در حال بارگذاری ...

توضیحات مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان درباره توقف اجرای یک نمایش

علیرضا غفاری سه نکته را درباره توقف اجرای نمایش «سیه‌نامه باستان» اثر هادی حوری مطرح کرد

به گزارش ایران تئاتر؛ علیرضا غفاری؛ مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان ایران در پاسخ به مصاحبه هادی حوری؛ کارگردان نمایش «سیه‌نامه باستان» با ایران تئاتر درباره شرایط اجرای تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر با عنوان «دلایل توقف اجرای سیه‌نامه باستان»، نامه‌ای را در اختیار ایران تئاتر قرار داده است:

نخست: اصلی‌ترین دلیل اتمام اجراهای نمایش «سیه‌نامه باستان» علیرغم احترام به کارگردان اثر و تلاش ارزشمند اعضای گروه، عدم فروش حداقلی نمایش با توجه به مقررات کف‌فروش مصوب شورای سیاست‌گزاری تماشاخانه انتظامی بوده است که به عنوان یکی از شروط ابتدایی اجرای آثار نمایشی به اطلاع کارگردان رسانده شده و در متن قرارداد به آن اشاره شده است.

مقررات کف‌فروش در تماشاخانه استاد انتظامی فروش حداقل یک‌سوم ظرفیت یعنی 20 قطعه بلیط در هر اجرا می‌باشد و چنانچه طی 6 اجرا گروه قادر به رعایت کف‌فروش یعنی فروش 120 قطعه بلیط نباشد اجرای اثر یک هفته تقلیل پیدا می‌کند و فصت اجرا به گروه دیگری سپرده می‌شود.

لطفا به آمار فروش «سیه‌نامه باستان» دقت بفرمایید: 46 مخاطب بلیت 10 هزار تومانی، 28 دمخاطب بلیت 15 هزار تومانی، جمعا 74 نفر با خرید بلیت به تماشای نمایش نشسته‌اند. یعنی میانگین فروش این نمایش در 12 اجرا روزانه 6 تا 7 قطعه بلیت جمعا 880 هزار تومان بوده است!!! یعنی یک‌دهم ظرفیت تماشاخانه! و جالب اینجاست حتی اعضاء گروه این نمایش در برخی اجراها از سهمیه بلیت میهمان به‌صورت کامل استفاده نکرده‌اند! و اجرای مورخ 7 شهریورماه حتی یک قطعه بلیت فروخته نشده است!!! این در حالی است سالانه بیش از 300 گروه نمایشی متقاضی اجرا در این تماشاخانه، هستند که حتی علیرغم میل باطنی و 3 اجرای تماشاخانه حداکثر 30 گروه نمایشی موفق به اجرا می‌شوند.

دوم: ایشان در مصاحبه مذکور یکی از دلایل عدم جذب مخاطب را سه اجرایی بودن تماشاخانه و همچنین تداخل زمانی در برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی برشمردند که در این خصوص لازم به ذکر است جناب حوری پیش از عقد قرارداد از بازه زمانی، روزشمار جشنواره و نحوه چیدمان اجراها به‌ویژه مقررات کف‌فروش آگاهی کامل داشته و شرایط مذکور را نیز تایید کرده بودند. حال بعد از اعلام پایان نمایش «سیه‌نامه باستان»، خود را مبرا از تمامی این دانسته‌ها دانسته و عدم موفقیت اجرا و استقبال مخاطب را بدون در نظر گرفتن کیفیت و کاستی‌های اجرا صرفا متوجه نحوه برنامه‌ریزی مجموعه دانسته‌اند!!! که البته این رفتار با توجه به شخصیت حرفه‌ای ایشان بیشتر موجب حیرت دست‌اندرکاران این مجموعه شد. استقبال نسبی مخاطبان از نمایش دیگری در همین بازه زمانی گواه این مدعاست که شکست حرفه‌ای نمایش «سیه‌نامه باستان» بیشتر متوجه خود اثر است تا حواشی آن.

سوم: کارگردان نمایش «سیه‌نامه باستان» در بخش دیگری از مصاحبه خود تصمیمات غیر مدبرانه مجموعه را باعث نابودی گروه‌های نمایشی برشمرده‌اند، این در حالی است که مجموعه اقدامات تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران و همچنین تماشاخانه ایرانشهر به‌ویژه حذف 20 درصدی حق‌السهم تماشاخانه ایرانشهر حکایت از حمایت قاطعانه مسئولان امر در این نهاد فرهنگی دارد.

در پایان همچنان که پیش‌تر نیز بیان گردیده شد این مجموعه علی‌رغم میل باطنی و تنها برای تنویر افکار عمومی به این سه مورد اکتفا نموده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

نظرات کاربران