در حال بارگذاری ...
سکینه عرب‌نژاد به ایران تئاتر گفت:

«بدن و اشیا» و ارتباط تئاتر و باستان‌شناسی

مسئول برگزاری کارگاه‌های «بدن و اشیا» ضمن اعلام برنامه دقیق این کارگاه‌ها از ارتباط جامعه‌شناسی، باستان‌شناسی، پرفورمنس و تئاتر گفت

به گزارش ایران تئاتر، مرکز مطالعات قشقایی از 29 شهریورماه در اختیار گروه تئاتر «زا» از شهر کرمان قرار گرفته است. این گروه در کنار اجرای نمایش «روایت عاشقانه» اثر بابک دقیقی، کارگاه «بدن و اشیا» را نیز برگزار می‌کنند. سکینه عرب‌نژاد؛ مسئول برگزاری این کارگاه‌ها و مشاور پروژه گروه تئاتر «زا» درمورد شرکت در این برنامه، گفت: گروه تئاتر «زا» از ابتدا روی پروژه بدن کار می‌کرد و این مسئله در کار اعضای قدیمی این گروه مشهود است. زمانی‌که پروژه و برنامه مرکز مطالعات قشقایی مشخص شد، دریافتیم که این پروژه در راستای فعالیت‌های گروه «زا» است و در آن شرکت کردیم.

عرب‌نژاد درباره پروژه «بدن و اشیا» گفت: قرار است کارگاه‌هایی برگزار کنیم که در آن‌ها ارتباط فعالیت‌های مختلف ازجمله جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، باستان‌شناسی و ... را با متن و بازیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی برنامه این کارگاه‌ها را اعلام کرد: این کارگاه‌ها ر دو نوبت؛ صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شوند؛ کارگاه‌های بعد از ظهر، ساعت 16 آغاز می‌شود. برنامه این کارگاه‌ها به این صورت است که چهارم مهرماه کارگاه‌های «زیست‌شناسی بازیگری» با حضور امیر دژاکام، پنجم و ششم مهرماه «روش‌های مواجهه با نمایشنامه» با حضور فارس باقری، هفتم مهر، «آشکارسازی با بدن و اشیا، پنهاان‌سازی با کلمات» با حضور محمد چرم‌شیر، هشتم مهرماه، «مفهوم «بدن فراروزمره» در اندیشه‌های یوجینیو باربا» با حضور یدالله آقا عباسی، یازددهم مهر، «بدن به مثابه شی در مواجهه با مدرنیته» با حضور لیلا پاپلی، دوازدهم و سیزدهم مهر «زمان و مکان در هم نشینی بدن و اشیا» با حضور فرهاد مهندس‌پور و چهاردهم مهرماه «شی و اجرا» با حضور عبدالرضا قراری برگزار می‌شوند.

وی در ادامه افزود: از یکم لغایت نهم مهرماه، ساعت 10 صبح، کارگاه «ترکیب‌بندی، بدن‌مندی و اجرا» توسط بابک دقیقی؛ سرپرست گروه تئاتر «زا» برگزار می‌شود. همچنین کارگاه‌هایی در مورد اتودهای اجرایی بر مبنای داستان «زوال خاندان آشر» نوشته ادگار آلن‌پو با حضور لیلا پاپلی و بابک دقیق در دو روز برگزار می‌شود که یازدهم مهر، کارگاه «بازیگر، بدن و شبکه‌ی از اشیا»و دوازدهم مهرماه کارگاه «شی شدگی بدن و ویرانگی» در همین راستا برگزار می‌شوند.

مترجم نمایشنامه «جوانی از آتلانتا» درمورد حضور لیلا پاپلی در این برنامه، گفت: لیلا پاپلی باستان‌شناس و از دوستان قدیمی است که در حوزه باستان‌شناسی معاصر فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است و بر روی پروژه «بدن» بسیار کار کرده است که از آن جمله می‌توان به «زلزله بم، ویرانی من»، «بدن در زندگی روزمره» و ... نام برد. بحث پرفورمنس و باستان‌شناسی که حیطه فعالیت لیلا پاپلی است، بسیار جالب است. کارگاه «بدن به مثابه شی در مواجهه با مدرنیته» به بحث تئاتر، رویکردی باستان‌شناختی دارد.

این هنرمند عرصه تئاتر در مورد برنامه‌های آینده گروه تئاتر «زا» گفت: این گروه با سرپرستی بابک دقیقی در دو بخش هنری و علوم انسانی فعالیت می‌کند. در مطالعاتمان که شامل ترجمه هم می‌شود، دریافتیم تجربیاتی در مورد بدن در حوزه جامعه‌شناسی صورت گرفته است؛ اما بخشی که تحت عنوان «بدن و اشیا» به جامعه‌شناسی، باستان‌شناسی، پرفورمنس و تئاتر بپردازد وجود ندارد. حتی تا آن‌جا که تحقیق کردیم، به این بخش در سایت‌های انگلیسی‌زبان نیز بر نخوردیم. البته این پروژه، به‌نوعی آزمون و خطا است و کار ما با پایان یافتن برنامه در مرکز مطالعات قشقایی تمام نمی‌شود بلکه این پروژه تازه از زمانی‌که کارگاه‌های ما به پایان برسند، آغاز می‌شود و طبیعتا دست به تحقیقات و تجربیات دیگری در این حوزه خواهیم زد.




نظرات کاربران