در حال بارگذاری ...
ناهید مسلمی بازیگر نمایش سردار :

در زمان جنگ دوسال در هلال احمر خدمت کردم

بیش از یک دهه است که ناهید مسلمی به خصوص در صحنه تئاترایفاگر نقش مادران مهربان ، اصیل وسنتی ایرانی به خصوص در صحنه تئاتر و ودر کارهای کارگردان هایی مثل نادر برهانی مرند، علیرضا نادری ، محمد یعقوبی و سایرین است.

درسال های اخیر در نقش مادر طبقه پایین نمایش ماضی استمراری را بازی کرد ودر تلویزیون دو نقش متفاوت در سریال های پر مخاطب پرده نشین و همه چیز آنجا است را بازی کرد و برای اولین بار از قالب مهربانش دور شد و شد عمه ثریای منفی و بدسرشت . از کارهای مهم بازیگری مسلمی می توان به : "مریم و مرداویج"(بهزاد فراهانی)تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1365‏ ‏"مده‌آ"(قطب‌الدین صادقی) تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1367‏ ‏"آه خواهرم مده‌آ"(مسعود سمیعی) تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1369‏ ‏"سیمرغ"(قطب‌الدین صادقی) تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1369‏ ‏"این فصل دیگری است"(مسعود سمیعی) تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1369‏ ‏"‌درد سر برای سوم شخص مفرد"(محمود عطار)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1369‏ ‏"آسیه"(الهه گلپری) تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1371‏ ‏"بهرام چوبینه"(قطب‌الدین صادقی) تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1373‏ ‏"دوران بی‌گناهی"(قطب‌الدین صادقی)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1375‏ ‏"زنان صبرا، مردان شتیلا"(قطب‌الدین صادقی)تهران، تالار وحدت؛ ١٣٧6‏ ‏"جنایت و مکافات"(میکائیل شهرستانی)تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1377‏ ‏"حوالی کافه شوکا"(هوشمند هنرکار)تهران، تئاترشهر، تالار شماره2؛ 1379‏ ‏"هفت قبیله گمشده"(قطب‌الدین صادقی)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1379‏ ‏"وقت خواب ماهی"(محمدامیر یاراحمدی)تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1380‏ ‏"پاییز"(نادر برهانی‌مرند)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ١٣٨1‏ ‏"زائر"(حمید امجد) تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ١٣٨٢‏ ‏"گل‌های شمعدانی"(محمد یعقوبی) تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ١٣٨٣‏ ‏"تنها راه ممکن"(محمد یعقوبی)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ١٣٨۴‏ ‏"خانه کاغذی"(هومن برق‌نورد)تهران، تئاتر شهر، تالارشماره٢؛ ١٣٨۴‏ ‏"تولیدی عروس خانم"(سوسن رحیمی) اصفهان، جشنواره آتشکارـ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ ‏‏1385‏ ‏"در فنجان قهوه"(حسین عاطفی)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو، جشنواره فجر؛ 1384‏ ‏"کابوس سرخ"(مصطفی عبداللهی) تهران،جشنواره عاشوراییان،  تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1384‏ ‏"ماه در آب"(محمد یعقوبی) تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1385‏ ‏"و اینک یحیی"(سیاوش تهمورث) تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1385‏ ‏"تراژدی غربت"(منوچهر شمسایی)تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1370‏ ‏"آسیه"(الهه گلپری)تهران، تئاترشهر،چهارسو؛ 1371‏ ‏"دنیای زنان"(حسین سحرخیز)تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1385‏ ‏"پرده‌ها از راه می‌رسند"(هوشمند هنرکار)تهران، تالار مولوی- آلمان؛ 1386‏ ‏"سه روز ابدی"(رهام مخدومی)جشنواره تئاتر رضوی، بجنورد؛ 1387‏ ‏"فصل خون"(ایوب آقاخانی)تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1387‏ ‏"کوکوی کبوتران حرم"(علیرضا نادری)تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1387‏ ‏"پنچ تند"(کتایون فیض‌مرندی)تهران، جشنواره فجر، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1387- تالار ‏سایه(اجرای عموم)؛ 1388‏ ‏"زنان فضل فروش"(بهرام سروری‌نژاد) تهران، خانه هنرمندان(نمایشنامه‌خوانی) 1384‏ ‏"قلعه خاتون"(مریم کاظمی)تهران، خانه هنرمندان(نمایشنامه‌خوانی) 1384‏ ‏"خاله ایران"(آشا محرابی و پریسا مقتدی)تهران، تالار مولوی(نمایشنامه‌خوانی) 1386 ‏ ‏"کوکوی کبوتران حرم"(علیرضا نادری)خانه هنرمندان، تالار بتهوون(نمایشنامه‌خوانی)1386‏ وفیلم سینمایی‏"هنرپیشه"(محسن مخملباف) 1371‏ ‏"دختری از آسمان"(پرویز شیخ‌طادی) 1376‏ ‏"زندان زنان"(منیژه حکمت) 1379‏ ‏"تصفیه حساب"(تهمینه میلانی) 1385‏ وسریال های‏"پایان بازی"(بهمن زرین‌پور)1385‏ ‏"بیداری"(بهرام عظیم‌پور) ؛ ‏"پرانتز باز"(کیومرث پوراحمد)1388‏اشاره کرد . با مسلمی در باره ایفای نقش مادردر نمایش سالار گفت وگویی انجام داده ایم .

 

در این سال ها با برهانی مرند همکاری دیرینی دارید .آیا بر اساس تجربیات گذشته در نمایش سردار بازی کردید؟

موقعی که بازیگر با کارگردانی همکار می کند که تجربه های موفقی از این همکاری به وجود آمده است. طبیعی است این همکاری را تداوم می بخششد و آن را ادامه می دهد .برهانی مرند به خوبی می داند چگونه از بازیگرش بازی بگیرد و با اولین همکاری با هر بازیگری به خصوصیات او آشنا می شود و از نقاط قوت بازیگر به خوبی استفاده می کند . آشنایی و همکاریم با نادر برهانی مرند ازاواخر دهه هفتاد در رادیوشروع شده است و آلان به یک زبان مشترک رسیده ایم و من با نگاهش می دانم در بازی از من چه انتظار و توققی دارد و آن را انجام می دهم .دراین مدت همکاری پیوسته و موفقی داشته ایم وبرایش بازی و نمایش نامه خوانی های مختلف ایرانی وخارجی در تئاتر و رادیو انجام داده ام  در تئاتر صحنه برای اولین بار در اجرای اول نمایش پاییز در سال 1381 باتفاق امیرجعفری ، رویا فلاحی و ایوب آقاخانی برایش بازی کردم.

 

 کار با برهانی مرند چه ویژگی هایی دارد؟

برهانی مرند با شناخت و احاطه درتئاتر متن می نویسد و روی صحنه اجرا می کند . ازطرف دیگر بسیار منطقی و با دقت پیشنهادات بازیگرانش را درحین کار گوش می کند وبه بازیگر اجازه می دهد ازخلاقیتش استفاده کند و روی متن و خواسته اش پافشاری نمی کند که بازیگر عین متن بازی کند .البته جلوی اضافه کاری های بازیگران را هم می گیرد.درکلیت همکاری و کار کردن با برهانی مرند کارلذت بخشی است 

 

درنمایش پاییز هم که داستان زندگیش در دهه شصت روایت می شود بازی داشتید نقش آن مادرچه ویژگی هایی داشت ؟

در اجرای اول نمایش در سال 81 بازی در این نقش برایم خیلی جذاب بود . زیرا تا به حال نقش مادر آذری زبان را بازی تکرده بودم

 

آیا اصالتا آذری زبان هستید؟

بله ، در اجرای مجدد نمایش هم همچنان این جذابیت های ایفای نقش مادر برایم وجود داشت وبعد از این همه سال تجربه ام بیشتر شده بود و می توانستم بهتر نقش مادر را بازی کنم . برایم نوع حرف زدن این مادر که ترکیبی از آذری و فارسی بود ویژگی مهمی محسوب می شد. 

 

در نمایش سردار با بازیگرانی مثل نسیم ادبی و میر طاهر مظلومی همبازی بودید که سال ها است با آنها همبازی هستید؟

این همکاری مشترک خیلی مهم است با تمام بازیگران سردار تجربه همکاری داشته ام .

 

در نمایش سردار نظیر پاییز نقش یک مادر آذری را بازی کردید؟

 برهانی مرند هم اصالت آذری دارد به خوبی از لهجه آذری در نمایش هایش استفاده می کند .

 

چقدر از تجربیات سال های دوران جنگ که مصادف با دوران جوانیتان بود در ایفای نقش مادر نمایش سردار استفاده کردید؟

در تهران به علت شرایط جنگ بیشتر مردم فضای واقعی جنگ را به جز بمباران ها درک نکرده بودند و بیشتر شهرهای جنوبی درگیر جنگ بود .موقعی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم  چند سالی بیکار بودم  و متوجه شدم هلال احمر نیاز به نیروی داوطلب دارد  تا ضمن دیدن دوره های آموزشی در بخش اسرا و مفقودین کمک کنند و دوسال به صورت رایگان برای هلال احمر کار کردم. رشته تحصلیم زبان و ادبیات انگلیسی بود و همه نامه های اسرای ایرانی به دست ماها می رسید و با خانواده اسراء ، مفقودین و شهداء در ارتباط نزدیک بودیم و به همین دلیل  این خانواده ها را خوب می شناسم و در ایفای نقشم از این تجربیات استفاده کردم. یادم می آید روزی بعد از دادن خبر اسارت رزمنده ای به خانواده اش از فرط احساسات وغمی که پیدا کردم حالم بد شد و روانه بیمارستان شدم.دراین نامه ها با شرایط سخت اسراء در بازداشتگاههای عراق اشاره می شد  وبا تالمات روحی خانواده شان درگیر وهمراه بودم وبازی در این نمایش و مادر مفقود الاثر برایم خیلی ارزشمند است.

 

 رابطه آن زن با همسرش هم در نمایش به درستی پرداخته شده است؟

میر طاهر مظللومی بازیگر توانمندی است و تلاش کردیم شمایلی درست از روابط این زوج پیر را عرصه کنیم. به علت تلخی فضای نمایش حضور این زن و شوهر ونوع حرف زدن ها و کل کل هایی که با هم دارند از تلخی فضای نمایش کم می کند.

 گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی  

 




مطالب مرتبط

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد
گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد

دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به توانمندی بالای هنرمندان توان‌یاب، می‌گوید افراد دچار معلولیت، با حضور قدرتمند در این جشنواره، می‌توانند مهارت‌ها و توانمندی‌های بالای خودشان را به نمایش بگذارند و اعلام کنند که اجتماع به حضور و افکار و اندیشه‌های آن‌ها ...

|

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

کاظم نظری: تئاتر شهر، مهم‌ترین سالن زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن 1402 هم‌زمان با میزبانی از آثار چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر و در همراهی باشکوه هنرمندان و تماشاگران فهیم و ...

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

نظرات کاربران