در حال بارگذاری ...
با آغاز اجرا از 27شهریورماه

ندا شاهرخی «مده‌آ» را به یونان می‌برد

ندا شاهرخی تور نمایش «مده‌آ» را که پیش از این در فرانسه اجرا شده بود، در یونان برگزار می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، ندا شاهرخی؛ کارگردان، مدرس تئاتر و مدیر هنری تماشاخانه فانوس، قرار است بیست‌وهفتم شهریورماه؛ 17 سپتامبر تور نمایش «مده‌آ» را از یونان آغاز کند. ندا شاهرخی کارگردان این نمایش است و تهیه‌کنندگی آن بر عهده مرتضی یونس‌زاده است. او این بار قصد دارد با تغییراتی این اثر را در قالب یک تور در یونان اجرا کند. این نمایش تولید موسسه فرهنگی و هنری هنر پارس «فانوس» است.

داستان نمایش «مده‌آ» نوشته اورپید، درباره زنی است که به دلیل انتقام از همسرش، فرزندانش را به قتل می‌رساند. مده‌آ در موقعیتی غیرانسانی از سوی همسر خویش، جیسون، قرار می‌گیرد و نکته این‌جاست که همسر او این موقعیت به‌وجود‌ آمده را غیرانسانی نمی‌داند و حتی گمان می‌برد و ادعا می‌کند که این عمل را در جهت سعادت خانواده‌ خویش انجام داده است. جیسون با شاهزاده‌خانم ازدواج می‌کند و هر دم از مده‌آ، همسر اولش و کودکان خود دورتر می‌شود. جیسون به‌هیچ‌وجه به احساسات مده‌آ توجه نمی‌کند و در هیچ لحظه‌ای کار خود را ناپسند نمی‌بیند و حتی از این‌که «مده‌آ» به این اندازه خشمگین و اندوهناک است شگفت‌زده و حیران می‌شود. شاید دیگران هم به مده‌آ هیچ حقی برای خشم و کین ندهند چراکه خواهش‌های زنان بی‌معناست و او حقی نسبت به زندگی خود و همسر خویش ندارد. این‌گونه است که مده‌آ به فجیع‌ترین شکل ممکن، دست به انتقام می‌زند و در این راه حتی کودکان خویش را نیز قربانی می‌کند و به دست خود از بین می‌برد.

شاهرخی که نمایش‌هایی همچون «آدم، آدم است»، «مار و پله»، «دژاوو»، «دریچه» و ... را اجرا کرده بود؛ در زمان اجرای «مده‌آ» در فرانسه درباره «مده‌آ» گفته بود: «مده‌آ» تراژیک که تقریبا چهارصد سال قبل از میلاد مسیح خلق شده است تمام ویژگی‌های زنانه خود را حفظ کرده است اما این نمایش نشان می‌دهد که «مده‌آ» پس از گذشت این همه سال به عروسک تبدیل شده و هیچ دفاعی از موقعیت خود نمی‌کند و به این ترتیب در این نمایش یک مقایسه بسیار ظریف بین «مده‌آ» معاصر و «مده‌آ» کلاسیک صورت می‌گیرد.

‌ نمایش «مده‌آ» محصول هشت کارگاه بازیگری تخصصی است که توسط مرکز برگزاری کارگاه‌های مستمر بین‌المللی موسسه فانوس هنر پارس برگزار شده است و بازیگران این نمایش هنرجویان این دوره‌ها هستند.

آوا تدین، پگاه ابراهیمی، المیرا آشفته، رضا مداح و مرجان اسفندیاری‌راد در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. و سحر صنیعی مدیر روابط عمومی این نمایش است.

ندا شاهرخی پیش از این؛ 29 اسفند 94؛ 17 مارس 2016 تور «مده‌آ» را در فرانسه برگزار کرده بود که این تور تا فروردین‌ماه 95 به طول انجامید.




نظرات کاربران