در حال بارگذاری ...
مهدی رضایی به ایران تئاتر گفت:

به‌خاطر دانشجویان اجرای «انواع مرغابی»در آبان ماه تداوم دارد

کارگردان نمایش «انواع مرغابی» ضمن اعلام این خبر که برای دانشجویان تخفیف در نظر گرفته شده است گفت که اصرار داشتیم اجرای نمایش در آبان‌ماه تداوم داشته باشد تا دانشجویان بتوانند به تماشای آن بنشینند.

مهدی رضایی به ایران تئاتر گفت: نمایش «انواع مرغابی»دو بازیگر دارد و درباره دو پیرمرد بازنشسته است که در یک پارک نشسته‌اند و به دلیل بی‌کاری درباره طبیعت، مرغابی‌ها، قایق و ... صحبت می‌کنند اما بحث اصلی این دو نفر حول‌وحوش مرغابی‌ها است. این نمایشنامه همچون سایر آثار ممت بر تکنیک کلامی استوار است؛ یعنی در نمایش داستان خاصی اتفاق نمی‌افتد بلکه بحث‌های کلامی بین این دو پیرمرد پیش می‌آید که به دلیل شخصیت این دو کاراکتر، نوع دیالوگ‌های و بگومگوهای آن‌ها، فضای طنز هوشمندانه‌ای در نمایشنامه ایجاد می‌شود. این بگومگوها به نمایشنامه ریتم پویایی داده است.

کارگردان «انواع مرغابی» درباره انتخاب این نمایشنامه، گفت: «انواع مرغابی» برای نخستین‌بار در ایران اجرا می‌شود و تا پیش‌ازاین این نمایشنامه اجرایی نشده بود. یکی از مهم‌ترین دلایل گروه کلک خزان از انتخاب نمایشنامه «انواع مرغابی» این بود که گروه ما در اغلب آثارش به سراغ نمایش‌های فرمالیستی و ذهنی بود و در حوزه نمایش رئالیستی تجربه چندانی نداشتیم و تصمیم گرفتیم در این حوزه نیز کار کنیم.

وی در ادامه افزود: در کنار این تجربه، دلیل دیگر اجرای این نمایش، آشنا کردن مخاطب ایرانی با طنزی هوشمندانه بود. در حوزه طنز هوشمندانه‌ای که کمی با جذابیت‌های بصری همراه شده باشد، کمتر کار شده است.

رضایی درباره تغییراتی که بر متن ممت اعمال شده است، گفت: متن ممت به‌صورتی است که نمی‌توان آن را تغییر داد. این متن به‌قدری خوب بود که ما دیالوگ‌ها را نیز به مقدار بسیار کمی تغییر دادیم چون متون ممت به‌قدری نظام‌مند هستند که وقتی کوچک‌ترین دیالوگی را حذف کنید، متن کاملا به هم می‌ریزد اما ما جذابیت بصری نمایش را افزایش داده‌ایم. فانتزی‌هایی در صحنه‌پردازی‌ها و روایت بازیگران وارد کرده‌ایم؛ کمی بازی‌ها را کاریکاتوری کردیم تا مخاطب ایرانی در کنار درک کردن طنز هوشمندانه ممت، از جذابیت بصری بیشتری که در اثر پدید آمده است نیز استفاده کند.

کارگردان «بی‌مرگی» درباره پروسه تمرینات «انواع مرغابی» گفت: همچون کارهای قبلی‌مان تمرینات را با تحقیق آغاز کردیم سپس تمرین دو ماه پیش آغاز شد. در این تمرین‌ها دائما کشف و شهود داشتیم چون اساسا نمایشنامه‌های ممت هیچ نوع توضیح صحنه‌ای ندارد و به‌خصوص در نمایشنامه «انواع مرغابی» این مساله بیشتر بود؛ به‌غیر از برخی قسمت‌ها که درباره مکث و سکوت بازیگر نوشته بود، هیچ توضیح دیگری وجود نداشت. درنتیجه تمام این مسائل را خودمان استخراج کردیم.

مهدی رضایی ضمن اعلام این خبر که گروه کلک خزان برای دانشجویانی که قصد دارند نمایش «انواع مرغابی» را ببینند تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته است، گفت: با وجود این‌که می‌دانستیم این ایام با ماه محرم مصادف می‌شود، اصرار داشتیم که نمایش در آبان‌ماه اجرا شود چون برای ما مهم است که دانشجویان این نمایش را ببیند. متون ممت برای نسل جوان و دانشجویان جذابیت دارد. دیوید ممت یک نمایشنامه‌نویس معاصر و زنده است درنتیجه از دید گروه ما از سایر نویسندگان اهمیت بیشتری دارد و برخورد مخاطب دانشجو با این اثر برای من جذابیت دارد.

 نمایش «انواع مرغابی» نوشته دیوید ممت از امروز؛ یک‌شنبه ۲۵ مهرماه و با حضور شهرام کرمی در سالن استاد جمشید مشایخی روی صحنه می‌رود،




مطالب مرتبط

نظرات کاربران