در حال بارگذاری ...
از عاشورا تا اربعین؛ حیدر رضایی مطرح کرد:

نقالی در «شاهنامه 59» ساختار شکنانه است

نویسنده و کارگردان نمایش «شاهنامه ۵۹» اعلام کرد که این نمایش با پرده‌ای سفید آغاز می‌شود و در طول نمایش نقاش به صورت زنده هم‌گام با روایت نقال، پرده را آماده می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، حیدر رضایی که در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی «شاهنامه 59» را در قالب ویژه‌برنامه «عاشورا تا اربعین حسینی» در دهلران اجرا می‌کند، درباره این نمایش گفت: در «شاهنامه 59» از دفاع مقدس به عاشورا گریز زده‌ایم. تاکید و تم کار ما بر پایه واکنش مادران شهید به شهادت فرزندانشان است.

رضایی داستان نمایش «شاهنامه 59» را تعریف کرد: این اثر داستان سه هم‌محله‌ای دهلرانی به نام‌های ابوالفضل، اصغر و حسین را روایت می‌کند. این سه نفر با یکدیگر عهد اخوت و برادری می‌بندند که همواره در کنار یکدیگر باشند. در عملیات محرم و در معبرگشایی این عملیات با هم شهید می‌شوند. این مادران همچون مادر وهب وقتی پیکر فرزندانشان را می‌بینند، می‌گویند چیزی که در راه خدا داده‌ایم را پس نمی‌گیریم. مادران این سه شهید تصمیم می‌گیرند نمایشگاه بزرگی را به نیت حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع) و امام حسین (ع) بر پا کنند. هر یک از مادران، ساختن ماکت‌های بخشی از این نمایشگاه را بر عهده می‌گیرند؛ مادر ابوالفضل ماکت حضرت ابوالفضل (ع)، مادر حسین، تشت طلا و سر امام حسین (ع) و مادر اصغر، گهواره علی‌اصغر (ع) را در قالب ماکت‌های بزرگی می‌سازند و نذر می‌کنند هر ساله با استفاده از این ماکت‌ها، نمایشگاه عظیمی را برپا کنند. در کنار این اتفاق‌ها، پرده بزرگ نقالی وجود دارد که این نقالی با ساختارشکنی‌هایی همراه است.

وی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال یک نقاش در کنار پرده نقالی حضور دارد که هر چه نقال، نقل می‌کند را بر روی این پرده سفید به تصویر می‌کشد. نقاش طراحی کاملی از واقعه را برای مخاطبان ایجاد می‌کند. درواقع نمایش با پرده‌ای سفید آغاز می‌شود و در انتها با پرده‌ای کامل که نقاش آن را به‌صورت زنده طراحی کرده است، به پایان می‌رسد. این پرده گریزی است از دفاع مقدس به عاشورا.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره انگیزه خود از نگارش نمایشنامه «شاهنامه 59» گفت: داستان این سه شهید، تا حدودی واقعی است و این افراد در محله خود ما زندگی می‌کردند. البته من داستان این سه شهید را کمی دراماتیزه کردم؛ به‌عنوان‌مثال نام‌های این سه نفر را تغییر دادم تا با واقعه عاشورا هماهنگی پیدا کند.

حیدر رضایی درباره مکان و تعداد اجراهای نمایش «شاهنامه 59»، گفت: این نمایش پنج اجرا را در روزهای یکم الی پنجم آبان‌ماه تجربه می‌کند. برای این نمایش جنب مسجدجامع دهلران و مزار شهدای گمنام دهلران، جنب اداره ارشاد این شهرستان را به‌عنوان مکان اجرا در نظر گرفته‌اند. مدت‌زمان اجرای این نمایش 25 دقیقه است.

رضایی گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: نویسنده و کارگردان نمایش خودم هستم. طراح صحنه، نادره حیدریان است. مالک آبسالان، رضا مهدی‌وند و خودم گروه بازیگران نمایش را تشکیل می‌دهیم که رضا مهدی‌وند نقاش پرده نمایش «شاهنامه 59» است. موسیقی این نمایش برعهده محمد اسلامی است.

نویسنده و کارگردان «شاهنامه 59» در پایان گفت: از کانون تئاتر دینی به‌خاطر فعالیتش در راستای گسترش فرهنگ عاشورایی تشکر می‌کنم. در این دوران و با توجه به مسائلی که در جامعه ما وجود دارد، گسترش این مفاهیم بسیار ضروری است. از محمود  فرهنگ و همکارانش و مرکز هنرهای نمایشی بسیار تشکر می‌کنم.




نظرات کاربران