در حال بارگذاری ...
هادی حوری در گفت‌ و گو با ایران تئاتر تشریح کرد

دلایل توقف اجرای سیه نامه باستان

هادی حوری از مشکلاتش برای اجرای تئاتر «سیه‌نامه باستان» در سالن استاد انتظامی و دلیل تعطیلی پیش از موعد این نمایش می‌گوید

هادی حوری که از 24 مردادماه با نمایش «سیه‌نامه باستان» در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان حضور داشت، قرار بود تا روز چهارشنبه؛ هفدهم شهریورماه در این سالن به اجرای خود ادامه دهد اما ناگهان با خبر شدیم که او یک هفته زودتر و در تاریخ دهم شهریور به اجراهای خود خاتمه داده است، حوری درمورد این اثر و پروسه اجرای نمایش گفت: «سیه‌نامه باستان» از معدود نمایش‌هایی است که در این ایام با استفاده از ظرفیت‌های نمایش ایرانی روایتی ایرانی و حماسی را نقل می‌کند تا به مخاطب بگوید که دروغ و گسترش فرهنگ دروغ‌گویی می‌تواند مبنای چه فجایعی باشد. این گروه نمایشی سال 94 درخواست اجرا در سالن استاد انتظامی را به آقای لطفی ارائه کرد که با توجه به تازگی طراحی آن پذیرفته شد. نمایش «سیه‌نامه باستان» در تاریخ 22 تیرماه مورد بازبینی قرار گرفت و تائید شد. سپس، به ما گفتند 24 مردادماه اجراهای خود را آغاز کنیم.

وی در ادامه افزود: ما برای چاپ کردن پوستر و بروشور نمایش اقدام کردیم اما به ما اعلام کردند که جشنواره تئاتر عروسکی در راه است و اجرای نمایش ما دو هفته به تعویق افتاده است و بعد از این جشنواره اجراها آغاز می‌شود. ما هم قبول کردیم اما 19 مردادماه و در شرایطی که تنها چهار روز به آغاز اجراهای ما زمان باقی مانده بود، به ما اعلام شد که اجراهای خود را آغاز کنیم و در زمان برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی، نمایش را تعطیل کنیم! برنامه اجراها توسط مدیر تماشاخانه استاد انتظامی؛ پیام لاریان به گروه اعلام شد و با کمال تعجب متوجه شدیم که روزهای شنبه هر هفته نیز جزئی از ایام اجرا قلمداد شده است. به ناچار اجرای خود را اطلاع‌رسانی کرد اما هنوز مخاطبان خود را از اجرای نمایشمان آگاه نکرده بودیم که جشنواره آغاز و کار ما تعطیل شد. همچنین تبلیغات و بنرهای اجرای ما را برداشتند و تبلیغات جشنواره را جایگزین آن کردند که البته حق جشنواره بوده است.

این هنرمند عرصه تئاتر، به سه اجرائه بودن سالن استاد انتظامی به‌عنوان مشکلی بزرگ اشاره کرد و گفت: این نکته می‌تواند هر گروهی را از پای در آورد و سطح اجرایی آثار را به حد چشم‌گیری نزول دهد. اجرای اول این سالن ساعت 18، اجرای دوم ساعت 19:30 و اجرای سوم ساعت 21 است .پس هر گروه تنها نیم ساعت زمان در اختیار دارد که مخاطبانش را از سالن خارج کند، دکور را جمع کند و سالن را در اختیار گروه بعدی بگذارد که دکور خود را چیده و آماده اجرا شود. گروه ما برای آنکه زمان بیشتری را بتواند در اختیار گروه بعدی قرار دهد، ناچار شد اجرایش را نیم ساعت زودتر آغاز کند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درمورد شرایط بلیت‌فروشی تئاتر گفت: مجموعه خانه هنرمندان و ایرانشهر با سایت تیوال قراردادی برای فروش دارند که گروه‌های نمایشی موظف به رعایت آن هستند و گروه‌ها تنها می‌توانند از طریق سایت تیوال تبلیغ کرده و بلیت‌هایشان را بفروشند. اما مشکل اینجاست که سایت تیوال تمامی فضاهای تبلیغاتی خود برای گروه‌ها را با نرخ‌های مصوب و گزاف به گروه‌ها می‌فروشد و اگر گروهی نخواهد پولی بپردازد هیچگونه تبلیغی از سوی این سایت نخواهد داشت و البته چنانچه گروهی بخواهد از طریق سایت‌ها و گروه‌های دیگر اثر خود را تبلیغ کند، سایت تیوال بلافاصله صفحه فروش آن گروه را برداشته و قطع همکاری میکند.

حوری در پاسخ به این سوال که آیا این مسائل باعث شده است زودتر از موعد اجراهای خود را خاتمه دهد یا خیر، گفت: البته مسائل دیگری نیز برای گروه ما پیش آمد. پس از جشنواره، گروه دوباره اجرای نمایش را از سر گرفت و در همان روزهای اول مدیریت سالن اعلام فرمودند روز پنجشنبه اجراهای بعد از اذان و روز جمعه اجراهای قبل اذان بدلیل شهادت و شنبه هم همه گروه ها به دلیل سم پاشی سالن، تعطیل است. این در صورتی است که ما برنامه‌ریزی کرده بودیم  بلیت‌های تخفیف‌داری را به سازمان‌هایی مثل شهرداری و بخشی از حوزه اسلامی بفروشیم و هزینه‌ای را برای چاپ این بلیت‌ها و اقلام تبلیغاتی در فضای مختص این سازمان‌ها تقبل کرده بودیم. کاملا طبیعی است که در ایام شهادت سالن‌های تئاتر تعطیل باشند و گروه ما نیز به این ایام احترام می‌گذارد امااین‌که به دلیل سم‌پاشی یک اجرا را از گروه بگیرند، واقعا خنده‌دار است. چنین برنامه‌ریزی‌ای واقعا عجیب است. مجموعه این مشکلات باعث بروز مشکلاتی در روند تبلیغات و فروش بلیت برای گروه شد و ما به ناچار تن به تعطیلی اجراها دادیم.

کارگردان نمایش «سیه‌نامه باستان» در پاسخ به این سوال که با وجود این مشکلات به چه دلیل نسبت به اجرای نمایش اقدام کرده است، گفت: وقتی برنامه را به ما اعلام کردند، به آن‌ها ایمیل زدم و گفتم که این برنامه‌ریزی بسیار غیر مدبرانه است و عملا نمایش‌ها را نابود می‌کنید و درواقع سه گروه را نابود می‌کنید. به آن‌ها گفتم که تصمیم‌گیری‌شان بسیار غیر مدبرانه است و اصلا تئاتری نیست. من ناچار شدم به دلیل این‌که تئاتری هستم و گروهم مدت زمان بسیاری را به تمرین گذرانده بود اجرا را شروع کنم. این مسئله بلایی بود که سر کار من، نمایش بهار رضی‌زاده و خسرو امیری آمده است. این دوستان هم به زور مهمان و پرداخت کردن پول بلیت کار را به حد نصاب می‌رسانند که بتوانند به اجراهای خود ادامه دهند. این نوع رفتار غیر منصفانه است.

وی در ادامه افزود: برنامه‌ریزی اجراهای سالن استاد انتظامی زیر نظر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر قرار دارد تصمیم دارند از سال آینده این سالن دو اجرائه شود اما تمام نمایش‌هایی که در سال 95 در این سالن روی صحنه می‌روند و سه اجرائه هستند، آسیب می‌بینند.

هادی حوری درمورد آسیب‌هایی که این اتفاق می‌تواند به نمایش‌ها بزند، گفت: در نهایت با توجه به تعطیلی اجرای نمایش «سیه‌نامه باستان» و چند نمایش دیگر و کاستی تعداد اجراها، این گروه‌ها نمی‌توانند در بخش مرور جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کنند و این تنها یکی از مشکلاتی است که در کنار مسادل مالی، می‌تواند بر سر راه گروه‌های تئاتر رخ دهد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران