به درستی میتوان گفت که مثنوی سلامان و ابسال(نورالدین عبدالرحمان جامی) که خود برگرفته از یک اثر کهن یونانی است، پس از منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی مولانا سومین اثر معتبر در آثار منظوم ادب فارسی تلقی میشود.
به درستی میتوان گفت که مثنوی سلامان و ابسال(نورالدین عبدالرحمان جامی) که خود برگرفته از یک اثر کهن یونانی است، پس از منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی مولانا سومین اثر معتبر در آثار منظوم ادب فارسی تلقی میشود.
تاریخ ادب عارفانه ایران گر چه سرشار از آثار پراکنده رمزی منشور است اما منظومههای رمزی آن محدود و انگشت شمارند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، مهدی شمسایی نویسنده و کارگردان نمایش"سلامان و ابسال" که این روزها در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است در گفتوگو با واحد اطلاع رسانی مجموعه تئاترشهر، با بیان مطلب بالا گفت: به درستی میتوان گفت که مثنوی سلامان و ابسال(نورالدین عبدالرحمان جامی) که خود برگرفته از یک اثر کهن یونانی است، پس از منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی مولانا سومین اثر معتبر در آثار منظوم ادب فارسی تلقی میشود.
وی همچنین گفت: بر این باورم که ادبیات عارفانه ایران که مبین سیر و سلوک روحانی و حالات و اطوار نفس انسان و لبریز از نیاز و اشتیاق در وصل به حقیقت و شهود متعالی زیبایی است، پس یکی از این پدیدههای پیچیده است که ناگزیر باید به رمز سخن گوید.
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: نمایش"سلامان و ابسال" بازنویسی رمزی، کاملا آزاد، روزآمد و البته متفاوت از آن منظومه است.
بنا به گزارش واحد اطلاع رسانی مجموعه تئاترشهر، نمایش"سلامان و ابسال" هر روز بجز شنبهها ساعت 30/19 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.
در این اثر نمایشی عباس شادروان، امیریل ارجمند، کیمیا موسوی، محمد ساربان، امیرعباس میرزا علیمحمدی، حسین نصری، بهروز پوربرجی و داوود مشرفی به عنوان بازیگران اصلی حضور دارند؛ ضمن اینکه گروه موسیقی کر کوبان به سرپرستی ونداد مساحزاده و گروه کر زیتون به سرپرستی امید یوسفی موسیقی نمایش را به عهده دارند. همچنین منیره ملکی به عنوان طراح صحنه و لباس، صدرالدین شجره به عنوان دراماتورژ، محسن حسینی به عنوان طراح قطعه عاشق سازان، بوستان کردوان به عنوان طراح قطعه محفل عشاق و سعید حیدری به عنوان طراح حرکات رزمی در نمایش حضور دارند.