در حال بارگذاری ...
گفت و گو با «رضا احمدی» کارگردان نمایش «خروس»

وقتی «خروس ایرانی» در روسیه درخشید!

نمایش «خروس» به نویسندگی «محمد رحمانیان» درهشتمین جشنواره تئاتر چخوف روسیه اجرا شد و خوش درخشید. این نمایش به مدت ۶۰ دقیقه با بازی نرگس آمنده، سعید توکلی، محبوبه سلطانی و آرش تبریزی هفتم سپتامبر برابر با ۱۷شهریور ماه سال جاری در شهر یالتا روسیه به اجرا در آمد

نمایش خروس کاری از گروه تئاتر «پل» است که سوابق اجرا در کشورهای فرانسه و انگلستان نیز در کارنامه این گروه به چشم می‌خورد. گفت‌و‌گوی ما را با کارگردان این نمایش بعداز اختتامیه این جشنواره در روسیه را باهم می‌خوانید؛

 

- ازشکل گرفتن و آغاز ایده نمایشنامه «خروس» تا به روی صحنه آمدن این نمایش کمی توضیح دهید.

 

سال91 بود که قصد داشتم نمایش «خروس» را کار کنم، شرایط مهیا نبود و گروه بازیگری که مدنظرم بود، تکمیل نمی‌شد به هرحال در سال 93 شرایطی که می‌خواستم و بازیگرانی که مدنظرم بود، فراهم شد و پس از 4ماه تمرین مستمر، در شهریور 93 آماده اجرا شد.

 

- این نمایش درمقاطع مختلف چه اجراهایی داشت ودرنهایت چگونه به جشنواره روسیه راه یافت؟

 

در شهریور93 در سالن بهار مشهد این نمایش یک ماه روی صحنه بود و پس از آن در مرداد 94 در تهران و در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی 15شب اجرای عمومی داشتیم. در اواخر سال94 نیز برای شرکت در جشنواره تئاتر چخوف روسیه ثبت‌نام کردیم و این نمایش پذیرفته شد .

 

- ازنحوه برخورد مخاطبان و داوران با اجرای نمایش در روسیه بگویید.

 

بازخورد نمایش شگفت‌انگیز بود. به طوری که داوران جشنواره که از کارگردان‌ها، نمایش‌نامه‌نویس‌ها و تهیه‌کنندگان بزرگ روسیه بودند، هرباری که بازیگران نمایش را می‌دیدند از اظهار شوق و شعف خود در مورد بازی‌ها هیچ ابایی نداشتند. همین‌طور تماشاگران و دیگر شرکت‌کنندگان که پس از اجرای نمایش بسیار اظهار لطف و شگفتی می‌کردند. در خصوص، نمایش‌نامه هم به همین شکل. در بازدیدی که ازخانه چخوف داشتیم، رئیس خانه موزه چخوف، نام نمایشنامه‌نویس این اثر را ازمن پرسید و توضیح دادم که نام ایشان «محمد رحمانیان» و ازبزرگان نمایشنامه‌نویسی ایران است.

 

- اجرای نمایش خروس درمقایسه با سایر اجراهای کشورهای دیگر از چه ویژگی و چه نقاط ضعفی برخوردار بود؟

 

باید اقرار کنم که ما از لحاظ تکنولوژی صحنه و همچنین نظم و انضباط گروهی، از گروه‌های کشورهای دیگر مثل روسیه و آلمان عقب هستیم. همین‌طور در نورپردازی؛ برای مثال طی 6 الی 7 ساعت دکوری خارق‌العاده را مهیا می‌کردند که غیرقابل باور بود و یا شاهد اجراهایی 3 الی 4ساعته بودیم که 2 تا 3 بارتغییر دکور در این نمایش‌ها انجام می‌شد. البته بعد مسافت و محدودیت‌های ما در اجرایی شدن همه آنچه مد نظرداشتیم، بی‌تاثیر نبود. اما در بازیگری و نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی هیچ کم و کسری نداشتیم و دیدید که در بازیگری و کارگردانی بر اساس شیوه استانیسلاوسکی، سرآمد جشنواره، آن هم جشنواره‌ای بزرگ در کشور استانیسلاوسکی، شدیم که افتخاربزرگی است.

 

- به اعتقاد شما درجشنواره‌های بین‌المللی اجراهای نمایش‌های ایرانی چه تاثیری برروی تئاتر کشورمان می‌تواند داشته باشد؟

 

به اعتقاد من، اینکه ما دور خودمان بچرخیم و در یک حلقه بسته و کوچک، آثار یکدیگر را ببینیم و تشویق و نقد کنیم تا یک حدی جواب خواهد داد. اما اگر پس از آن پا را فراتر نگذاریم و از کشف جهان‌های بزرگتر بهراسیم، دانش، هنر و آگاهی ، که همه ی داشته‌های یک هنرمند است، روز به روز ناکارآمدتر خواهد شد؛ به خصوص در دنیای پر سرعت و گسترده امروز ما.

 

- با توجه به درخشش این نمایش برنامه‌های آینده این گروه برای نمایش خروس چیست؟

 

در صدد حضور در یک جشنواره معتبر در اروپا با همین نمایش هستیم البته با تلاشی بیشتر و اجرایی بهترو البته بنا بر تعهدی که به یکی از حامیان نمایش داریم، چهاراجرا نیز در شهر انزلی خواهیم داشت.

 

- حرف پایانی!

 

به هرحال امیدوارم برای گروه‌های تئاتر مظلوم مشهد که به واسطه روابط پیدا و پنهان بسیاری که وجود دارد و آن ها را درحاشیه قرار داده است نیز شرایط خوبی فراهم شود. استعدادهای زیادی وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل عدم وجود سیستم شایسته سالاری آن چه که باید، اتفاق نمی‌افتد، تا جایی که استعدادهای زیادی حرام می‌شوند یا مجبورند تئاتر را فراموش کنند و یا مهاجرت کنند.




نظرات کاربران