در حال بارگذاری ...
بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی برگزیدگان خود را شناخت

معرفی دوبارگی و کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو

برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با اعلام نتایج آرا هیئت داوران معرفی شدند.

به گزارش ایران تئاتر- تبریز، با اعلام نتایج آرا هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی دو نمایش «دوبارگی» و «کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» از این استان به جشنواره بین المللی فجر معرفی شدند.

 

تئاتر فرصتی برای با هم زیستن

مدیر انجمن نمایش کشور  که در این مراسم حضور داشت گفت: تئاتر فرصتی برای با هم زیستن و حرفه ای بودن است، این حرفه ای بودن را با هیچ چیز نمی توان جایگزین کرد و امیدوارم روزی به نقطه ای برسیم که به همدیگر در تعالی تئاتر کشور کمک کنیم.

ارمغان بهداروند در آئین اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه انجمن هنرهای نمایشی در سال 94 آیین نامه انتخاب آزاد را برگزار کرد، افزود: بابت اعتماد اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به انجمن نمایشی بسیار خرسندیم و امروز جواب رای و اعتماد به این بخش را گرفتیم.

وی تصریح کرد: دلیل اصرار بر ثبت گروه های نمایش این است که امکان ظهور استعدادها و حرفه ای شدن را رقم بزنیم.

بهداروند گفت: نباید با خودمان قهر کنیم، باید با برداشتن نقاب های اعتراض آمیز وضع موجود را واقع بینانه نقد کنیم و از یاد نبریم همانطور که هیچ اثری کامل نیست، هیچ برنامه ای هم بی عیب و نقص نیست، پس بهتر است همدیگر را تاب بیاوریم و برای ارتقای هنر تئاتر بکوشیم.

 

جشنواره تبریز از نظر نظم قابل تقدیر بود
داور بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: آثار اجرا شده در این دوره شایسته جایگاه فرهنگی و تئاتر تبریز نبود و من حقیقتا انتظاری فراتر از این داشتم. با توجه به سبقه فرهنگی و قدمت تئاتر در این شهر، متاسفانه کیفیت آثار اجرا شده نسبت به توقع من از تئاتر تبریز و توانایی بالای هنرمندان آن پائین بود.
وی کیفیت برگزاری جشنواره، بخش داوری، عملکرد کارکنان و انجمن نمایش استان را بسیار منظم و قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: این همان انتظاری است که من از تئاتر استان آذربایجان شرقی داشتم،هنرمندان تئاتر در برگزاری هرچه بهتر جشنواره دست به دست هم داده و بهترین شیوه مدیریتی را ارائه کردند.
نریمانی، یکی از نکات مثبت این جشنواره را مدیریت و برگزاری توسط خود هنرمندان دانست و گفت: جشنواره بیست و هشتم تئاتر استانی برای اولین بار بدون دخالت بخش دولتی و توسط خود اهالی تئاتر آذربایجان شرقی برگزار شد، نکته بسیار مهمی است که این توانمندی و روحیه مدیریت و هنر توامان با این کیفیت بالا در بدنه تئاتر استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: امیدوارم روزی برسد که همه جشنواره ها و حتی اجراهای عمومی با برنامه ریزی و حمایتهای بخش خصوصی و هنرمندان برنامه ریزی و اداره شود.
نریمانی تصریح کرد: برای من به عنوان نمایشنامه نویس سخت است که می بینم در یک جشنواره از نمایشنامه های بومی خبری نیست، متن و نمایشنامه نویسی به عنوان بخش اساسی جشنواره تئاتر بخصوص در جشنواره های منطقه ای اینطور غریب افتاده و حتی بین خود اهالی تئاتر جدی گرفته نمی شود.
وی افزود: تبریز از شهرهایی است که ما انتظار داریم نمایشنامه خوب و قابل طرح در سطح کشور و حتی در دیگر شهرها و جشنواره ها ارائه کند، نه اینکه آثاری از دیگر شهرها برای اجرا به جشنواره استانی خود بیاروند.
این استاد برجسته تئاتر کشور گفت: در دوره های مختلف در جشنواره های استانی، منطقه ای و فجر کار بچه های تبریز را دنبال کرده ام، معمولا کارهای موفق و نمایشنامه های خوبی از این شهر دیده ام، متاسفانه امسال خبری از این آثار نبود، تعداد نمایشنامه های بومی خیلی کم بود، در دیگر استانها هم معمولا وضعیتی شبیه به این شرایط حاکم است اما انتظار از تبریز چیزی فراتر از اینها بود.
داور بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی، با اشاره به حضور کمرنگ اساتید تئاتر تبریز در این دوره گفت: حضور جوانان نکته مثبت این جشنواره بود، اما در این دوره از اهالی حرفه ای تئاتر تبریز خبری نبود بهترین کار حضور جوانان در کنار پیشکسوتها و اجرا و بررسی آثار با استفاده از علم و دانش اساتید بود.
وی اضافه کرد: در یکی دو اجرا حضور اساتید را شاهد بودیم که خود به خود نقش پر باری نشان دادند، تعامل خوبی بین جوانان و بزرگترها برقرار شد.
 کوروش نریمانی با تاکید بر اینکه متاسفانه در کل کشور تئاتر ما وابسته به بخش دولتی است، گفت: تئاتر ما کلا دولتی است، و این نقطه ضعفی است که دولت امروز توانایی رسمی و فنی کل تئاتر را ندارد بسیار مهم است که اگر از سالها قبل همه اهالی تئاتر از این حالت جشنواره زدگی بیرون آمده و به اجرای عمومی بهای بیشتری داده می شد، با مدیریت آزاد تئاتر از این شکل انحصاری خارج شده و امروز چشم به دست بودجه دولتی نبودیم.
داور بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، تاکید کرد: هرچه جوانان به اجرای عمومی و ارتباط درست و اصولی با تماشاگر بیندیشند و مخاطب را به سمت کار خوب جذب کرده آینده بهتری در انتظار تئاتر ما خواهد بود.
نریمانی افزود: نه به این معنی که هرچه تماشاگر بخواهد روی صحنه برود، بلکه آنچه روی صحنه می رود به قدری قوی باشد که تمام اقشار را جذب کرده و مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند، هر وقت این ارتباط برقرار شود تمام تئاتریها می توانند به شکل حرفه ای کار کنند، اتفاقی که در جشنواره زیاد جدی گرفته نمی شود.

 

جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی یکی از منظم ترین جشنواره های کشور بود
حسین مسافر آستانه دیگر داور این جشنواره نیز جشنواره بیست و هشتم تئاتر استانی آذربایجان شرقی را یکی از منظم ترین جشنواره های استانی معرفی کرده و افزود: تاکنون دیدم، از برنامه ریزی تا اجرای نمایشها جشنواره بسیار بی نقص برگزار شد، زیرا برگزارکنندگان به اندازه شرکت کنندگان صاحب دغدغه مشترک و دلسوز تئاتر هستند.هیئت اجرایی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی برگزارکنندگان صرف با وظایف مشخص اداری نبودند بلکه با دغدغه ای به اندازه اجرای کار نمایشی وارد عرصه شدند، حساسیت این امر مثل اجرای تئاتر در صحنه بالا بود و افراد مسئولیت پذیری فوق العاده ای داشتند.
وی حضور فعال و پررنگ جوانترها را بسیار مثبت و نشان از آینده پربار برای تئاتر این استان دانست و گفت: چهره های مستعد و پرشور جوانی دیدم که نوید دهنده آینده درخشان برای تئاتر این استان هستند، اما این پتانسیل آنچنان که توقع داشتم جامه عمل نپوشیده، مجموع کارها از حد توقع ما فراتر نرفته و حتی در حد پائین تری نیز بود.
مسافر آستانه، جالی اساتید را در جشنواره تئاتر خالی دانست و گفت: نمی دانم به چه دلیل نیامدند، دلسرد شده اند و ما شاهد حضور خیلی از هنرمندان نامدار این استان بودیم، لازمه جشنواره حضور با تجربه ترهای نامی کشور در کنار استعدادهای جوانی است که تازه پا به عرصه گذاشته اند تا از این تجربیات و دانش برخوردار شوند.
وی با تاکید بر اینکه، شکاف بین نسلها اصلا پسندیده و به نفع تئاتر در هیچ جای کشور نیست، گفت: البته این شکاف را در تئاتر استان شاهد نبودم اما ایده آل تئاتر این است که افکار و تجربیات مختلف بطور مستمر در کنار هم باشند.
داور بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با بیان اینکه جوانان سرشار از استعدادهایی بودند که نیاز به انسجام داشت، تصریح کرد: لازمه این همه استعداد این است که با تجربه و آموزشهای منسجم بیشتر هدایت شود.
حسین مسافر آستانه، گفت: اگر توقع ارتقا آثار و دانش هنرمندان را داشته باشیم، باید بپذیریم که نباید استعدادهای جشنواره رها شوند، این استعدادهای پرشور و نشاط نیاز به آموزش و هدایت دارند تا ببالند اگرنه، بعد از درخشش کوتاهی دوباره افول خواهند داشت.
حسین مسافر آستامه، با بیان اینکه این جوانان برای رشد و ارتقا نیازمند تجربه گذشتگان، علم اساتید و انگیزش جدی هستند، گفت: جوان با استعداد و آینده سازان که شاهد حضورشان هستیم، نیروی بالقوه ای هستند که برای رسیدن به بالفعل باید از تجربه بزرگان استفاده کنند، اگر این استعدادهای ارزشمند رها شوند با تقلید از کارهای دیگران و حتی کارهای داخلی و خارجی کم محتوا به بیراهه خواهند رفت.

 

هنر را به اهل خود واگذاریم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استان را نمونه بارز اعتماد به هنرمندان دانست و گفت: این نخستین دوره ای بود که جشنواره تئاتر، به طور کاملا مستقل توسط انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار شد و ما شاهد توانمندی این مجموعه در برگزاری تمام امور بودیم.
محمد محمدپور در آئین اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی، با تأکید بر اهتمام دولت یازدهم به واسپاری امور به بخش خصوصی افزود: این جشنواره نمونه کامل اعتماد ما به انجمن هنرهای نمایشی و هنرمندان بود و دولت یازدهم واسپاری کارها به مجموعه های خصوصی را در برنامه دارد و به همین دلیل به تک تک هنرمندان و کاردانان اعتماد کرده و سعی دارد کارها را به کاردان بسپارد و استان آذربایجان شرقی یکی از پیشگامان این عرصه بود.
وی خاطرنشان کرد: خوشحالم امروز در خدمت افرادی هستیم که در گذشته پایه های هنر تئاتر را پرصلابت و قوی ریخته اند، امروز باید روز حرکت ما به سمت شکل گیری آرزوهایمان در ارتباط با فرهنگ و هنر به خصوص آنچه در ذهن و دل و ایده آل هایمان داریم، باشد.
محمدپور با تأکید بر اینکه، از نزدیک شاهد تلاش بسیار ارزشمند هنرمندان و هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی بودم، گفت: این مجموعه به صورت شبانه روزی برای آماده سازی تئاتر شهر تبریز کار کردند تا این جشنواره را با کیفیت به سامان برسانند.
محمدپور با بیان اینکه یکی از ویژگیهای مثبت جشنواره بیست و هشتم تئاتر پذیرش مسئولیت برگزاری توسط انجمن نمایش بود، تاکید کرد: تلاش می کنیم متناسب و برازنده با تئاتر و پیشینه هنر نمایش در استان، فضای تئاتر شهر را گسترش دهیم.
وی با اشاره به اینکه تعداد گروه های ثبت شده در سامانه کشوری تئاتر شایسته استان ما نیست، ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد رشد کمی و کیفی گروه های نمایشی در استان باشیم.
محمدپور خواستار حضور پررنگ تر بزرگان این عرصه در تصمیم گیری ها شده و افزود: انتظار جدی من این است که بزرگان تئاتر پا به عرصه گذاشته و همراهی کنند تا جوانان و کسانی که تازه وارد این راه شده اند، از تجارب آن ها بهره ببرند و جوانان نیز با تواضع و فروتنی، پای درس بزرگان نشسته و حرمت استاد را به جای آورند.
 وی با تأکید بر توانمندی های هنرمندان تئاتر استان گفت: در این عرصه استعدادهای شایسته ای در استان وجود دارد که باید شناسایی و مدیریت شود  تا آثار فاخر و ارزشمندی از آذربایجان شرقی به کشور و جهان ارائه دهیم.
محمدپور همچنین خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان شد و دبیر اجرایی بیست و هشتمین جشنواره را به عنوان رئیس این دبیرخانه معرفی کرد و گفت: از همین حالا  برای اعلام فراخوان جشنواره بیست و نهم تئاتر آذربایجان شرقی برای سال آینده اقدام کنید.

 

برگزیدگان جشنواره معرفی شدند

در بخش «نور» هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال جایزه نقدی از «امیر پور حکمت» طراح نور نمایش «کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» تقدیر کرد.

در بخش گریم «رشاد معینی» طراح گریم نمایش «تجربه های اخیر» با اهداء لوح تقدیر و مبلغ چهار میلیون ریال جایزه نقدی از از طرف هیئت داوران مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش پوستر و بروشور به دلیل عدم تطابق کیفیت پوسترها و بروشورهای ارائه شده با استانداردهای لازم، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانست.

طراحی لباس هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در این بخش برگزیده ای نداشت، اما به پاس تلاش صورت گرفته به طور مشترک با اهداء لوح تقدیر و مبلغ دو میلیون ریال از طراحان لباس نمایشهای «خیر نبینی سعیده» و «تجربه های اخیر» تقدیر به عمل آورد.

در بخش موسیقی هیئت داوران با اهداء تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون ریال جایزه نقدی از «مهدی نادری» آهنگساز نمایش «کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» تقدیر کرد.

طراحی صحنه هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و مبلغ دو میلیون ریال از «میر میلاد مهدی زاده» طراح صحنه نمایش «نادرستان» تقدیر به عمل آورد و همچنین در این بخش با اهداء تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون ریال جایزه نقدی «وحیده نویدی» طراح صحنه نمایش «کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» به عنون برگزیده انتخاب شد.

بازیگری ویژه زن: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و دو میلیون ریال جایزه نقدی بطور مشترک از بازیگران نمایشهای ذیل تقدیر کرد:

«دلارام پیر پیران» با زیگر نمایش «تجربه های اخیر»

«المیرا مددی»، بازیگر نمایش « کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو»

هیئت داوران در بخش بازیگری زن، به ترتیب با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 4 میلیون ریال بطور مشترک «صحرا فیروزی» بازیگر نمایش «مصاحبه» و «زهرا فیضی پور» بازیگر نمایش «دیگر صدایم نکن مادر» را به عنوان رتبه سوم معرفی کرد.

رتبه دوم، «فاطمه حسینی» برای بازی در نمایش «کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو»

و رتبه اول: «ثنا پورسعیدی» برای بازی در نمایش «دوبارگی»

در بخش بازیگری مرد: «احمد قهرمانی» برای بازی در نمایش « کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» شایسته تقدیر شناخته شد.

رتبه سوم، بطور مشترک اهدا شد به: «سید بهزاد معصومی» برای نمایش «نادرستان» و «سیامک افسایی» برای بازی در نمایش «دوبارگی»

رتبه دوم: بطور مشترک «فرید ادهمی» بازیگر نمایش «مصاحبه» و «وحید مبصری» بازیگر نمایش «خیرنبینی سعیده»

رتبه اول بازیگری مرد این جشنواره به: «علی پوریان» برای بازی در نمایش « کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» اهداء شد.

در بخش نویسندگی:

هیئت داوران رتبه سوم نویسندگی را به «میرمیلاد مهدیزاده» نویسنده نمایش «نادرستان» و رتبه دوم را به «سیامک افسایی» نویسنده نمایش «دوبارگی» اهدا کرد.

هیئت داوران در رتبه اول این بخش هیچ انتخابی ندارد.

در بخش کارگردانی:

رتبه سوم: «میرمیلاد مهدیزاده» کارگردان نمایش «نادرستان»

رتبه دوم: «سیامک افسایی» کارگردان نمایش «دوبارگی»

رتبه اول: «رامین ریاضی» کارگردان نمایش « کابوسهای یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو»

بابک نهرین، دبیر اجرایی بیست و هشتمین تئاتر استانی آذربایجان شرقی، به پاس تلاش هنرمندان تئاتر استان با اهداء مبلغ 5 میلیون ریال از گروههای منتخب هیئت داوران تقدیر کرد.

همچنین انجمن هنرهای نمایشی استان، جایزه ای به مبلغ 2 میلیون ریال به هر کدام از گروههای برگزیده اهداء کرد.

انجمن هنرهای نمایشی استان، از هنرمندانی که در برگزاری هرچه بهتر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی تلاش کرده بودند تجلیل کرد:

«محمد قنبری»، «سمیرا اسد پور» و «التان نادری»، جایزه ویژه اخلاق، سال انجمن هنرهای نمایشی

«حبیب پروین قدس» بخاطر طراحی پوستر جشنواره

«میرسعید مولویان»، بخاطر برگزاری جلسات نقد و بررسی

«مهرداد خوشکار مقدم»، مسئول روابط عمومی

«رسول ایرانزاد»، پوشش تصویری جشنواره

 

گزارش از مهرداد خوشکار مقدم

عکس از وحید عبدی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم

احمد جولایی هنرمند و مدرس تئاتر و داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم گفت اگر بخواهیم سیاست نشر ادبیات دراماتیک بین‌الملل را داشته باشیم باید کلیدواژه‌ها را پیدا کنیم و به دست کسانی که علاقه‌مند هستند برسانیم تا آثاری را در راستای اهداف جشنواره تولید کنند.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران