در حال بارگذاری ...
یادداشت رویا رضایی بازیگرنمایش «نیمروز اسکاتلند»

متن های شکسپیر جهان شمول هستند

نمایش"نیمروز اسکاتلند" تازه‌ترین اثر گروه تئاتر یرما، بر اساس نمایشنامه "مکبث" اثر ماندگار ویلیام شکسپیر به طراحی و کارگردانی ندا هنگامی در سالن ارغنون به صحنه رفته است . رویا رضایی دانش آموخته کارگاه بازیگری امین تارخ است و در نمایش نقش چند وجهی لیدی مکبث را به شایستگی بازی می کند . او در مورد این حضورش و ویژگی های نقش لیدی مکبث توضیحاتی داده است.

شکسپیر و نوشته هایش جهان شمول هستند و در هر دوره و زمانی مابه ازا دارند و هر کارگردانی با هر نوع تفکری می تواند نوشته هایش را روی صحنه اجرا کند .برای من هم شکسپیر جذابیت های خاص خودش را دارد . مضمون و تم اصلی نمایش نامه مکبث حرص و طمع و قدرت است و در دوره و زمانه ای زندگی می کنیم که قدرت طلبی فاجعه بار شده است و انسان ها را به کشتن داده است. مکبث هم بر اثر قدرت طلبی عشق، آرامش و مالش را از دست می دهد .

 در نمایش نیمروز اسکاتلند پنج بازیگر نمایش توامان نقش لیدی مکبث را بازی می کنند. همه این بازیگران منجمله من نقش لیدی مکبث را متفاوت بازی می کنیم. در نمایش تلاش شده است که تصویر نوتری از لیدی مکبث ارائه کنیم. لیدی مکبثی که علی رغم ذهنیات موجود آنقدر خبیث نیست.شاید هر کدام از ماها اگر در موقعیت لیدی مکبث بودیم. شاید بدتر از او عمل می کردیم. تلاش کردیم وجوه درونی مختلف  لیدی مکبث را برای مخاطب به اجرا در بیاوریم .

 

خوانش ندا هنگامی از متن شکسپیر پر از نوآوری و خلاقیت است و نگاهش اخلاقی و انسانی تر است و شخصیت ها را روایت می کند و قضاوت عملکرد آنها را به عهده مخاطب قرار می دهد . همیشه موقعی که از شخصیتی بد گفته می شود . درپاسخ می گویم  تو خودت را جای این شخصیت قرار بده و بعدا در باره عملکردش قضاوت کن وآیا تو عملکرد بهتری می داشتی ؟. ازدور قضاوت کردن آسان است، اما فاقد عدالت است.

 اغلب بازیگران زن تئاتر دوست دارند نقش لیدی مکبث را بازی کنند . زیرا شکسپیرو آثارش به خصوص همین نمایش مکبث در تمام دنیا مورد اقتباس و خوانش قرار گرفته است و برای من هم بازی در این نمایش جذابیت زیادی دارد.

 

در این نمایش بازیم درونی و متکی بر شیوه فرم است و همه چیز از درون به وجود می آید و خبری از اور اکت های بیرونی در بازیم نیست و تمام توانم به ارائه بازی درونی معطوف شد. تلاش کردم از چشم هایم رازهای درونی این شخصیت را ارائه کنم .

برای هماهنگی با سایر بازیگران که نقش لیدی مکبث را بازی می کردند ،تمام تمرینات بازیگران در یک زمان واحد و در کنار هم انجام می شد.  لیدی مکبثی که من بازی می کنم وجوه رومانتیکش بیشتر است و درعین حال باید در بک گراند وجوهات این زن که شامل فزون خواهی و قدرت طلبی است را نشان بدهم.پروسه تمرینات ما چند ماهی طول کشیذ و معلم حرکات بدن و آماده سازی جسمانی در طول نمایش در کنار ما بودند و امیدوارم زحمات چند ماهه گروه با استقبال مخاطبان جبران شود.

 




نظرات کاربران