در حال بارگذاری ...
اجرای پرفورمنس «آتش بیار» در گالری آریانا

تقدیم اجرا به موسسه حمایت از هنرمندان سرطانی

پرفورمنس آرت «آتش‌بیار» با طراحی هنری محمدرضا میرزا محمدی و طراحی و کارگردانی افروز وزیر پور فردا ۴ مهرماه ساعت ۱۹ در گالری آریانا اجرا می‌شود.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، پرفورمنس «آتش‌بیار» که با نگاهی به اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های فارسی طراحی‌شده است فردا 4 مهرماه ساعت 19 در گالری آریانا اجرا می‌شود.

افروز وزیر پور که طراحی و کارگردانی این پرفورمنس را عهده دار است درباره این اثر می گوید: این پرفورمنس از مجموعه پرفورمنس هایی است که گروه ما بر اساس ضرب‌المثل‌های فارسی طراحی کرده است. سال گذشته نیز با همکاری نادر مشایخی و هما ارکانی در گالری بوم پرفورمنس «آفتابه‌لگن هفت دس» اجرا شد. در این اجرا «آتیش بیار معرکه» با توجه به ریشه این اصطلاح که مربوط به نوازندگان معرکه‌گیر بوده طراحی‌شده است .

وی درباره هدف این گروه از اجرای پرفورمنس بر اساس اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های ایرانی نیز ادامه می‌دهد: هدف ما بیش از هر چیز جا انداختن فرهنگ پرفورمنس در ایران است و معتقدیم درواقع پرفورمنس آرت همان معرکه‌گیری‌های قدیم ایران است. کاربر پایه‌ی اصطلاحات ایرانی وضرب المثل های فارسی برای مخاطبان جذابیت خود را دارا است.

وی درباره شیوه اجرایی این پرفورمنس نیز می‌گوید: ما در این اجرا موسیقی به معنای ایجاد سروصدا با سازهای کوبه‌ای راداریم اما ملودی خاصی توسط موسیقی دنبال نمی‌شود اما به شکلی غافلگیرکننده نوازندگان به اجرا اضافه می‌شوند و حضور آن‌ها دعوت‌کننده مخاطب به مشارکت با گروه است. ضمن اینکه ریشه این ضرب‌المثل «آتش‌بیار» اساسا از نوازندگان دوره‌گرد می‌آید که در میانشان فردی بوده که خیلی هم به چشم نمی‌آمده اما وظیفه داشته ساز گروه را در سرما و گرما برای نواختن درست کند و این کار را با آتش انجام می‌داده و ساز آن‌ها را گرم می‌کرده است.

در این پرفورمنس در گوشه دیگر سالن نیز ساغر مسعودی به نقاشی بداهه مشغول خواهد بود.

عوامل اجرایی پرفورمنس «آتش‌بیار» طراح هنری محمد رضا میرزا محمدی، طراح و کارگردان افروز وزیر پور، طراح حرکات ایده طالبی، مشاور کارگردان شقایق کمیلی، گروه حرکت چهرزاد شیخ‌الاسلام، مجری طرح و تهیه‌کننده حسام‌الدین قندی، اجرا گران شنیداری گروه ریژنه به سرپرستی شادی غلامی، مدیریت مجموعه پیش رو امین بیگی هستند.

گفتنی است با توجه به محدودیت مکان و تک اجرا بودن اثر تعداد محدودی بلیت این پرفورمنس از طریق سایت تیوال قابل‌خرید است.

این اجرا  45 دقیقه به طول می‌انجامد و گروه اجرایی این اثر را به موسسه خیریه«هومن» که حامی هنرمندان مبتلابه سرطان است تقدیم کرده‌اند.

 




مطالب مرتبط

محسن حسینی: هنر پرفرمنس نیازی به معادل‌سازی ندارد

محسن حسینی: هنر پرفرمنس نیازی به معادل‌سازی ندارد

محسن حسینی، مدرس و پژوهشگر تئاتر با انتقاد از این‌که واژه پرفرمنس نیاز به معادل‌سازی و ترجمه ندارد، گفت اگر سه ضلع آکادمی و آموزش، اجراهای نمایشی و منتقدان تئاتر تقویت شوند، شاهد اتفاقات خوبی در هر ژانر تئاتری خواهیم بود.

|

نظرات کاربران