در حال بارگذاری ...
تئاتر خیابانی برگزیدگان خود را شناخت

پرده آخر برای یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

پنج‌شنبه هشتم مهرماه آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماموستا شیرزادی؛ امام جمعه مریوان ، ماموستا رستمی؛ نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر ، در این مراسم که از ساعت 16 در کنار دریاچه زریوار و در فضای باز آغاز شد علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار کردستان، حجت الاسلام رحیم جعفری؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دبیر یازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، مهدی شفیعی؛ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، منصور مرادی؛ نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام رحیم جعفری ضمن اعلام خیر مقدم به مقامات حاضر در اختتامیه، خطاب به علی جنتی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی یک مطالبه جدی و جزء پیکره این سرزمین و این خطه از کردستان؛ یعنی مریوان است. مردم این شهر از فردا برای برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره پیگیری می‌کنند تا با کیفیتی بهتر برگزار شود.

وی ادامه داد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از روزهای بمب‌باران و جنگ شکل گرفته است البته در چند سال این جشنواره یا تعطیل بود و یا در قالبی دیگر برگزار می‌شد اما این روزها جشنواره در قالبی بین‌المللی در یکی از مرزی‌ترین نقاط ایران؛ مریوان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در سنندج با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت گفت: در آیند شهر سه رویکرد کلی را پیگیری کرده‌ایم؛ ایجاد فضای فرهنگی برای تمام اصحاب فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف، واگذاری کارها به خود اصحاب فرهنگ و هنر و پیوست علمی و پژوهشی رویکردهایی هستند که ما در استان کردستان پیگیری کردیم. در همین جشنواره برای دومین سال بخش پژوهش را برگزار کردیم.

جعفری در ادامه به اعلام آمار پرداخت: حدود سیصد کار به این جشنواره وارد شدند. این آثار در بخش‌های آزاد، آیینی، مرور جشنواره‌ها و بین‌الملل حضور  دارند.  درنهایت 31 نمایش که 28 اثر در بخش‌های آیینی و آزاد بود و سه نمایش باقی‌مانده در دسته مرور جشنواره قرار می‌گرفت، در جشنواره حضور دارند. روزانه حدود 31 اجرای نمایش را در  نقاط مختلف شهر مریوان شاهد بودیم. در هر اجرا بین چهارصد الی پانصد مخاطب نمایش‌ها را می‌دیدند که نشان از ارزش و اهمیتی است که مردم شریف مریوان برای این جشنواره قائل هستند.

وی درباره بخش بین الملل نیز گفت: با وجود این‌که از لحاظ کمی تعداد کشورهای حاضر در جشنواره اندک بودند اما از لحاظ کیفی سطح خوبی داشتند. کشورهای ایتالیا، ارمنستان، لهستان و عراق در این جشنواره حضور داشتند که به کیفیت جشنواره افزودند. امیدواریم با سیاست‌های دولت تدبیر و امید و فضای باز و اشتیاقی که مردم به جشنواره دارند هر سال جشنواره‌ای با کیفیت‌تر از سال گذشته را برگزار کنیم.

 

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: پدیده‌ای به‌عنوان تئاتر خیابانی مریوان در اوج نابسامانی‌های جنگ به‌صورت خودجوش و به‌وسیله هنرمندان خوب این منطقه پایه‌گذاری شد. این مسئله نشان می‌دهد مردمی که تحت وحشیانه‌ترین بمب‌باران‌های عادی و شیمیایی و حملات هوایی و توپ‌خانه‌ای قرار داشتند در آن شرایط کاملا بحرانی به آینده فکر می‌کردند و هنر را دست‌مایه امید به آینده قرار دادند. خرسندیم که با تلاش هنرمندان و حمایت‌هایی که مسئولان شهرستان و استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جشنواره به عمل آورده‌اند، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با کیفیتی بهتر و شکوهی بیشتر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت فضا های فرهنگی و سالن های تئاتر در استان گفت: هنرمندان کردستان منتظر فضا نماندند و هنر خود را به خیابان‌ها آوردند. آن ها مخاطبان خود را تمام مردم؛ چه مخاطبان خاص و چه رهگذران قرار دادند. تئاتر خیابانی مریوان نشانه بارزی بر هنر و خلاقیت این مردم در عرصه‌های مختلف است. مردمی که در طول قرن‌ها از سنت خود دفاع کردن و امروز این هنر را در یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان قالب تئاتر و هنر نمایش در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.

وی ضمن تقدیر از تمام افرادی که در برگزاری این رویداد هنری کمک و همراهی کردند از دکتر غریب‌پور تشکر کرده و گفت: حضور او نشان‌گر این است که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در میان هنرمندان کشورمان جای خود را باز کرده است.

منصور مرادی؛ دیگر سخنران این مراسم بود. مرادی به‌عنوان رییس مجمع هنرمندان استان کردستان، درخواست‌های هنرمندان را اعلام کرد: استان کردستان از نظر صنایع محروم است اما از نظر فرهنگی از بسیاری از استان‌ها غنی‌تر است و باید توجهی ویژه به هنرمندان این استان صورت گیرد. روحانیان اهل سنت استان کردستان نقش بزرگی را در بحث فرهنگ این سرزمین داشته‌اند؛ درخواست داریم که به حقوق و مزایای این روحانیان توجه ویژه‌ای شود تا این عزیزان بتوانند معیشت خود را تامین کنند.

وی در ادامه افزود: از یک‌سو شرایط زندگی هنرمندان در شرایط قابل قبولی نیست و از سویی دیگر افرادی که در حوزه هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند، نمی‌توانند بازده مالی داشته باشند و باید به آن‌ها کمک شود در غیر این صورت این افراد به سمت گیشه‌گرایی می‌روند.

وی ابراز امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید به این مقوله بیشتر پرداخته شود و افزود: امید است جشنواره تئاتر مریوان دارای آیین‌نامه‌ای شود و برای تالیف آن، از حقوق‌دانان نیز استفاده شود. من نیز برای تصویب آن تلاش می‌کنم. همچنین از مسئولان وزارت‌خانه و مرکز هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم دبیرخانه دائمی در مریوان مستقر شود و تمام سیاست‌گذاری‌ها و امرو مربوط به جشنواره از طریق دبیرخانه اتخاذ شود چون هنرمندان مریوان قدرت این کار را دارند.

معرفی برگزیدگان

در بخش آیینی :

 

با رای هیئت داوران در حوزه موسیقی این بخش  لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به آهنگ ساز گروه نمایش بونک بهینی از آمل اهدا شد.

 در حوزه تحقیق و پژوهش نمایش های آیینی هیئت داوران اثری را شایسته تقدیر ندانست.

 با رای هیئت داوران در حوزه طراحی فضا، ابوالفضل طبسی طراح نمایش بزم و رزم از سبزوار رتبه نخست، هیام احمدی و فرامرز غلامیان طراحان نمایش دی زنگرو از آبادان رتبه دوم و علی قاضی طراح نمایش بازبازک از مسجد سلیمان رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

 در بخش کارگردانی نمایش های آیینی هم با رای هیئت داوران ابوالفضل طبسی کارگردان نمایش بزم و رزم از سبزوار رتبه اول، غنچه شکوهی و محسن اردشیر کارگردانان نمایش بونک بهینی از آمل رتبه دوم و هیام احمدی و فرامرز غلامیان کارگردانان نمایش دی زنگر و از آبادان رتبه سوم را کسب کردند.

 

 دربخش آزاد:

با رای هیئت داوران رتبه اول حوزه موسیقی در نمایش های بخش آزاد را احمد جعفری آهنگ ساز نمایش مستند پخش نشده میرزا از تهران، رتبه دوم را ماهور شیدایی فر آهنگ ساز نمایش دیپورت از ساری به خود اختصاص دادند و هیئت داوران در این بخش برای رتبه سوم انتخابی نداشت.

 در حوزه طراحی فضا رتبه سوم را طراح نمایش سکوت رنگ ها از مریوان، رتبه دوم را طراح نمایش آقای دلواپس از سنندح و رتبه نخست هم به طراح نمایش دربازی آخر راهی برای خروج نیست کسب کردند.

 طراح نمایش مستند پخش نشده میرزا از تهران با رای هیئت داوران حائز رتبه نخست طراح نمایش هاورای دارستان از مریوان رتبه دوم و طراح نمایش داستان مردم از تهران حائز رتبه سوم شدند.

 نازیلا امینی برای بازی در نمایش ویروس بدون مرز از سقز رتبه نخست بازیگری زن، مرجان کرمی بازیگر نمایش روایت پیچیده یک کلنگ زنی از تفرش رتبه دوم و مرجان قاسمی بازیگر نمایش شبیه خوانی پطرس از دهلران رتبه سوم بازیگری زن را کسب کردند.

 در بخش بازیگران مرد هم محمد هادی عطایی و ابوالفضل صمیمی بازیگران نمایش مستند پخش نشده میرزا از تهران مشترکا رتبه نخست،  میثم سرابادانی بازیگر نمایش روایت پیچیده یک کلنگ زنی از تفرش رتبه دوم و سیوان صیدی بازیگر نمایش آقای دلواپس از سنندج هم رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

 در بخش کارگردانی نمایش های آزاد، هم با رای هیئت داوران  احمد صمیمی کارگردان نمایش مستند پخش نشده میرزا از تهران رتبه اول، امید مصطفایی کارگردان نمایش دربازی آخر راهی برای خروج نیست از بوکان رتبه دوم و مهسا ابطحی کارگردان نمایش روایت پیچیده یک کلنگ زنی از تفرش رتبه سوم را کسب کردند.

برگزیدگان بخش پژوهش:

مقاله مهدی مرادی و خسروسینا با رای هیئت داوران این بخش به عنوان مقاله برگزیده انتخاب و ترجمه مقاله ای با عنوان روش تدریس انتقادی برای آموزش و مطالعات اجتماعی توسط زینب عسکری شایسته تقدیر شد.

جوایز بخش داوری مردمی:

نمایش پهلوان کچل به کارگردانی علی عطایی و حامد زارعان از تهران، هاوری دارستان به کارگردانی سوران حسینی و مستند پخش نشده میرزا به کارگردانی احمد صمیمی از تهران از سوی مردم به عنوان بهترین نمایش ها مورد تجلیل قرار گرفتند.

 از هفت بازیگر خردسال نمایش کار، کودک و خیابان از مریوان، نرگس منصوری بازیگر خردسال نمایش سکوت رنگ ها از سنندج و یکتا احمدی بازیگر نمایش رستگاری در ساعت... و آلا البرز  و هلین احمدی تجلیل شد.

این مراسم با اجرای داریوش راشد نسب همراه بود. در بخش اجراهای هنری نیز اجرای گروه «بزم و رزم» از سوی گروه سبزوار و اجرای گروه موسیقی 12 سواره و مراسم «هلپرکه» از جمله برنامه های دیگر این مراسم بود.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران