در حال بارگذاری ...
ارزیابی یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان (3)

فاتح بادپروا: بخش کودک؛ نیاز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است

فاتح بادپروا اعلام کرد که کودکان مریوانی بسیار مشتاق دیدن تئاتر هستند و باید بخش کودک که چند سالی است از جشنواره تئاتر مریوان حذف شده است، بازگردد

به گزارش ایران تئاتر؛ فاتح بادپروا؛ هنرمند تئاتر کردستانی، کارگردان و بازیگر تئاتر، یکی از بانیان و دبیر چندین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، سطح کیفیت آثار ارائه شده در یازدهمین دوره جشنواره تئاتر مریوان را مطلوب دانست و درباره نقدی که به این دوره از جشنواره وارد می‌دانستند و از حضور تعداد زیاد آثار هنرمندان کرد در این جشنواره گلایه داشتند، گفت: امسال، یازدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را شاهد بودیم و برای نخستین‌بار چهار یا پنج نمایش از مریوان در جشنواره شرکت داشتند. این بحث را که آثار انتخاب‌شده از کردستان ضعیف بودند را نمی‌پذیرم چون سطح کیفی این آثار در حدی بوده است که داوران آن‌ها را انتخاب کنند. این بحث را که آثار کردستانی حاضر در جشنواره تنها به دلیل میزبانی این خطه انتخاب شده‌اند را نمی‌پذیرم. من به‌عنوان یک هنرمند تئاتر، سطح کیفی آثار ارائه‌شده از سوی کردستان را بالا می‌دانم و معتقدم با انتخاب این آثار، حق کسی در این جشنواره ضایع نشده است اما ازآنجاکه این جشنواره نماینده تمام تئاتر ایران است و تخصصی‌ترین جشنواره تئاتر خیابانی ایران است، علاقه قلبی من بر این است که تمام بچه‌های تئاتر خیابانی بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند و از تمام شهرهای ایران در این جشنواره نماینده‌ای باشد.

بادپروا ضمن موثر دانستن برگزاری جشنواره تئاتر مریوان بر کیفیت تئاتر هنرمندان این شهر گفت: هنرمندان مریوانی 11 سال است که تعداد بسیار زیادی تئاتر می‌بینند و این مسئله توانسته است سطح تئاتر خیابانی این شهر را به‌صورت چشم‌گیری بالا ببرد. صد در صد این جشنواره بر تئاتر مریوان تاثیر گذاشته است.

این هنرمند مریوانی درباره جشنواره تئاتر مریوان و میزان استقبال مخاطبان از آن، گفت: تئاتر خیابانی ریشه در فرهنگ و آداب مردم مریوان دارد؛ زمانی‌که درگیر جنگ و آوارگی بودیم اجرای نمایش را در روستاها و سطح شهر داشتیم؛ درواقع در تمام دوران دفاع مقدس و پس از آن، هنرمندان تئاتر مریوان از تئاتر غافل نبودند؛ نوعی تجربه خوب برای تماشاگران مریوان شده است. علت اصلی ماندگاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و رشد، تکاپو و پویایی این جشنواره، به‌دلیل حضور تماشاگران خوب است چون اگر تئاتر مخاطب نداشته باشد، وجود نخواهد داشت پس تماشاگران را باید به‌عنوان ضلع اصلی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دانست. این تماشاگران توانسته‌اند همیشه نمره 20 بگیرند چون از این جشنواره بسیار استقبال کرده‌اند و تاثیر مهمی بر ادامه این جشنواره داشته‌اند. این اشتیاق و استقبال مخاطبان از تئاتر طی سالیان طولانی به وجود آمده است. در مریوان زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودک می‌توانند تئاتر ببینند. این‌گونه نیست که قشر خاصی از جامعه تئاتر ببیند. گروه‌های ایرانی و خارجی که در طی این سال‌ها به جشنواره آمده‌اند، همواره از حضور تماشاگران خوب مریوانی تعریف کرده‌اند و در اجراهای خود از آن‌ها بهره برده‌اند.

وی در ادامه افزود: یکی از نکات بسیار جالب در شهر مریوان، استقبال گسترده کودکان از تئاتر خیابانی است. متاسفانه شاهد عقب‌گرد تئاتر خیابانی مریوان در سال‌های گذشته بوده‌ایم؛ در دوره هفتم جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، هم بخش کودک داشتیم. این بخش از جشنواره برداشته شده است که آسیبی بسیار کلی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان زده است. کودکان، آیندگان ما هستند و اگر آن‌ها را به‌درستی تربیت کنیم تا حداقل تماشاگران خوبی برای سالن‌های سینما، تئاتر و نمایشگاه باشند، جامعه خوب را تشکیل می‌دهند. اشتیاق کودکان مریوانی به تئاتر، بخش مجزایی را برای آن‌ها می‌طلبد و امیدوارم در دوره دوازدهم این جشنواره، شاهد بخش کودک باشیم.

کارگردان «رقصی برای بازگشت عروسی» درباره لزوم حضور دبیرخانه دائمی در شهر مریوان، گفت: سه یا چهار سال است که دبیرخانه دائمی تئاتر خیابانی مریوان دایر شده است و آن را از طرف مرکز هنرهای نمایشی نیز به رسمیت می‌شناسند اما تنها یک نام است؛ دبیرخانه دائمی باید حداقل با حضور دو فرد پویا و زحمت‌کش در طول سال فعال باشد تا بتوانند با تمام جشنواره‌های دنیا ارتباط برقرار کنند و این جشنواره را راهبری کنند. همچنین این دبیرخانه باید بودجه مشخصی داشته باشد. دبیرخانه‌ای که الان وجود دارد، نه بودجه مشخصی دارد و نه ازلحاظ مالی مورد حمایت قرار گرفته است. یک دبیر خوب و فهیم در دبیرخانه‌ای که امکانات لازم را داشته باشد، می‌تواند جشنواره را به‌خوبی رهبری کند و جشنواره‌ای به‌واقع بین‌المللی را برگزار کند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره اصلا مطلوب نبود، نمی‌توانیم با اجرای دو و نیم نمایش خارجی در یک جشنواره نام آن را بین‌المللی بگذاریم. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اساسا بخش بین‌الملل ندارد چون بخش بین‌الملل باید رقابتی برگزار شود و چند گروه خوب در جشنواره حضور داشته باشند. البته این اتفاق، به این دوره از جشنواره محدود نمی‌شود و مدت‌هاست که آثار حاضر از کشورهای خارجی، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. همچنین از دوره هفتم جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، بخش بین‌الملل غیر رقابتی برگزار می‌شود که عقب‌گردی بزرگ محسوب می‌شود. امیدوارم هر فردی که دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می‌شود، به‌صلاح این مملکت و تئاترش باشد. رقابتی بودن بخش بین‌الملل و بخش کودک، بسیار لازم و ضروری است و امیدوارم در دوره دوازدهم این دو بخش به جشنواره تئاتر مریوان افزوده شوند.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره شرایط اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی در مریوان، گفت: در مریوان پارک شانو یا همان پارک تئاتر را داریم که به میمنت برگزاری جشنواره تئاتر مریوان ساخته شده است. به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، شورای اسلامی و شهردار این شهر به این نتیجه رسیدند که در دوره دهم این جشنواره، پارک شانو با دو سالن روباز مختص اجرای تئاتر خیابانی افتتاح شود. این پارک و مکان‌های دیگری که در مریوان برای اجرای تئاتر خیابانی مناسب هستند، باید در طول سال فعال شوند. گروه‌های تئاتر مریوان و حتی گروه‌های تئاتر استان باید فعال‌تر باشند و در طول سال شاهد اجرای تئاتر خیابانی در مریوان باشیم. البته اجراهایی در طول سال را شاهد هستیم اما این اجراها در مقایسه با اشتیاق مردم مریوان به تئاتر، بسیار اندک هستند. امیدوارم در سال 95 و 96 چراغ سالن‌های روباز پارک شانو روشن باقی بماند.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران