در حال بارگذاری ...
به عنوان الگوی تبادل بین المللی فرهنگ و هنر در دوقاره

جایزه افتخاری تئاتر کلن آلمان به کوشک جلالی رسید

جایزه افتخاری تئاتر کلن در سال ۲۰۱۶ به علیرضا کوشک جلالی کارگردان و نویسنده ایرانی مقیم آلمان تعلق گرفت.

به گزارش ایران تئاتر اعضای هیئت‌داوران بر سر اعطای این جایزه 2600 یورویی اتفاق‌نظر داشتند و این جایزه روز پانزدهم آذزماه امسال  (پنجم دسامبر) طی مراسمی در کلن به کوشک جلالی اهدا می‌شود.

هیات داوران درباره دلیل گزینش کوشک جلالی اعلام کرده است: علیرضا کوشک جلالی، کارگردان و نویسنده تئاتر و شهروند ایرانی‌تبار کلن، در بیست سال گذشته الگوی تلاش برای تبادل بین‌المللی فرهنگ و هنر بوده است. او در دو قاره فرهنگی متفاوت برای پذیرش، احترام و تفاهم متقابل می‌کوشد. در این عرصه، موقعیت‌های دشوار سیاسی نیز او را از تلاش باز‌نمی‌دارند. او یک نمونه برجسته هموندی (در آلمان) است.

هیات داوران جایزه افتخاری تئاتر کلن درباره کیفیت کارهای جلالی معتقد است: او به‌گونه‌ای به سراغ احساسات انسانی می‌رود که در نسخه‌های متناسب با رویدادهای معاصر می‌گنجند.

بنابراین گزارش علیرضا کوشک جلالی، از سال 1983 در آلمان زندگی می‌کند. او که در تهران آموزش تئاتر دیده بود، چند سال پس از مهاجرت به آلمان برای 5 سال متوالی به‌عنوان بازیگر و دستیار کارگردان همکار ثابت تئاتر شهرهای کرفلد و مونشن گلادباخ در غرب آلمان بود و سپس همکاری با سایر مراکز تئاتر آلمان را به‌عنوان کارگردان و نویسنده آزاد ادامه داد.

اوج موفقیت کوشک جلالی در آلمان نوشتن و کارگردانی نمایش پابرهنه، لخت، قلب در مشت» بود که تاکنون بیش از صدبار در سالن‌های نمایش سراسر آلمان بر صحنه آمده و در سال 1997 جایزه ایالت بادن وورتنبرگ آلمان را برای نمایش‌های مردمی به خود اختصاص داده است. همین نمایش در سال 2007 دو بار نامزد دریافت یک جایزه آلمانی دیگر شد. چند نمایشنامه دیگر جلالی نیز در سال‌های گذشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

آخرین کار جلالی در آلمان کارگردانی نمایشنامه من نفرت نمی‌ورزم» نوشته عزالدین ابوالعیش پزشک و نویسنده فلسطینی بود که چند هفته پیش برای نخستین بار در کلن بر صحنه آمد

علیرضا کوشک جلالی در تئاتر ایران نیز فعال است و علاوه بر برصحنه بردن چندین نمایش، با تشکیل کارگاه‌های آموزشی هنرجویان زیادی پرورش داده است. از وی تاکنون نمایشنامه‌ها و کتاب‌های متعددی نیز انتشاریافته که برخی از آن‌ها  هابیل و قابیل، همزاد، با کاروان سوخته هستند.

هم‌چنین  پستچی نرودا (آنتونیو اسکارمتا)، خدای کشتار (یاسمینا رضا)، پوزه چرمی (هلموت کراوزه)، جنون محض (مایکل فراین)، ژوزف و ماریا (پتر تورینی) و روبینسون و کروزوئه (راویچی) جزو‌ ترجمه های او هستند

کوشک جلالی درزمینهٔ شعر نیز ذوق آزمائی می‌کند. از او تاکنون دو دفتر شعر آنگاه‌که درآمدی خورشید زانو زد و نیلوفری در قلب مرداب منتشرشده است.

هم چنین این روزها نمایش موسیو ابراهیم به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در سالن کنش معاصر روی صحنه است.

 




مطالب مرتبط

نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی

اجرای کمدی در مرزهای گروتسک
نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی

اجرای کمدی در مرزهای گروتسک

حمیدرضا کاظمی‌پور*: یک گروه بازیگران تئاتر در حال آماده‌سازی اجرایی برای صحنه هستند و در خلال آماده‌سازی اثر برای اجرا، نقبی بر فرایندهای پیچیده تولید، آماده‌سازی و پشت‌صحنه تئاتر ...

|

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

نظرات کاربران