در حال بارگذاری ...
افشین حسن‌زاده به ایران تئاتر گفت:

«ویرانی» به تاثیر دیالوگ بر جامعه می‌پردازد

افشین حسن‌زاده یکی از بزرگ‌ترین معضلات جامعه را کمبود دیالوگ می‌داند و در نمایش «ویرانی» که از ۲۵ مهرماه در باران روی صحنه می‌رود، به این مسئله می‌پردازد

به گزارش ایران تئاتر، افشین حسن‌زاده که از 25 مهرماه در مقام نویسنده و کارگردان با نمایش «ویرانی» به تماشاخانه باران می‌آید، درباره این نمایش گفت: «ویرانی» به روابط میان آدم‌ها، آزمون‌وخطاهایی که در این روابط به وجود می‌آید و عواقبی که این آزمون‌وخطاها دارند، پرداخته‌ایم. در این نمایش به این مسئله توجه داشته‌ایم که در خانواده؛ به‌عنوان یک نهاد کوچک‌تر اجتماع قطعا وجود دیالوگ و مفاهمه یک نیاز ضروری است و به ارتقای خانواده کمک می‌کند. همچنین اگر در اجتماع بتوانیم دیالوگ برقرار کنیم، به ما کمک می‌کند که بتوانیم از مشکلات دور شویم. تکیه نمایش بر این است که بتوانیم درک متقابل را میان افراد خانواده و درنهایت اجتماع داشته باشیم تا بتوانیم از بروز مشکلات و یا از راه‌حل‌های مقطعی جلوگیری کنیم و به راه‌حل‌های درست‌تری برسیم.

نویسنده «ویرانی» درباره خط داستانی این نمایش، گفت: نویسنده‌ای در پایان عمر خلاقیتش تصمیم می‌گیرد همسرش را درگیر یک قتل کند. در این میان دوستی قدیمی سر می‌رسد و مهمان این زوج می‌شود ...

حسن‌زاده درباره پروسه نگارش «ویرانی» گفت: معضل وجود نداشتن دیالوگ در جامعه را همه ما دیده‌ایم. همه ما ممکن است انتخاب‌هایی را انجام دهیم که بعدها به اشتباه بودن آن‌ها پی ببریم اما برای تصحیح اشتباه به‌جای این‌که دیالوگ برقرار کنیم و به‌نوعی تلاش کنیم اشتباهمان را رفع کنیم، راه‌های میان‌بری را انتخاب می‌کنیم که احساس می‌کنیم به‌صورت مقطعی ما را تسکین می‌دهد اما وقتی اشتباه تکرار شود و دیالوگ برقرار نشود، ممکن است منجر به اتفاق‌های دیگری شود و از کنترل ما خارج می‌شود. اگر در جامعه میان موافقان و مخالفان درک متقابل وجود داشته باشد و درباره موضوع‌های مختلف دیالوگ برقرار شود، به ما کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: در این نمایش سعی نکرده‌ایم کسی را مورد قضاوت قرار دهیم و یا برای فردی حقی قائل شویم و دیگری را ناحق نشان دهیم بلکه خواسته‌ایم برشی از یک زندگی را نشان دهیم تا بگوییم اگر در جامعه‌ای هرچند کوچک، دیالوگ وجود نداشته باشد می‌تواند منجر به اتفاق‌هایی شود که اصلاح آن‌ها به‌سادگی ممکن نیست.

کارگردان نمایش «ویرانی» درباره پروسه آماده‌سازی نمایش برای اجرا گفت: از نیمه مردادماه دور خوانی را آغاز کردیم و از اوایل شهریور نیز تمریناتمان را آغاز کردیم. تا شب اجرا این تمرین‌ها ادامه خواهد داشت. ازآنجاکه روی بدن و بیان تاکید بسیار زیادی داریم، تمرین‌های فیزیکال خوبی را انجام دادیم البته در برخی از بخش‌ها برای بازیگران دشوار بود اما با توجه به استعداد بازیگران و سابقه تئاتری آن‌ها، تمرین‌ها را نسبتا راحت پشت سر گذاشتیم. این روزها درگیر روتوش کار هستیم.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره موسیقی نمایش «ویرانی» گفت: با توجه به این‌که حرکت و پرفورمنس در نمایش وجود دارد، تاکید داشتم برای این نمایش موسیقی نوشته شود درنتیجه احسان صدیق؛ سرپرست گروه «کوارتت کاسته» موسیقی نمایش را نوشت و با همکاری مازیار یونسی؛ یکی دیگر از اعضای این گروه که آواگر نمایش نیز هست، تکمیل شد. از موسیقی بسیار راضی هستم. این موسیقی در سه قسمت از نمایش استفاده می‌شود.

افشین حسن‌زاده در پایان گفت: همه ما دوست داریم این روزها، روزهای خوبی برای تئاتر ایران باشد. الان تئاتر شرایط خوبی را سپری نمی‌کند؛ تماشاگر کمتری به سالن‌ها می‌آید. همه ما دوست داریم تماشاگران اقبال بیشتری به تئاتر نشان دهند و نمایش‌ها را دوست داشته باشند تا هم هنرمندان دل‌گرم‌تر شوند و هم شرایط اقتصاد تئاتر بهتر شود. امیدوارم «ویرانی» مخاطب خود را پیدا کند و آن‌ها دوست ما شوند. اگر انتقادی را نیز به تئاتر ما وارد بدانند، به آن با دیده منت نگاه می‌کنیم




نظرات کاربران