در حال بارگذاری ...
عاشورا تا اربعین ؛ مرتضی اسدی‌مرام کارگردان مطرح کرد:

«اشقیا بدون شمشیر» به شکلی مدرن به تعزیه می‌پردازد

مرتضی اسدی‌مرام اعلام کرد که «اشقیاء بدون شمشیر» بر اساس حدیث «هرروز عاشوراست و هر زمینی کربلاست» به وقایع عراق می‌پردازد

به گزارش ایران تئاتر، مرتضی اسدی‌مرام که به‌عنوان کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی «اشقیاء بدون شمشیر» را در قالب ویژه برنامه «عاشورا تا اربعین حسینی» در کرمانشاه اجرا می‌کند، درباره این نمایش گفت: نمایش «اشقیاء بدون شمشیر» به شکلی مدرن واقعه عاشورا را در برمی‌گیرد. درواقع نمایش به اتفاقات اخیری که در عراق می‌افتد و کربلایی که در این کشور برقرار است می‌پردازد. به‌واسطه حدیث «هرروز عاشوراست و هر زمینی کربلاست» نمایش را طراحی کرده‌ایم و به بحث مدافعان حرم و نیازی که کربلای امروز به دفاع کردن دارد. در قصه نمایش از کربلای آن زمان به کربلای امروز پلی زده‌ایم.

اسدی‌مرام درباره داستان این نمایش، گفت: فردی به میان مردم آمده و می‌گوید منتظر رسیدن هیئت است و باید آماده میزبانی شد. او محل اجرا را آب‌وجارو می‌کند، سیاه‌پوش می‌شود و از مردم می‌خواهد چند نوحه معروف را با او بخوانند که هماهنگ شوند که زمان رسیدن هیئت آبرومند استقبال انجام شود. درنهایت متوجه می‌شویم او منتظر آوردن پیکر شهدای مدافع حرم است و از وقایع عراق و سوریه وداعش می‌گوید و کربلای امروز را با کربلای امام حسین (ع) و عاشورای امروز را با ظهر عاشورای امام پیوند میزند و... درواقع داستان «اشقیاء بدون شمشیر» درباره یکی از مدافعان حرم است که وقایع سوریه و عراق را دیده است و در آنجا جنگیده است. این فرد یک مجلس عزاداری به راه انداخته است و از مردم دعوت می‌کند که کربلای امروز را دریابند و به کمک امام حسین (ع) زمانشان برخیزند و تلاش می‌کند در بحث دفاع از حرم مردم را تهییج کند.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره پروسه آماده‌سازی نمایش «اشقیاء بدون شمشیر» گفت: مجتبی مرادی؛ یکی از دوستانم طرحی کلی را به ما ارائه کرد. در پروسه تمرین سعی کردیم طرح را پروبال دهیم و بر اساس اتود نمایش را آماده کردیم. هنوز تمرینات نمایش ادامه دارد اما متن به پختگی لازم رسیده است. این نمایش که به سفارش دفتر تئاتر دینی تولیدشده است، از حدود اوایل شهریورماه تمرینات خود را آغاز کرد.

مرتضی اسدی‌مرام ضمن اعلام این نکته که «اشقیاء بدون شمشیر» از بیست‌وپنجم محرم اجراهای خود را آغاز می‌کنند، گفت: برای این نمایش 10 اجرا پیش‌بینی شده است اما رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که اگر خدا به ما کمک کند تعداد اجراها را افزایش می‌دهیم چون این نمایش خیابانی است، فضاهای مختلفی را برای ارتباط با مخاطبان پیش‌بینی کرده‌ایم؛ هم در فضای عمومی همچون پارک‌های سطح شهر و معابر نمایش را اجرا می‌کنیم و هم با هماهنگی‌هایی که با مراکز علمی کاربردی شهر کرمانشاه انجام داده‌ایم، در این مکان‌ها تئاتر را اجرا کنیم. همچنین در چند مدرسه نیز اثر آر اجرا می‌کنیم. الان هم در حال رایزنی با کانون‌های مساجد هستیم تا در چند مسجد نیز «اشقیاء بدون شمشیر» را اجرا کنیم.

کارگردان نمایش «اشقیاء بدون شمشیر» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: مجتبی مرادی نمایشنامه را نوشته است و من کارگردان این اثر هستم. وحید خسروی، فرید طاهری و حسین نادری به همراه من گروه بازیگران نمایش را تشکیل می‌دهیم. عبدالرضا غلامی موسیقی نمایش را بر عهده دارد. بهاره سعیدی‌پناه طراح لباس و فضای «اشقیاء بدون شمشیر» است و مهدی اسدی‌تبار طراحی پوستر و بروشور آن را بر عهده دارد.

 




نظرات کاربران