در حال بارگذاری ...
تینو صالحی در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

«حکومت نظامی» به نقد امپریالیسم و تروریسم می‌پردازد

تینو صالحی؛ نویسنده و کارگردان «حکومت نظامی» اعلام کرد که «حکومت نظامی» امپریالیسم جهانی و آلت دستش؛ داعش را بررسی می‌کند و این نمایش ارجاعات متفاوتی به مسئله تروریسم و امپریالیسم دارد.

به گزارش ایران تئاتر؛ تینو صالحی که از پنج‌شنبه پانزدهم مهرماه در مقام نویسنده و. کارگردان نمایش «حکومت نظامی» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد؛ درباره این نمایش گفت: نمایش «حکومت نظامی»، یک پروژه طولانی‌مدت بود که پیش‌تولید آن، حدود یک سال به طول انجامیده است. این پیش‌تولید شامل برگزاری دو ورک‌شاپ نیز می‌شد.

صالحی درباره گروه بازیگران «حکومت نظامی» گفت: تعدادی از بازیگران از میان از میان دانشجویان انتخاب شدند. حدود هفت الی هشت ماه با این بچه‌ها تمرین کردم تا به ذهنیاتم نزدیک شوند. سپس درحالی‌که دو ماه به زمان اجرای‌مان باقی مانده بود، نقش‌های اصلی نمایش که مجموعه‌ای از بچه‌های حرفه‌ای تئاتر هستند را به گروه بازیگران اضافه کردم.

وی در ادامه افزود: از ابتدا قرار بود در این کار نوعی استعدادیابی صورت گیرد. از همین‌رو تصمیم گرفتم مجموعه‌ای از بازیگران حرفه‌ای را در کنار این استعدادها قرار دهم تا بیشتر دیده شوند. با توجه به اهدافی که داشتیم، کار را با سختی‌های بسیار زیادی آماده کرده‌ایم و از فردا؛ 15 مهرماه، با تاخیری یکی، دو روزه اجرا را آغاز می‌کنیم.

نویسنده و کارگردان «وو» درباره پروسه آماده‌سازی نمایشنامه «حکومت نظامی» گفت: نمایشنامه در اصل اثر آلبر کامو است؛ در پروسه تمرین تصمیم گرفتم کمی متن را به شرایط حال حاضر دنیا نزدیک کنم اما در این پروسه فهمیدم که نمی‌شود آن متن را کار کرد چون کامو این نمایشنامه را 70 سال پیش نوشته است فضای اثر بسیار با امروز ما متفاوت است. در نهایت تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای بنویسم. نگارش نمایشنامه را صحنه به صحنه نوشتم و متنی را آماده کردیم که برداشت آزادی از نمایشنامه «حکومت نظامی» است. تقریبا به قصه وفادار بوده‌ایم اما شخصیت‌هایی را افزوده و کم کرده‌ایم و روند نمایشنامه نیز کاملا تغییر کرده است. درواقع نمایشنامه «حکومت نظامی»، اثری مستقل از آب درآمد.

کارگردان «حکومت نظامی» درباره این نمایشنامه گفت: تمایل داشتم نمایش با شرایط فعلی دنیا هم‌خوانی داشته باشد و اثری باشد که صرفا به یک محدوده جغرافیایی بسنده نکند. از این‌رو تصمیم گرفتم یکی از بزرگ‌ترین معضلات حال حاضر بشریت که شکل‌گیری جامعه بزرگی از تروریست‌ها در دنیا است را نشان دهم. این مسئله تمام دنیا، به‌خصوص خاورمیانه را در برگرفته است و برای خودم دغدغه بزرگی بود. نمایشنامه شهری را نشان می‌دهد که طاعونی وارد آن شده است؛ این طاعون را با داعشی که به دنیا وارد شده و فعالیت خود را آغاز کرده است، هم‌سو دیدم. احساس کردم می‌توان از این زاویه به نمایشنامه نگاه کرد که اتفاقا کاملا در نمایش جواب داد.

وی در ادامه افزود: نمایش به این صورت نیست که شعاری و باسمه‌ای به مسئله داعش بپردازیم و از آن نام ببریم؛ به شیوه خاصی این کار را انجام داده‌ایم که تماشاگر هوشمند می‌تواند آن را کشف کند؛ داعش، در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. درواقع من به‌شکل مستقیم از داعش نام نمی‌برم؛ فقط به‌واسطه المان و نشانه‌های تصویری و کلامی و بسیار در لفافه به مسائل سیاسی و ... اشاره می‌شود. چون اگر می‌خواستم مدام از داعش نام ببرم، اثر به نمایشی تاریخ مصرف‌دار تبدیل می‌شد اما الان نمایش نشانه‌هایی دارد که حتی اگر ذهن تماشاگر به سمت داعش نرود، مشکلی پیش نمی‌آید و می‌تواند در نمایش جامعه‌ای جهانی را ببیند. اگر مخاطب داعش را در نظر نگیرد، می‌تواند استثمارگر دیگری را در اثر بیابد چون در اصل «حکومت نظامی» امپریالیسم جهانی و آلت دست او؛ یعنی داعش را بررسی می‌کند. اساسا این نمایش ارجاعات متفاوتی به مسئله تروریسم و امپریالیسم دارد.

این نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر درباره زمان اجرای نمایش «حکومت نظامی» گفت: در میان اجرای ما تعطیلات دهه محرم وجود دارد که فضا را کمی تغییر می‌دهد و چند روز اجراها را تعطیل می‌کند. شاید بسیاری از کارگردان‌ها نسبت به اجرای نمایش در این زمان تمایل نداشته باشند اما تئاتر در این مدت در جریان است و مخاطب برای دیدن نمایش می‌آید. اما من معتقدم نمایشی که خوب باشد، می‌فروشد. باید دید برای اثر ما هم انی اتفاق می‌افتد یا نه. امیدورام مخاطب این نمایش را ببیند چون بسیار برای تولید آن زحمت کشیده‌ایم و مصیبت‌های بسیار زیادی را از سر گذرانده‌ایم




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت

امین‌رضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی فروکاست‌‍‌گرایی، با تمرکز بیش‌ازاندازه بر فرم ...

|

نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام

احمدرضا حجارزاده: سال‌هاست خاورمیانه و انبوه حوادث بی‌پایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و جهان قرار گرفته است. گرچه چندان ...

|

مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است
مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است

مونا فرجاد، بازیگر و کارگردان «اتاقی در هتل» با اشاره به اینکه کمدی آثار سایمون در زندگی شخصیت‌های او جاری است، می‌گوید تمرکز خود را روی طبیعی بودن نقش‌‎ها فارغ از اغراق در بار کمدی آن‌ها گذاشته است.

|

نظرات کاربران