در حال بارگذاری ...

تئاتر دوره مشروطه یک پدیده مجلل و غربی نیست

تئاتر دوره مشروطه یک پدیده مجلل، غربی و دور از فرهنگ مردم ما نبوده چرا که به محض اجرای تئاتر برای مردم، مردم آن تئاتر را کاملاً پذیرفته‌اند. حال اگر این وجه و شخصیت تئاتر تاریخی یا تئاتر مشروطه کاویده و معرفی شود، خود به خود نسل امروز به آن تئاتر به عنوان عتیقه نگاه نکرده و به شکل پدیده‌ای قابل کنجکاوی و قابل کشف دنبال آن می‌گردد.

برای استفاده از تاریخچه تئاترمان، به اراده‌ای توام با عشق مدیریتی و به جمعی نمایشگر عاشق به معنای مطلق کلمه نیاز داریم.
محمود استادمحمد، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفت‌وگو با ستاد خبری نخستین همایش نقالی و تئاتر میدانی مشروطه با بیان این مطلب افزود:«تئاتر دوره مشروطه یک پدیده مجلل، غربی و دور از فرهنگ مردم ما نبوده چرا که به محض اجرای تئاتر برای مردم، مردم آن تئاتر را کاملاً پذیرفته‌اند. حال اگر این وجه و شخصیت تئاتر تاریخی یا تئاتر مشروطه کاویده و معرفی شود، خود به خود نسل امروز به آن تئاتر به عنوان عتیقه نگاه نکرده و به شکل پدیده‌ای قابل کنجکاوی و قابل کشف دنبال آن می‌گردد.»
وی سپس شرایط اساسی در ایجاد انگیزه در جوانان برای پرداختن به تاریخ و تحقق درباره آن را وجود اساتید زبده و علاقه‌مند دانست و تصریح کرد:«ما برای داشتن یک تئاتر زنده، موثر و کارساز در زمان حاضر و استفاده از تاریخچه تئاترمان به اراده‌ای توام با عشق مدیریتی احتیاج داریم و به جمعی نمایشگر عاشق به معنای مطلق کلمه. تا آن اراده مدیریتی و این عشق کارورزان تئاتر به وجود نیاید، نه تئاتر آموزان به سر و سامان می‌رسند و نه از پیشینه و تجربه‌های تئاترمان می‌توانیم بهره لازم را ببریم.»
استادمحمد در پایان برپایی همایش‌های تئاتر با موضوع مشروطه را گامی تاثیرگذار در گسترش این نوع حرکت‌ها دانست و تاکید کرد:«این حرکت زمانی موثر است که اجراها با تعاریف ثابت شده نمایش‌های خیابانی منطبق باشند. یعنی جزئیات، ابزار و موقعیت‌های لازم برای نمایش خیابانی فراهم شود.»
گفتنی است همایش نقالی و تئاتر میدانی مشروطه به همت سازمان میراث فرهنگی از 14 مرداد ماه آغاز شده و تا 28 مرداد ماه در تهران، اصفهان، تبریز و کرمان برگزار می‌شود.