در حال بارگذاری ...
گفت وگو با میٍثم زندی مدیر انجمن هنرهای نمایش مازندران و دبیر جشنواره تئاتر استانی مازندرران

معرفی جوان های با انگیزه محصول برگزاری جشنواره تئاتر استانی است

جشنواره های استانی همواره مکانی برای بروز و ظهور استعدادهای جدید بوده اند و جشنواره استانی مازندران یکی از قدینمی ترین و اثر گذارترین جشنواره های استانی درکشورمان است. میثم زندی مدیر با انگیزه و  اکتیو جشنواره استانی ، سالها است در حوزه تئاتر در مازندران فعالیت می کند. با او در باره برگزاری جشنواره گفت وگویی انجام داده ایم.

جشنواره استان مازنداران به چه میزان توانسته در بحث رشد و توسعه تئاتر اثر گذار باشد؟

جشنواره تئاتر استانی برآیند فعالیت های تئاتر استان در طول یک سال است .و به نوعی شهریور و اوایل مهر عید تئاتری بچه های استان است .در طول سال تلاش می کند ، متن می نویسند ، تمرین می کنند و اتودهای مختلف را روی کارشان انجام می دهند. در نهایت با فرآیند اجرا به نتیجه می رسند. در ادامه  برای حضور در جشنواره ارائه و بهترین ها انتخاب می شوند. این رقابت برای حضور در جشنواره تئاتر فجر باعث می شود در طول سال گروهها دارای برنامه ریزی مدونی بشوند. به همین دلیل تلاش همه گروه ها براین نکته استوار می شود که کیفیت کارشان را بهتر و بیشتر کنند .. تمام این  عو.امل باعث می شود همه گروهها سازماندهی شده تر رفتار کنند . بنابراین موقعی که عامل انگیزشی وجود داشته باشد  ، جوانها بسیار با انگیزه و قدرت تلاش می کنند تا بهتر دیده شوند . در خلال برگزاری جشنواره استانی  همواره با جوانهای با انگیزه ای روبه رو می شوید که جشنواره تلاش می کنند تجربه های جدیدی را در کارشان مورد استفاده قرار بدهند .البته کارهایشان ایراداتی هم دارد . اما با جوانی و استمرار در کارشان این ایرادات را از بین می برند .

 

بیست و شتمین دوره جشنواره استانی چه ویز‍گی های جدیدی دارد؟

 مهم ترین وی‍زگی حضور تعدادی جوان زیر 25 سال  است که امید آینده تئاتر استان هستند. این نشان می دهد نسل جوان با انگیزه ای کار جدیشان را در تئاتر استان شروع کرده اند. البته این جوانها برای رسیدن به موفقعیت نیاز به تلاش و آموزش  دارند.

 

چه برنامه های حمایتی از این جوان ها طراحی کرده اید؟

دو ماهی است که انجمن هنرهای نمایشی استان کار جدیش را شروع کرده و تنها استانی هستیم که اداره کل ارشاد برگزاری جشنواره را به انجمن واگذار کرده است . در این مدت طبق رسالتی که در انجمن داریم به حمایت از جوانها پرداخته ایم . بنابراین در این مدت ورک شاپ های مختلف آموزشی برگزار کرده ایم و آخرین این ورک شاپ ها با حضور یاسر خاسب وبهزاد صدیقی در حوزه بازیگری و ادبیات نمایشی برگزار شد.

 

 استقبال از این ورک شارپ ها چگونه بود؟

خیلی خوب بود و بچه های تئاتر استان مازندران رویکرد نوینی به هنردارند و این رویکرد در سایر بخش ها هم قابل بازخوانی است . سردمدار هنرنوین شعر و ادبیات ایران نیما یوشیچ مازندرانی است .  بنابراین هنر در مازندران دارای غنای زیادی است . از کنار نیما  شاملو ، اخوان و سایرین به شعر نوی ایران معرفی شدند . روابط گسترده فرهنگی با کشورهمسایه ( شوروی) یکی از دلائل این رشد فرهنگی است.

 

آیا برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی برنامه ریزی های خاصی انجام داده اید؟

بله ، هدف گذاری مشخصی برای برگزاری جشنواره داریم . جشنواره قدمتی سه دهه ای دارد و کارگردانها متناسب با اهداف جشنواره شروع به تولید اثر می کنند .

 

این هدف گذاری ها بر اساس چه اهدافی پیگیری می شود؟

در بخش تنظیم فراخوان به به هدف گذاری ها پرداخته شده است . در کنارش باید با کارشناسان هنری شهرستانها به یک وفاق نظر برسند . تلاش می کنیم میان کارشناسان هنری استان ، کارشناسان  مسئول تئاتر استان و دفاتر انجمن ها و مسئولین انجمن استان این هماهنگی برای اعتلای تئاتر استان صورت بگیرد . نباید این گونه باشد که تمام استعدادهای تئاتری یک شهر برای بازگشت سرمایه بروند به سمت اجرای تئاترهای جنگ شادی .البته این رویکرد به عملکرد هنرمند ربط چندانی ندارد و بیشتر مرتبط است با مسئول هنری شهر مربوطه . زیرا برنامه درستی برای استفاده ار توان بچه های تئاتر شهرش انجام نداده است . بدون وفاق نمی توانیم به توسعه در تئاتر دست یدا کنیم.

 

 اغلب آثار شرکت کننده در جشنواره تئاتر استانی از متن های معروف نویسندگانی نظیر چیستا یثربی ، اکبر رادی و غیره استفاده کرده اند. آیا برنامه ریزی ندارید تا کارگردان های جوان از متن ارز‍ینال خودشان برای اجرای نمایش استفاده کنند؟

ببینید نویسندگانی که بتوانند در این حوزه کار کنند تعدادشان محدود است و باید با ایجاد رقابت در آنها ایجاد انگیزه کنیم . در حدود سی فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی در سطح استان وجود دارند . اما تولید اثر نمی کنند و اگر تعدادی شان هم اثر تولید کنند کسی به آنها اعتماد نمی کند که از متنشان برای اجرای تئاتر استفاده کنند . بنابراین با ایجاد انگیزه و وضع قوانینی نظیر اینکه آثاری برای جشنواره استانی انتخاب می شود که بر اساس متن های بومی استان باشند . این فرصت را برای بومی کردن نمایش ها فراهم کنیم.  یا در کنارش فستیوال و مسابقه نمایش نامه نویسی برگزار کنیم . موقعی که نویسنده متوجه شود کارش ارزش گذاری و فرصت اجرا را به دست می اورد تلاش می کند با خلق اثر در جایگاه بهتری قرار بگیرد و مترصد برگزاری چنین فستیوالی در آینده نزدیک هستیم.

 

چقدر انتخاب آثار امسال به وی‍زگی هایی که در فراخوان مبنی بر بومی بودن و ارائه سبک الگوی زندگی ایرانی – اسلامی و غیره توجه شد؟

معتقدم تئاتر هر استان باید برآیند فرهنگ همان استان باشد . اثری را می بینید که کارگردانش متنش را بر اساس داستان های سریال های شکبه جم نوشته است و در درونش از عشق های مثلثی استفاده کرده است . این نوع  نمایش ها ربط و سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد و حتی بد آموزی هم دارد. این دوستان کارگردان با یک نگاه سهل الوصول شب در منزلش نشسته و از یک سریال مبتذل ماهواره ای کپی برداری کرده است. همرمندی که در استان مازنداران زندگی می کند باید از زیست بومش محل زندگیش ( دریا ، جنگل و شالیزار و باران ، مه ، رطوبت والبرز) در اثرش استفاده کند .

 

 گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران