بوم می‌خواهم این کار را بکنید. محمدباقر قالی‌باف در آن زمان قول مساعد داده بود. طی پیگیری‌هایی که کردم اعلام شده بود این طرح در طرح پنج‌ساله شهری تهران مصوب شده است. اغلب اعضای شورای شهر در دوره قبلی نیز نظر مساعد و مثبت داشتند و قرار شد اداره کل حقوقی شهرداری که الان در این ساختمان است، این مکان را تخلیه کند و به جای دیگری نقل مکان کند تا این ساختمان به‌عنوان کاربری تئاتری به تماشاخانه سنگلج واگذار شود. قرار بر این بود که با اعمال تغییراتی در داخل این ساختمان، یک سالن تئاتر، پلاتوهای تمرین و یک موزه‌گالری برای تئاتر تهران ایجاد شود و دیوار حائل برداشته شود و به ساختمان فعلی تماشاخانه سنگلج متصل شود.

نادری ضمن مرسوم دانستن این نوع تغییرات در سراسر دنیا گفت: در اروپا نیز این مرسوم است که وقتی ساختمانی قدیمی و با ارزش وجود دارد، برای این‌که کاراریی آن را از بین نبرند، ساختمان جدیدتری را کنار آن می‌سازند و دو ساختمان را به یکدیگر ارتباط می‌دهند تا ساختمان تقویت شود و رونق به این مجموعه با ارزش بازگردد. نه تنها شورای شهر به این طرح نظر مساعد داشت بلکه سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز سال گذشته اعلام آمادگی کرد که در صورت تحویل داده شدن ساختمان، تغییرات این مکان را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: اخیرا شنیدم آقای قالی‌باف در پیام تسلیتی که به خاطر درگذشت استاد رشیدی صادر کرده است خوشبختانه این اتفاق‌ها را به خاطر داشت و گفت که این کار آخرین وصیت و خواست استاد رشیدی بود. ما امیدواریم شهردار تهران به این خواسته استاد رشیدی جامه عمل بپوشاند. این کار برای شهرداری تهران و شهرداری همچون محمدباقر قالی‌باف کار بسیار بسیار راحتی است. اگر شهردار تهران دستور دهد که این اداره به مکان دیگری نقل مکان کند، در عرض چند ماه این ساختمان می‌تواند تغییر فضای کاربری دهد و به یک مجموعه تئاتری بسیار خوبی برای هنربخشی به تئاتر قدیمی تهران تبدیل شود.

کارگردان «دپوتات» طرح توسعه تماشاخانه سنگلج را خواسته تمام هنرمندان تئاتر دانست و گفت: با توجه به صحبتی که دکتر قالی‌باف مطرح کرده است، به این اتفاق امیدوار شدم چون مشخص شده است که این طرح، در ذهن شهردار تهران باقی مانده بود و از نظر من برای مدیریت شهری قدرتمند فعلی تهران تبدیل کردن یک مجموعه کوچک هنری به مجموعه‌ای بزرگ، کار کوچک و راحتی است اما اقدامی بسیار مهم و تاریخی خواهد بود. ثانیه‌شماری می‌کنم که این خبر خوش را از جانب مدیریت شهری و شهردار تهران بشنویم.




مطالب مرتبط

چراغ نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»، در سنگلج روشن خواهد شد

چراغ نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»، در سنگلج روشن خواهد شد

مراسم شب‌چراغ نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»، به کارگردانی علی بابایی، با حضور عزت‌الله رمضانی‌فر و داوود فتحعلی‌بیگی، روز چهارشنبه ۶ دی در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران