در حال بارگذاری ...
حضور بین‌المللی تئاتر ایران در شش ماه نخست سال 1395

18گروه تئاتر به خارج از مرزهای ایران رفتند

گروه‌های تئاتر به خارج از ایران رفتند و اتفاق‌های مهمی از نقالی در ترکیه تا تحکیم روابط با گرجستان و اجرای «هملت» در مهم‌ترین جشنواره منسوب به شکسپیر را رقم زدند

یکی از کارکردهای تئاتر، ارتباط برقرار کردن میان فرهنگ‌های مختلف است که بهترین نمود آن، اجرای عمومی نمایش‌ها در کشورهای مختلف چه به‌صورت اجرای عمومی و چه شرکت در قالب جشنواره‌ها است. ایران در چند سال اخیر در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است و بسیاری از گروه‌های تئاتر ایرانی به دور دنیا سفر کرده و نمایش‌های خود را به مخاطبان کشورهای مختلف ارائه کرده‌اند. در این گزارش به بررسی آثاری پرداخته‌ایم که در شش ماه نخست سال یا در کشورهای دیگر روی صحنه رفته‌اند و یا چنین برنامه‌ای را دارند.

«بیرون پشت در» نخستین اجرای خارج از ایران در سال 95

نمایش «بیرون پشت در»؛ نوشته ولفگانگ بورشرت به کارگردانی ایمان اسکندری به دعوت کمپانی اشتاتس تئاتر، 21 آوریل؛ برابر با دوم اردیبهشت‌ماه در آلمان رو صحنه رفت.

این نمایش که ابتدا از 24 آذر لغایت 14 اسفندماه 93 در تالار حافظ روی صحنه رفته بود؛ در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق شد جایزه اول بازیگری مرد، جایزه اول طراحی صحنه، جایزه اول طراحی لباس و جایزه ویژه این جشنواره را از آن خود کند.

البته کار این نمایش در ایران با اجرای سال 93 پایان نپذیرفت و گروه اجرایی «بیرون پشت در» این اثر را پس از بازگشت از آلمان، از شش خرداد تا 16 تیرماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد.

«مکبث» ایرانی در روسیه برگزیده شد

نمایش «مکبث» نوشته ویلیام شکسپیر و با طراحی، دراماتوژی و کارگردانی رضا ثروتی و تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری‌ماهر در روز بیستم می؛ برابر 31 اردیبهشت 95 در هفدهمین جشنواره «رنگین‌کمان» (Rainbow theater festival) سن‌پترزبورگ شرکت کرد و از سوی انجمن منتقدان تئاتر روسیه به‌عنوان نمایش برگزیده این جشنواره شناخته شد.

البته این اجرا، نخستین تجربه «مکبث» در فستیوال‌های خارجی نبود و پیش از این نیز در چند جشنواره بین‌المللی دیگر نیز شرکت داشته است. «مکبث» در ایران نیز موفق عمل کرده بود، این اثر که به‌عنوان برگزیده جشنواره دوازدهم تئاتر دانشگاهی و برنده جایزه ویژه هیئت‌داوران بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شناخته شده بود، در اجرای عمومی که در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر و مجموعه ایرانشهر داشت، با اقبال خوبی روبه‌رو شود.

جشنواره «رنگین‌کمان» به‌صورت سالانه در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود و برگزارکنندگان آن، بخشی از تمرکز خود را بر روی انتخاب نمایش با رویکرد مدرن گذاشته‌اند.

البته روسیه تنها کشوری نبود که رضا ثروتی و «مکبث» اش در آن اجرا شدند؛ این نمایش تیرماه امسال به‌همراه دو اثر ایرانی دیگر، «تا یک بشمار» اثر زهرا صبری و نمایش «پدران، مادران و فرزندان» اثر آرش عباسی به ایتالیا رفت تا در فستیوال «در دل ایران» (Cuore DI Persia) در بلونیا نیز اجرایی را تجربه کند. نمایش مکبث در این رویداد، دو اجرا در پنجم و ششم ژوئیه؛ پانزدهم و شانزدهم تیرماه تجربه کرد.

جشنواره «در دل ایران» (Cuore DI Persia) از ۲۹ ژوئن تا ۱۰ ژوئیه؛ از نهم تا بیستم تیرماه در تماشاخانه تئاتری دی ویتا شهر بلونیا ایتالیا برگزار شد و در این رویداد فرهنگی و هنری که هر سال در فصل تابستان برگزار می‌شود و امسال به ایران اختصاص داده شده، سه گروه تئاتری از ایران حضور دارند. درون‌مایه اصلی آثاری که در این جشنواره روی صحنه می‌روند و یا به نمایش درمی‌آیند پیرامون بازخوانی آثار کلاسیک، مهاجرت، جنگ و رویدادهایی که در منطقه خاورمیانه است.

نمایشی بر اساس رباعیات خیام و سفری دور دنیا

نمایش «تا یک به شمار» به کارگردانی زهرا صبری که در آن صبری طرحی را از رباعیات خیام گرفته است، داستان سه سرباز را حکایت می‌کند. این نمایش برگرفته از دوبیتی‌های خیام است که به‌صورت بی‌کلام اجرا می‌شود.

نمایش «تا یک بشمار» کاری از گروه تئاتر «یاس تمام» است که پیش از این در کشورهای سوئد، روسیه، فرانسه، پرتغال و اسپانیا به صحنه رفته بود.

البته اجرای بلونیا تنها اجرای خارج از ایران نمایش «تا یک به بشمار» در شش‌ماهه نخست سال 95 نبود، این نمایش ۱۳ آگوست؛ برابر با 23 مردادماه در جشنواره «فورد آنتونی موناکو» روی صحنه رفت. این اجرا از سوی زهرا صبری، به دنیا فنی‌زاده تقدیم شد

به گفته زهرا صبری، جشنواره تئاتر فورد آنتونی با رویکرد توجه به خلاقیت نو و معاصر و به دنبال تئاتر پرطرفدار است و در چهل و ششمین دوره برگزاری‌اش میزبان شش کمپانی شد که در این جشنواره هر هفته یک نمایش از یک کشور حضور و اجرا داشت.

آرش عباسی و نمایشی که سه زبانه شد

سومین نمایشی که در بلونیا حضور داشت، اثری از گروه تئاتر «موج» به سرپرستی آرش عباسی به‌نام «پدران، مادران و فرزندان» بود.

«پدران، مادران و فرزندان» نمایشی چند ملیتی است که با حضور بازیگرانی از کشورهای مختلف و به سه زبان فرانسوی، روسی و ایتالیایی اجرا می‌شود. این نمایش به رخدادهای سیاسی اجتماعی خاورمیانه با تأکید بر وضعیت مهاجران سوری، مردم کوبانی و موضوع داعش در اروپا می‌پردازد. نویسندگی، طراحی و کارگردانی نمایش «پدران، مادران و فرزندان» بر عهده آرش عباسی است. این نمایش برای نخستین‌بار در بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، آذرماه سال 94 در سالن سایه روی صحنه رفت و سپس در کشورهای مختلف اروپایی اجراهای خود را ادامه داد. «پدران، مادران و فرزندان» در زمان اجرا در ایران چهار بخش داشت و هر یک اپیزودهای آن به یکی از زبان‌های ایتالیایی، ‌فرانسوی، روسی و فارسی اجرا می‌شود و تنها بازیگری که در این نمایش به فارسی حرف می‌زند، لادن مستوفی است اما در اجرای بلونیای این نمایش چند ملیتی به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در دریافت ویزای لادن مستوفی، او موفق نشد ویزای سفر به ایتالیا را بگیرد و این نمایش بدون حضور او اجرا شد. این بازیگر در شرایطی امکان سفر به ایتالیا را پیدا نکرد که تمام پروژه‌های تصویری‌اش را به گونه‌ای تنظیم کرده بود که بتواند در اجرای این نمایش حضور داشته باشد اما به دلیل حضور نداشتن وی، بخش فارسی این نمایش حذف شده است.

مرشدی ایرانی و اجراهای فرامرزی

مرشد مهدی چایانی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکنون برای اجرای نقالی به کشورهایی چون تاجیکستان، اتریش و ترکیه دعوت شده است. آخرین اجرای نقالی که در خارج از کشور داشته است، در ترکیه بود که از ۲۶ اردیبهشت‌ماه تا دوم خردادماه در ترکیه چهار تک اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی در مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در آنکارا، برای دانش‌آموزان ایرانی مقیم آنکارا، دانشگاه سلجوق در قونیه و دانشگاه کریک کاله داشته است که این اجراها با اقبال بسیار خوبی مواجه شد.

مرشد چایانی در این مورد گفت: این اجراها به مناسبت بزرگداشت روز فردوسی بود و با این که این برنامه‌ها برای غیرفارسی زبان‌ها ترتیب داده شده بود و زبان فارسی زبان دوم این افراد به شمار می‌رفت اما استقبال از این اجراها بسیار خوب بود و مخاطبان این اجراها با اشعار شاهنامه ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند.

مرشد چایانی درباره شیوه اجرایش و انتخاب ابیات شاهنامه گفت: چون تک اجرا بودند برای همین در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه‌ای که برای هر اجرا در اختیار داشتم و به فراخور شرایط موجود و مخاطبان به‌صورت فی‌البداهه بخش‌هایی از شاهنامه را انتخاب کردم و در این اجرا بخش‌هایی از شاهنامه که مربوط به عبور سیاوش از آتش، سهراب و گردآفرید را برای حاضران اجرا کردم.

«هم‌هوایی» در یک ماه در سه کشور روی صحنه رفت

نمایش «هم‌هوایی» اوایل خردادماه ابتدا به ترکیه رفت تا در فستیوال تئاتر fabrika در استانبول روی صحنه رود و پس از آن، نهم و دهم جون؛ برابر با ۲۰ و ۲۱ خرداد در تئاتر bozar در بروکسل اجرای عمومی داشت و بلافاصله پس از آن ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ جون ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ خرداد این نمایش را در وین در جشنواره تئاتر festwochen اجرا کردند.

البته این تور، نخستین اجرای خارج از ایران نمایش «هم‌هوایی» محسوب نمی‌شود و این اثر با بازی ستاره اسکندری، الهام کردا و باران کوثری آبان‌ماه سال گذشته در تئاتر شهر پاریس Dela ville روی صحنه رفته بود.

نمایش «هم‌هوایی» در بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر جایزه اول بازیگری را برای ستاره اسکندری و الهام کردا، جایزه نویسندگی برای مهین صدری را به ارمغان آورد. افسانه ماهیان نیز جایزه بهترین کارگردانی را از انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر گرفت. این اثر در زمان اجرای عمومی نیز با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شده بود.

فرشیدی‌سپهر به‌تنهایی نمایشی را به آلمان برد

مهدی فرشیدی‌سپهر؛ نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان؛ ۱۲ تیرماه برای اجرای نمایش «بی‌چیز» به آلمان رفت. این اثر به مدت ۱۲ روز در لوویکس هافن و فرانکفورت اجرا شد. این اثر که تک پرسوناژ است، با نویسندگی و کارگردانی فرشیدی‌سپهر و با بازی او به صحنه می‌رود.

گرجستان و ارتباطی که جدی‌تر می‌شود

البته حضور در کشورهای خارجی تنها به گروه‌های تئاتر منحصر نمی‌شود. مهرداد رایانی؛ مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی، هفته اول مردادماه در جشنواره بین‌المللی تئاتر گرجستان حضور داشت و نسب به معرفی تئاتر ایران در این جشنواره اقدام کرد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر گرجستان از 17 تا 27 جولای؛ مطابق با 27 تیر لغایت ششم مردادماه در شهر پوتی گرجستان برگزار شد. نمایش «شنل قرمزی» به کارگردانی احسان شایان‌فرد نیز به‌عنوان نماینده‌ای از تئاتر ایران در این جشنواره روی صحنه رفت.

احسان شایان‌فرد در مقام نویسنده و کارگران با نمایش «شنل قرمزی» در بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهی ایران حضور داشت و این اثر را هفتم خردادماه سال گذشته در دو نوبت در تالار هنر سینما تئا‌تر اجرا کرده بود.

سال گذشته نیز مهرداد رایانی به‌همراه سعید اسدی، دبیر جشنواره تئاتر فجر، برای شرکت در شوکیس تئاتر گرجستان به این کشور رفته بود و در همان زمان نیز از ارتباط صمیمانه و علاقه‌مندی کمپانی‌های تئاتر گرجستان برای ارتباط بیشتر با تئاتر ایران سخن گفته بود که با سفر مهرداد رایانی در مردادماه امسال، این ارتباط تنگاتنگ‌تر شد.

مهرداد رایانی از انتشار نمایشنامه‌های ایرانی در گرجستان خبر داده است و تاکنون نمایشنامه‌هایی از محمد چرمشیر، بهرام بیضایی، امیر دژاکام، نغمه ثمینی و قطب‌الدین صادقی به زبان گرجستانی ترجمه و چاپ شده است.

«زندگی» و اجرای دو نمایش در آلمان

نمایش «مرز» که کار مشترک گروه تئاتر «زندگی» و کمپانی تئاتر آلمانی «نیونر پلس» است؛ با کارگردانی مشترک جعفر مهیاری و بریتا شرام و با بازی بازیگران ایرانی و آلمانی به‌مدت یک ماه در ایران اجرا شد و سپس از ۲۴ تیر تا چهارم مردادماه در آلمان روی صحنه رفت. «مرز» برای گروه سنی بزرگسال تولید شده و نمایشی بی‌کلام و متکی بر حرکت است.

البته برنامه گروه تئاتر «زندگی» به اجرای «مرز» محدود نمی‌شود و این گروه نمایش «تن‌ها» را نیز در همان بازه زمانی در آلمان اجرا می‌کند. این اثر، تک پرسوناژ است و با بازی سعید ابک روی صحنه می‌رود.

نخستین حضور ایران در بخش اصلی فستیوال «اونیون»

نمایش «شنیدن» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی از ۲۱ تا ۲۴ جولای؛ برابر با ۳۱ تیر تا سوم مردادماه در بخش اصلی هفتادمین دوره فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه روی صحنه رفت. این اثر یکی از بیست‌وچهار نمایش حاضر در بخش اصلی هفتادمین فستیوال تئاتر آوینیون است که در این فستیوال پنج اجرا را تجربه کرد.

برای اولین بار است که طی ۶۹ دوره گذشته برگزاری فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه، یک تئاتر ایرانی از سوی برگزارکنندگان، برای حضور در بخش اصلی دعوت شد که این مسئله، اتفاق ویژه و مهمی برای تئاتر ایران محسوب می‌شود.

در بخش اصلی هفتادمین دوره فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه که از ۶ تا ۲۴ جولای برگزار می‌شود، کارگردانانی چون الیور پای، آنجلیکا لیدل، مادالین لوران، عمر ابوسعدا، کارولین پاینر، توماس جولی، رائول کالکتیف، سوفیا ژوپیتر و... حضور داشتند.

تا کنون هنرمندانی نظیر آتیلا پسیانی، سیامک احصایی، کیومرث مرادی و رضا حداد و ... در بخش جنبی فستیوال تئاتر آوینیون آثار خود را به صحنه برده بودند ولی این برای اولین بار در تاریخ تئاتر ایران و همچنین فستیوال آوینیون است که یک اثر ایرانی در بخش اصلی روی صحنه می‌رود.

البته این جشنواره، نخستین حضور «شنیدن» در کشورهای خارج از ایران نیست، این نمایش پیش از این در سوئیس، هلند، آلمان، فرانسه و نروژ اجرا شده بود.

«هملت» کوآنتوم همچنان پرطرفدار

نمایش «هملت» با کارگردانی آرش دادگر به دعوت جشنواره «شکسپیر گدانسک» راهی لهستان شد و 15 مردادماه در این جشنواره روی صحنه رفت. در این جشنواره، تمام نمایش‌های پذیرفته شده تک اجرایی را در سالن شکسپیر گدانسک دارند. نمایش «هملت» توسط دبیر جشنواره در این رویداد دعوت شده بود.

نمایش «هملت» که برداشتی آزاد از نمایشنامه «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر است و نمایشنامه آن را شهرام احمدزاده نوشته است، موفق شده بود سه جایزه کارگردانی، طراحی صحنه و جایزه بزرگ سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را از آن خود کند. این اثر که اجرای عمومی خود را از اردیبهشت لغایت تیرماه 1393 تجربه کرده بود، پیش از این در میلان نیز پنج اجرا داشته است.

جشنواره شکسپیر گدانسک یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتری لهستان و جشنواره‌هایی است که براساس نمایشنامه‌های شکسپیر در اروپا برگزار می‌شود. این جشنواره از سال ۱۹۹۳ تاکنون برگزار می‌شود و امسال، بیستمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

این رویداد تئاتری که از سوی بنیاد تئاتر گدانسک برگزار می‌شود شامل برنامه‌های چون نشست‌های تخصصی، اجراهای صحنه‌ای و خیابانی و کارگاه‌های آموزشی است. در این رویداد جذاب‌ترین تولیدات کمپانی‌های تئاتر لهستان و دنیا که براساس نمایشنامه‌های شکسپیر خلق شده‌اند، دعوت و اجرا می‌شوند. در هر دوره بیش از ۲۰۰ کمپانی تئاتر مطرح دنیا حضور دارند و این حضور پررنگ زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا گروه‌های تئاتری برای همکاری‌های مشترک به تعامل برسند. به دلیل اهمیت این رویداد و سهم کارهای پژوهشی در آن در دنیا جشنواره تئاتر شکسپر گدانسک به‌عنوان آکادمی تابستانی شکسپیر شناخته می‌شود.

نمایش کودکانه ایرانی در ترکیه

گروه تئاتر «نقاب» با نمایش «قصه عروسک‌ها» اثر خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و با تهیه‌کنندگی جواد نوری در پنجمین دوره جشنواره تئاتر کودک ترکیه که از پنجم تا هشتم آگوست؛ برابر با ۱۵ تا ۱۸ مرداد در شهر ازمیر ترکیه برگزار شد، حضور پیدا کرد و در روز پنجم آگوست؛ 15 مردادماه در این جشنواره روی صحنه رفت.

البته این اجرا نیز نخستین حضور نمایش «قصه عروسک‌ها» در خارج از ایران نیست؛ این اثر سال ۱۳۹۳ در جشنواره رایان در کشور هند روی صحنه رفته بود و سپس ۲۱ شب در چهار نوبت در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد. اکنون و پس از دو سال «قصه عروسک‌ها» دوباره در یک جشنواره خارجی حضور یافت.

محمد عاقبتی و دو اجرا در آمریکا

نمایش «خاموشی» به نویسندگی آرامه اعتمادی و مهرنوش علی‌آقایی، با کارگردانی محمد عاقبتی و با تهیه‌کنندگی مؤسسه فرهنگی و هنری آرام‌آرت در مراسم اولین سالگرد این موسسه اجرا شد.

۱۰ بازیگر این نمایش، از میان هنرجویان مؤسسه آرام‌آرت که زیر نظر محمد عاقبتی در یک دوره ۴۵ روزه با عنوان «بازیگری و بداهه‌پردازی روی صحنه تئاتر» برگزار شد، انتخاب شده‌اند.

نمایش «خاموشی» با نام انگلیسی (Blackout)، 19 آگوست 2016؛ بیست‌ونهم مردادماه روی صحنه سالن چهارصد نفره آیزمن سنتر رفت. عاقبتی با همکاری مؤسسه نامبرده که در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایران در شهر دالاس مشغول است، در همین روز، نمایش «کنفرانس پرندگان» را برای کودکان و نوجوانان به روی صحنه برد.

«در» در آمریکا و سوئد

نمایش «در» اثر مهدی مشهور در بیست‌ویکمین فستیوال «فیرنج» در هفت نوبت اجرا شد. این رویداد هنری یکی از معتبرترین فستیوال‌های آمریکا است که شهرداری نیویورک آن را برگزار می‌کند. در این فستیوال که از 29 مردادماه آغاز شد، 10 گروه تئاتر از کشورهای مختلف و 70 گروه آمریکایی حضور خواهند داشت. سپس این اثر در «شیکاگو آرت سنتر» به مدت 10 شب اجرای عمومی خود را برگزار کرد.

مهدی مشهور نمایش «در» را با اعمال تغییراتی بر نمایش «در پروازهای خروجی بود که گم شد، ریحانه» آماده کرده است. «در پروازهای خروجی بود که گم شد، ریحانه» سال گذشته در سالن ارغنون به صحنه رفته بود، مشهور نام این نمایش را به «در» تغییر داده است.

البته کار نمایش «در» با این اجراها، به پایان نمی‌رسد، این تئاتر اواخر مهرماه در سوئد به صحنه خواهد رفت.

گروه مشهدی به روسیه رفت

هفتم سپتامبر، برابر با هفدهم شهریورماه، نمایش «خروس» کاری از گروه تئاتر «پل» نوشته محمد رحمانیان و با کارگردانی رضا احمدی از مشهد در هشتمین دوره «جشنواره تئاتر چخوف» در شهر یالتای روسیه روى صحنه رفت.

جشنواره تئاتر «چخوف» روسیه به‌صورت رقابتى بود و یازدهم سپتامبر اختتامیه آن در شهر «یالتا» برگزار شد.

نمایش جدید کوشک‌جلالی در آلمان روی صحنه می‌رود

نمایش «من نفرت نمی‌ورزم» که کاری از گروه تئاتر علی جلالی آنسامبل/کلن است را عزالدین ابوالعیش نوشته و علیرضا کوشک‌جلالی کارگردان آن است. این نمایش که با عواملی از کشور آلمان آماده اجرا شده است، تک پرسوناژ است و میشائیل مورگن اشترن تنها بازیگر این نمایش است. این نمایش در کلن آلمان روی صحنه رفت.

اجرای اول «من نفرت نمی‌ورزم» دوم سپتامبر؛ برابر با ۱۲ شهریور در تئاتر تیر روت شهر کلن و اجراهای بعدی سوم، نهم و دهم سپتامبر؛ برابر با ۱۳ و ۱۹ و ۲۰ شهریور، برگزار شد.

البته اجرای این نمایش هنوز پایان نیافته است. «من نفرت نمی‌ورزم» پنجم و ششم اکتبر؛ برابر با ۱۴ و ۱۵ مهر، بیست‌ونهم و سی‌ام نوامبر؛ برابر با نهم و دهم آذر و نهم و دهم دسامبر؛ برابر با ۱۹ و ۲۰ آذر نیز اجرا می‌شود. تمام اجراهای نمایش ساعت ۲۰: ۳۰ در تئاتر تیر روت شهر کلن است.

«مده‌آ» به میهنش بازمی‌گردد

ندا شاهرخی؛ کارگردان، مدرس تئاتر و مدیر هنری تماشاخانه فانوس، قرار است ۱۷ سپتامبر؛ برابر با بیست‌وهفتم شهریورماه تور نمایش «مده‌آ» را از یونان آغاز کند. ندا شاهرخی کارگردان این نمایش است و تهیه‌کنندگی آن بر عهده مرتضی یونس‌زاده است. او این بار قصد دارد با تغییراتی این اثر را در قالب یک تور در یونان اجرا کند. این نمایش تولید موسسه فرهنگی و هنری هنر پارس «فانوس» است.

نمایش «مده‌آ» محصول هشت کارگاه بازیگری تخصصی است که توسط مرکز برگزاری کارگاه‌های مستمر بین‌المللی موسسه فانوس هنر پارس برگزار شده است و بازیگران این نمایش هنرجویان این دوره‌ها هستند.

ندا شاهرخی پیش از این؛ ۲۹ اسفند ۹۴؛ ۱۷ مارس ۲۰۱۶ تور «مده‌آ» را در فرانسه برگزار کرده که این تور تا فروردین‌ماه ۹۵ به طول انجامیده بود.

«ترسا» به لندن می‌رود

نمایش «ترسا» نوشته هادی حوری و با کارگردانی علی امینی‌پور به فستیوال تئاتر لندن راه پیدا کرده است و 18 سپتامبر، برابر با 28 شهریورماه به‌عنوان نمایش اختتامیه فستیوال تئاتر لندن در سه سانس روی صحنه می‌رود.

جشنواره لندن نخستین حضور «ترسا» در خارج از ایران نیست، این اثر پیش از این اجراهای بسیار موفقی را در منچستر پشت سرگذاشته بود و نظر بسیاری از منتقدین و دانشگاهیان این شهر را به خود جلب کرده است. البته نویسنده این نمایش از اجرا در جشنواره نیویورک، اجرای عمومی در آمستردام و اجرا در فستیوال برلین به‌عنوان برنامه‌های آینده «ترسا» نام برد.

متن «ترسا» به‌صورت دوزبانه نوشته شده است و در محتوای اثر به اشتراکات بین‌المللی ایران با دیگر کشورهایی که عشق را در آثار نمایشی خود گنجانده‌اند، توجه شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران