در حال بارگذاری ...
بهنود محمدی‌پور در گفت‌وگو با ایران تئاتر؛

تنها انگیزه من برای نمایشنامه‌خوانی خیریه برکت مهر است

بهنود محمدی‌پور اعلام کرد که هیچ‌کدام از اعضای گروه اجرایی «پا برهنه در پارک» دستمزدی دریافت نمی‌کنند و تنها بخش کوچکی به سالن قصر اختصاص می‌یابد و مابقی آن به خیریه یاران برکت مهر می‌رسد

به گزارش ایران تئار ، بهنود محمدی‌پور؛ هنرمند عرصه تئاتر و سینما که امروز؛ شنبه بیستم شهریورماه ساعت 19 نمایشنامه «پابرهنه در پارک» اثر نیل سایمون، با ترجمه شهرام زرگر و رامین ناصرنصیر را در مقام کارگردان نمایشنامه‌خوانی می‌کند، درباره این برنامه گفت: اولین ارتباطی که در زمینه نمایشنامه‌خوانی با مخاطبان برقرار می‌شود، صدای خوب، نوع بیان است. به‌خصوص اتفاقاتی که در «پابرهنه در پارک» که یکی از جذاب‌ترین نمایشنامه‌های نیل سایمون است، می‌افتد می‌طلبید افرادی که با صدای خود معجزه می‌کنند، حضور داشته باشند. از همین‌رو تصمیم گرفتم این برنامه نمایشنامه‌خوانی را با حضور هنرمندان عرصه گویندگی؛ زهره شکوفنده و استاد ناصر ممدوح در کنار هنرمندان تئاتر، نیما رییسی، فهیمه معین و علی باقری برگزار کنیم. برای من نکته‌ای در این برنامه از همه جذاب‌تر بود؛ زهره شکوفنده و ناصر ممدوح تا امروز در هیچ برنامه‌ای نمایشنامه‌خوانی نکرده‌اند. اساسا به نظر من در برنامه‌ای نمایشنامه‌خوانی، جذابیت آدم‌هایی که خوانش را انجام می‌دهند مخاطبان را به مکان اجرا می‌آورد؛ این جذابیت می‌تواند به‌لحاظ مقبولیت این افراد در جامعه باشد یا به‌لحاظ نوع بیان. مخاطبان بسیاری از بازیگران را در فیلم‌های مختلف می‌بینند اما از نزدیک آشنا شدن با این افراد، برای مخاطب می‌تواند بسیار جالب باشد. در اجرای قبلی من نیز افشین یدالهی حضور داشت که مخاطبان با اشعار و ترانه‌هایش خاطره‌های بسیار زیادی دارند.

وی در ادامه افزود: در این کار تلاش کردم از عزیزانی که صدای جذاب و زیبایی دارند اما کمتر کار تصویر انجام داده‌اند، به‌خصوص زهره شکوفنده دعوت کنم. بسیار خوشحالم که این عزیزان افتخار دادند و برای این نمایشنامه‌خوانی حضور پیدا کردند. نمایشنامه‌خوانی در گذشته فرمت دیگری داشت و دوستانی که نمایشنامه‌ای را نوشته بودند، برای اهالی تئاتر برنامه نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌کردند. کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان تئاتر این برنامه‌ها را می‌دیدند و از میان این آثار، نمایشنامه‌ای را برای اجرا انتخاب می‌کردند اما این روزها برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی تغییر کرده‌اند؛ من به سمتی رفتم که افرادی را به این برنامه‌ها بیاورم که هم برای عموم مخاطبان جذاب باشد و هم خود این عزیزان با مقوله نمایشنامه‌خوانی آشنا شوند. شاید همکاران دیگر من هم بخواهند از این عزیزان استفاده کنند و در آینده اتفاق‌های خوبی بیفتد. من دیده‌ام بسیاری از دوستان که برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌کنند، از افرادی استفاده می‌کنند که حتی برای جامعه تئاتری شناخته شده نیستند چه برسد برای مردم عادی. از آنجا که برنامه نمایشنامه‌خوانی نسبت به اجرای تئاتر هم به‌لحاظ هزینه و هم از جهت حضور مردم کار راحت‌تری است، احساس می‌کنم اگر دوستان دیگر نیز از آدم‌هایی استفاده کنند که برای بیننده جذابیت داشته باشد، کار بزرگی را به انجام رسانده‌اند. جمع کردن آدم‌ها کار یکدیگر دشوار است اما درعین حال اتفاق خوبی است که امیدورام برای همه این اتفاق مهم باشد.

محمدی‌پور که نمایشنامه‌خوانی «پا برهنه در پارک» را به نفع بنیاد خیریه برکت مهر برگزار می‌کند، درباره این اتفاق گفت: یکی از دلایلی که با توجه به مشغله‌ام در سینما و فیلم‌سازی پیوسته بحث نمایشنامه‌خوانی را ادامه می‌دهم، این است که این برنامه‌ها به قصد خیریه انجام می‌شود. خدا را شکر دوستان عزیزم نیز به این مسئله آگاه هستند و با انرژی بسیار زیادی سر تمرین‌ها حاضر می‌شوند. هیچ‌کدام از ما دستمزدی دریافت نمی‌کنیم تنها بخش کوچکی حدود 30 درصد به سالن قصر که در آن برنامه اجرا می‌کنیم اختصاص می‌یابد و مابقی آن به‌طور کامل به این خیریه تعلق می‌گیرد که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار تاسیس شده است. البته این کمک‌ها برای ایجاد شغل این زنان هزینه می‌شود؛ یعنی دستگاه‌هایی خریداری می‌شود که بانوان سرپرست خانوار می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و صاحب شغل شوند.

وی در ادامه افزود: از آنجا که پریوش نظریه مدیر موسسه یاران برکت مهر است و هفت نفر از اعضای هیات امنای این موسسه نیز تئاتری یا سینمایی هستند، فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه تئاتر دارند البته به نظر من با وجود نام‌هایی همچون مهشاد مخبری، بهنوش بختیاری، پانته‌آ پناهی‌ها، شبنم مقدمی، مهناز افشار، مریم صادقیان، بهاره رهنما، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و ...، جا دارد این موسسه بیشتر به تئاتر بپردازد.

مهدی‌پور که چندی پیش کارگردان نمایشنامه‌‌خوانی‌های «خرس» و «خواستگاری» به نفع خیریه برکت کهر بود، درمورد برنامه‌های آینده خود در حوزه تئاتر، گفت: هفته آینده دوباره با نمایشنامه‌خوانی «دختر یانکی» اثر نیل سایمون به نفع این خیریه در سالن موزه قصر خواهم بود. در آن برنامه نیز با دوستان عزیز دیگری که آنها نیز هنرمندان جذابی هستند، همکاری می‌کنم. متن «دختر یانکی» نیز بسیار جذاب بود.

این هنرمند عرصه تئاتر و سینما، درمورد جذابیت‌های متون نیل سایمون، گفت: برنامه نمایشنامه‌خوانی را با نمایشنامه «سه شب با مادوکس» اثر ماتئی ویسنی‌یک آغاز کردم. پس از آن نمایشنامه‌ای اثر نیل سایمون را نمایشنامه‌خوانی کردم و پس از آن به سراغ یک متن ایرانی؛ «اعترافات درباره زنان» اثر محمد امیر یاراحمدی رفتم؛ اما به نظر من متن‌های نیل سایمون بسیار غنی و قوی هستند. نیل سایمون از نویسندگان استثنایی آمریکایی است که جامعه را به آن صورتی که واقعا هست، نشان می‌دهد. او حتی مغازه‌هایی که در خیابان‌ها هستند را آن‌طور که واقعا هستند تصویر می‌کند که برای من بسیار جذاب است. متون سایمون طنز اجتماعی هستند؛ مثلا در نمایشنامه «پا برهنه در پارک» روابط زن و شوهر واتفاق‌هایی که برای آنها رخ می‌دهد را بسیار قابل لمس ارائه کرده است. در جامعه ما که آدم‌ها بسیار به هم نزدیک هستند، این متون ایجاد جذابیت می‌کنند از سویی دیگر دوستان عزیزم در حوزه تئاتر صحنه‌ای به اندازه کافی متون درام و ملودرام را اجرا می‌کنند و بهتر دیدم برای  مخاطبانی که برای نمایشنامه‌خوانی به سالن می‌آید، بستری را فراهم کنم تا با افراد جذاب جامعه که نقش‌خوانان این اثر هستند ارتباط شادتری برقرار کند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است
مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است

مونا فرجاد، بازیگر و کارگردان «اتاقی در هتل» با اشاره به اینکه کمدی آثار سایمون در زندگی شخصیت‌های او جاری است، می‌گوید تمرکز خود را روی طبیعی بودن نقش‌‎ها فارغ از اغراق در بار کمدی آن‌ها گذاشته است.

|

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان یزد، شامگاه پنجشنبه 25 آبان به پایان رسید و با نظر هیئت داوران، از بخش صحنه‌‌ای، نمایش‌های «چشم‌های بسته از خواب» و «آیفون» و از بخش خیابانی، «اینا رو میبینی آقای رنگو» و «بی سقفی» به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

نظرات کاربران