در حال بارگذاری ...
گفت وگو با نسرین درخشان زاده بازیگر نمایش خواب زمستانی

فرشته انصاری درگیر وسواس های ذهنیش است

در نمایش خواب زمستانی بازی ها نقش کلیدی و مهم در جهت ارتباط با مخاطب دارند. یکی از نقش های محوری و دشوار این نمایش به لحاظ بازی شخصیت زن نویسنده نیمه عاقلی( فرشته انصاری) است که بازی مونولوگ واری در بخش دوم نمایش دارد و نسرین درخشان زاده به خوبی پست و بلندی های نقش را ایفا کرده است

نمایش "خواب زمستانی" نوشته و کار لیلی عاج نمایشی اپیزودیک با ساختار رئالیستی است  که در درونش سازنده با ارائه معماهایی فضای پرتعلیقی را برای مخاطب ایجاد می کند و مرگ در آن به عنوان یک بیس مهم مطرح می شود.خواب زمستانی  اجراهای عمومی خود را در سالن کوچک تالار مولوی آغاز کرده است. این نمایش در جشنواره تئاتر شهر در رشته های بهترین متن ، بهترین کارگردانی و بازیگری زن کاندایدا بوده است. درخلاصه داستان نمایش آمده : در شبانه روز چقدر؟ چند دقیقه؟ چند ساعت؟ به بی پولی هاتون فکر می کنین؟ گاهی اونقدر گرفتارهای ما زیاد می شن که نفس آدم بند می آد. این جور وقت ها منتظر معجزه می شیم. آرزو می کنیم کاش می رفتیم خواب زمستانی. نمایش «خواب زمستانی»، با بازی یلدا عباسی، کیمیا موسوی، نسرین درخشان زاده، روشنک شهبازی، فاطمه جعفر زاده  و بهارک شهبازی ، طراح لباس: طناز مظفری، طراح صحنه: لیلی عاج و علی پویا قاسمی، دستیار کارگردان: طناز مظفری، مدیر صحنه: علیرضا بلون، طراح بروشور و پوستر: فریده براتی، عکاس: البرز تیمور زاده، مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، مجری طرح و مشاور هنری: کارگاه یه خط سفید روی صحنه در حال اجرا است ..با نسرین درخشان زاده در باره  اوج و فرود و ویژگی های نقشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

چقدر همکاری با دکتر علی رفیعی در کار بازیگریتان تاثیر داشته است؟

همکاری با ایشان تاثیرات مثبت زیادی روی کیفیت بازیگریم داشت. حضور در نمایش های دکتر رفیعی این دستاورد مهم را دارد که من بازیگر ریزبینانه با اصول بازیگری آشنا شوم و در حین تمرینات و اتود زدن ها آن را به نحو شایسته ای ارائه کنم. این همکاری در ضمن به من آموخت که در انتخاب هایم دقت بیشتری هم داشته باشم .

 

 آیا از روندی که دربازیگری طی کرده اید احساس رضایت دارید؟

تاحد زیادی راضی هستم و روند خوبی را طی کرده ام. البته می توانست بهتر از این هم باشد .شاید می توانستم انتخاب های بهتری هم انجام بدهم و در تلویزیون و سینما هم فعالیت می کردم.تلاش کردم در مسیر درستی حرکت کنم.

 

آیا فرشته انصاری نمایش خواب زمستانی دانای کل نمایش است؟

دنای کل نیست و فقط یک نویسنده است . نویسنده ای که بر اساس دنیای ذهنی خودش بخش اول نمایش را تصویر کرده است . در بخش اول نمایش تماشاگر با یک اجرای رئال مواجه است و فضای کلی خواب زمستانی متکی بر رئالیسم است.

 

در بخش دوم نمایش فضای ذهنی وارد این فضای رئال می شود؟

بله و فضای ذهنی ، فضای غالب بخش دوم نمایش است. آنقدری فضای اول نمایش رئال است که تماشاگر تصور می کند با یک ماجرای حقیقی و برشی از زندگی یک خانواده ایرانی روبه رو است. با پایان بخش اول و ورود به بخش دوم تماشاگر متوجه می شود این بخش حقیقت محض نیست و بخش اول در اصل تخیل این زن نویسنده بوده که به شخصیتهای یکی از کتاب هایش جان بخشیده است.

 

به همین دلیل است که می توانیم زن نویسنده را دانای کل بدانیم؟

فرشته انصاری اپیزود دوم را گره گشایی می کند. ساختار نمایش به گونه ای است که هر بخش ، بخش قبلیش را گره گشایی می کند.

 

در بخش اول نمایش فرشته انصاری یکی دوباری حضور شبح واری در خانه دخترها دارد. دلیل این حضور چیست؟

بخشی از این حضور به دلیل اهمیت زیباشناسانه اش در ساختار اجرا است و هم به لحاظ شخصیتی معرفی مقدماتی از این شخصیت به تماشاگر انجام می شود . موقعی که در بخش دوم متوجه نویسنده بودن فرشته انصاری می شویم. انگاری با حضور در بخش اول شخصیتهایی که در ذهنش خلق کرده را نظارت می کند و شاید هم می خواهد یک جوری قصه را ادامه بدهد.

 

 دلیل اصلی فروپاشی روحی و روانی فرشته انصاری چیست؟

نمایش خواب زمستانی فضای اجتماعی دارد که به احوالات روزجامعه ایرانی به خصوص درباره موقعیت زن ها می پردازد و اینکه چالش های اقتصادی چه تاثیراتی بر روند زندگیشان دارد.

 

 همانطوریکه در بخش سوم موجه می شویم فرشته انصاری دچار مشکلات اقتصادی نیست؟

جنبه اقتصادی بخشی از نمایش است که سایر شخصیتها با آن درگیر هستند. از طرفی مسائل اقتصادی برای فرشته انصاری آنقدری مهم بود که در زندگی شخصیتهایی که در بخش اول نمایش خلق کرده به آن پرداخته است. درکنار مشکلات اقتصادی ، بحث مشکلات روانی هم مورد رویکرد کارگردان قرار می گیرد و فرشته انصاری به نوعی درگیر وسواس های ذهنی است.

 

کارکرد اختلاف یک عددی که فرشته انصاری در حرف هایش با زن نگهبان دارد چیست؟

فرشته انصاری می گوید درعمرش فقط یک نفر (مادر شوهرش) را کشته است و در فضای ذهنیش تصور می کند در مورد تمام قتل هایی که در داستان هایش وجود دارد مورد بازخواست قرار گرفته است  و تصور می کند دلیل زندانی شدنش قتل های مکرری است که انجام داده است . بنابراین در فضای ذهنیش تلاش می کند با آوردن ادله خودش را تبرئه کند.

 

استفاده از ماست توسط فرشته انصاری به عنوان آخرین خواسته اش قبل از اعدام شدنش دلیل خاصی دارد؟

همانطوریک متوجه می شویم فرشته انصاری دچار وسواس شدیدی است و چون ماست را دوست داشته قبل از مرگش درخواست می کند دراختیارش قراربگیرد. انگاری می خواهد با ماست خوردن حس تهوعی را نسبت به اتفاقات دور و برش و زندگی نشان بدهد .درکنارش استفاده از ماست و ریخته شدنش به سر و صورتش در چییدمان صحنه ای حضورش در صحنه قابل توجه است.

 

 برای بازی در نقش یک شخصیت روان پریش چه طراحی هایی انجام دادید؟

در باره شکل دادن شخصیت فرشته انصاری با لیلی عاج در تعامل بودم و ایشان به جنبه هایی از بازیگری در مورد این نقش اشاره کردند که من در گذشته آنها را تجربه نکرده بودم .بازی که متکی بر جزئیات و دیتل های خاص بود. لیلی عاج روی این جنس از بازی تاکید داشت و در تمرینات روی جزئیات شخصیت زن نویسنده کار می کردیم. قوی بودن متن هم به من کمک کرد تا بازی مورد نظر کارگردان را انجام بدهم و کدهایی زیادی در بازی کردن به من داد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران