در حال بارگذاری ...
مشهود محسنیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر خبرداد:

«کتاب اول تئاتر ایران» با دو نگارش انگلیسی و فارسی به‌صورت مجزا منتشر می‌شود

مشهود محسنیان از آماده سازی نخستین «کتاب اول تئاتر ایران» با سفارش انجمن هنرهای نمایشی ایران در دو نگارش انگلیسی و فارسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، مشهود محسنیان؛ نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها سرگرم جمع‌آوری کتاب اول تئاتر است، درباره این کتاب، گفت: این کتاب به سفارش انجمن هنرهای نمایشی ایران در دست تولید است .  اطلاعات کلی داشته‌های تئاتر ایران از نظر سخت‌افزاری جمع‌آوری و در این کتاب آورده شده است تا بتواند راهنمایی باشد و در اختیار افرادی قرار گیرد که تمایل دارند درباره موارد سخت‌افزاری تئاتر ایران همچون سالن‌های تئاتر، کتاب‌خانه‌ها، دانشگاه‌های تئاتر و چنین مسائلی اطلاعات داشته باشند.

محسنیان ضمن اعلام این مطلب که کتاب اول تئاتر می‌تواند مورد استفاده اهالی تئاتر و مخاطبان این هنر قرار گیرد، گفت: سعی کرده‌ایم به شیوه‌ای کتاب را طراحی کنیم که اطلاعات به‌صورت مختصر و مفید در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین تلاش کرده‌ایم اطلاعات این کتاب به‌روز باشد و مهم‌ترین مسائلی که مورد نیاز مخاطب عام و یا حتی مخاطب خاص تئاتر است، در آن گنجانده شود این اطلاعات شامل آدرس، شماره تلفن و راه‌های تماس اینترنتی مکان‌های تئاتری می‌شود.

این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که کتاب اول تئاتر امکانات سخت‌افزاری تئاتر در سراسر ایران را شامل می‌شود، گفت: همان‌طور که می‌دانید تمرکز اصلی نهادهای تئاتر در تهران است درنتیجه تمرکز این کتاب نیز بیشتر بر این بخش است اما ما تا آنجا که برایمان مقدور بوده است؛ یعنی اطلاعات در دسترس ما بوده است، به تئاتر شهرستان نیز پرداخته‌ایم؛ از جمله به سالن‌های فعال در حوزه اجرای تئاتر در شهرستان‌ها پرداخته شده است. این کتاب هم سالن‌های دولتی و هم سالن‌های غیر دولتی را در بر می‌گیرد.

مولف کتاب «تئاتر مینوی» درمورد پروسه آماده‌سازی کتاب اول تئاتر، گفت: از زمستان 1394 این پروژه آغاز شد. جمع‌آوری اطلاعات اولیه، حدود سه ماه به طول انجامید. سپس پروسه تحلیل این اطلاعات آغاز شد چون اطلاعاتی که جمع‌آوری شده بود، بسیار زیاد بود و باید حجم این اطلاعات را کاهش می‌دادیم. ناچار شدیم برخی از اطلاعات را در پروسه تحلیل حذف کنیم. همچنین شهرستان‌ها از دسترس‌مان خارج بودند و بودجه ما به اندازه‌ای نبود که بتوانیم شخصا به تمامی شهرستان‌ها مراجعه کنیم. درنتیجه ناچار شدیم در برخی از بخش‌ها، به یک‌سری اطلاعاتی که خود انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل هنرهای نمایشی در اختیارمان قرار می‌داد، بسنده کنیم.

وی در ادامه افزود: دوستان و همکارانی که در بخش امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی بودند، تلاش کردند و اطلاعاتی را برای ما فراهم کردند تا در فرصت بسیار کمی که در اختیارمان بود، بتوانیم این اطلاعات را داشته باشیم. البته همکاران بسیار زیادی داشتم که به من کمک می‌کردند. با اداره کل هنرهای نمایشی نیز همکاری بسیار خوبی داشتیم. این اطلاعات چندین بار مورد بازبینی کارشناسان اداره کل قرار گرفت و بسیاری از بخش‌های آن، تغییر کرد. قرار بود «کتاب اول تئاتر» اواسط تابستان 95 منتشر شود اما روند آماده سازی کتاب طول کشید تا به قوام و کیفیت مدنظر دوستان برسد.

حسینیان ضمن اعلام این نکته که هیچ‌یک از دست‌اندرکاران «کتاب اول تئاتر» اعتقاد ندارند این کتاب، کامل است، گفت: قرار نیست این‌طور باشد چون همان‌طور که می‌دانید اساسا کتاب‌های اول ادعای کامل بودن ندارند و شرایط همواره در حال تغییر است. یکی از دلایلی که این کتاب هنوز به چاپ نرسیده، این است که برخی تغییرات در شرایط سخت‌افزار تئاتر ایجاد شده بود که باید آن‌ها را لحاظ می‌کردیم. البته تمام این تغییرات اعمال شده در مقدمه کتاب نیز نوشته‌ام که این کتاب قرار است همواره به‌روز شود، هر اطلاعات جدیدی که از منبعی رسمی به دست ما برسد، اطلاعات جدید را اعمال می‌کنیم. افرادی که اطلاعات لازم را از منابع رسمی دارند، می‌توانند این اطلاعات را از طریق آدرس ایمیلی که در کتاب آمده است ارسال کنند تا در چاپ‌های بعدی کتاب مورد استفاده قرار گیرد.

 




نظرات کاربران